“Zaczynam pracę w przedszkolu” – czy to dotyczy Ciebie? Pamiętam swój pierwszy dzień. Ależ to był stres! Czy już szykować dzieci do śniadania? Jak zaplanować dzień? Skąd czerpać pomysły na zajęcia? Kiedy zacząć uczyć dzieci do występu? Obawiamy się tego, czego nie znamy. Uchylę więc rąbka tajemnicy i zdradzę co nieco – mam nadzieję, że będzie to pomocne!

Zaczynam pracę w przedszkolu – ramowy plan dnia

zaczynam pracę w przedszkoluNa swój sposób wszystkie dni w przedszkolu są do siebie podobne. “Na swój sposób”, bo każdy z nich, mimo rusztowania z bezpiecznej rutyny, różni się główną aktywnością. Pewne elementy są stałe – dyktowane godzinami posiłków, zajęciami dodatkowymi, potrzebą wyjścia na świeże powietrze. Stałe elementy tworzą ramowy plan dnia – warto przedstawić go rodzicom na pierwszym zebraniu.

Oto przykładowy ramowy plan dnia:

Co z niego wynika? 
Do śniadania

Z reguły do około 8:00 w przedszkolach “schodzą się” dzieci. To czas na zabawę dowolną, podejmowanie indywidualnych działań z nauczycielem, prac w małych grupach. Wtedy możemy też tworzyć konkursowe prace, doskonalić deficytowe obszary rozwoju dziecka i rozwijać jego zainteresowania. To dobry czas na zabawę integracyjną lub ruchową. Najpewniej rano odnajdziemy chwilę na szybki wpis do dziennika lub wspólną z dziećmi zmianę dekoracji, wystaw.

Przydatne pomysły:

Śniadanie

Śniadanie nie wymaga szczególnego komentarza. Należy jednak pamiętać o tym, by odpowiednio wcześnie posprzątać zabawki, umyć ręce itp. W organizacji pomagają wierszyki:

Po śniadaniu

To czas na główny blok dydaktyczny. Po śniadaniu odbywają się główne zajęcia, a w trakcie ich trwania w zależności od planu:gimnastykujemy się, eksperymentujemy, poszukujemy informacji, tworzymy prace plastyczne, uczymy się piosenek, itp. To nasze centralne, główne zajęcia. Ranek to dobry moment na rutynowe działania takie jak wybór dyżurnego czy ustalenie pogody.

Przydatne pomoce:

Przed pierwszym daniem

To dobry czas na wyjście na świeże powietrze. Może właśnie wtedy odbywać będą się dodatkowe zajęcia dla dzieci.

Po pierwszym daniu

To dobry czas na odpoczynek. Muzykoterpia, bajkoterapia, masażyki? – wybierzmy to, co dzieci lubią najbardziej.

Po odpoczynku

To czas na swobodną zabawę dzieci, na wspólne śpiewanie, czytanie, tworzenie prac z chętnymi dziećmi, wyjście na plac zabaw, wykonywanie działań utrwalających wiedzę z porannych zajęć. To dobry moment na zmianę dekoracji, wykonywanie pracy plastycznej w małych grupach, itp. Może właśnie wtedy odbywać będą się dodatkowe zajęcia dla dzieci.

Język angielski w przedszkolu

Obiad

Obiad to sprawa oczywista. Często po obiedzie spora część dzieci idzie do domu. Jeśli mamy coś ważnego do zrobienia – warto zrobić to przed obiadem.

Po obiedzie

To mój ulubiony moment na to, żeby wspólnie czytać bajki. Ale – pomysłów jest wiele. Doświadczenie mówi, że wspólne działania o tej porze nie powinny mocno obciążać poznawczo dzieci, gdyż mają prawo okazywać już zmęczenie. To również odpowiednia chwila na swobodną zabawę dzieci.

*Czas na zabawę swobodną

Byłoby zbrodnią wypełniać każdą chwilę dziecka zajęciami z inicjatywy nauczyciela. Czy to oznacza, że gdy dzieci “bawią się swobodnie” (jakoś przywykłam do tego określenia), naszym zadaniem jest siedzieć i obserwować? Czasem tak! To cenne obserwacje. Warto jednak w tym czasie zaproponować chętnym dodatkowe aktywności, inspirować dzieci do korzystania z omijanych dotąd zabawek i pomocy. To dobry czas na doskonalenie umiejętności współpracy i rozwiązywania konfliktów. W rozbudzaniu twórczej aktywności dzieci pomagają kąciki w sali przedszkolnej.

Przewodniki – o co z nimi chodzi?

Każdy z nas ma za zadanie realizować Podstawę Programową Wychowania Przedszkolnego (TUTAJ). W zaplanowaniu tematów i uporządkowaniu pracy pomagają przewodniki. Zawierają propozycje zajęć na każdy dzień. Generalnie – warto oprzeć się na zaproponowanej kolejności tematów, uzupełniając je zgodnie z własnym pomysłem. Realizacja przewodnika to nie obowiązek, a pomoc – dzięki przewodnikom pominięcie jakiegoś elementu Podstawy Programowej jest mniej prawdopodobne. Poza tym, co zawiera Podstawa Programowa – nie ma określonej listy zagadnień i tematów dla przedszkolaków. Toteż – jedni opowiedzą sobie więcej o kosmosie, dinozaurach i innych kulturach, a inni o sadzeniu roślin, pracy policjanta i dbaniu o zdrowie. Wiele zależy od nauczyciela i jego oceny możliwości i zainteresowań dzieci.

Skąd wziąć przewodnik?

Przewodnik dołączony jest do kart pracy zakupowanych dzieciom, można nabyć go w księgarni lub pobrać ze stron wydawnictwa w postaci PDFu.

Czy trzeba prowadzić zajęcia zgodnie z przewodnikiem?

Nie, nikt nie ma takiego obowiązku.

Jak wybierać tematy zajęć?

Podążając za zainteresowaniami dzieci, warto poświęcić na jedno zagadnienie tydzień. Poza tym, co wskazuje Podstawa Programowa nie ma uszczegółowionej listy tematów, które należy zrealizować w przedszkolu. Możemy oglądać bakterie pod mikroskopem, sadzić kwiaty, konstruować mosty i szukać informacji na temat dinozaurów – wszystko zależy od tego, czym interesują się dzieci.

Zalety przewodnika?

To gotowiec. Jeśli brak nam pomysłów – wielu ludzi włożyło w to mnóstwo pracy, by zawrzeć w nim własne projekty. Jest czym się zainspirować. Przewodniki są sprawdzone pod kątem kompletnej realizacji Podstawy Programowej. Przewodnik porządkuje kolejność realizowanych tematów.

Wady przewodnika?

Odtwórcze podejście do pracy. Realizując każdego dnia zadania z przewodnika, łatwo zapomnieć, że to dzieci powinny nadawać kierunek naszym działaniom.

Czy posiadanie przewodnika jest obowiązkowe?

Nie 🙂

Obowiązkowa dokumentacja

Poza tym, że każde przedszkole tworzy jeszcze własne dokumenty wynikające z potrzeb placówki, za podstawę uważam:

  • dziennik, w którym systematycznie wpisujemy działania podejmowane z dziećmi;
  • plany pracy – ja preferuje miesięczne z podziałem na tygodnie, które pozwalają zaplanować działania na cały miesiąc. Plany pracy często dołączane są do przedników w formie multimedialnych plików do pobrania i wydruku oraz w formie papierowej jako część przewodnika. Ja preferuję samodzielnie tworzone – pozwalają nam realnie dostosować działania do potrzeb naszej grupy, przemyśleć cele i sposoby realizacji;
  • dokumentacja dotycząca dziecka: potrzebne zgody, dane kontaktowe do rodziców.
O czym pamiętać? 
  • warto planować każdy dzień po to, by uniknąć pośpiechu i chaosu. Brak przygotowanie ze strony nauczyciela odzwierciedla się poprzez zamieszanie w grupie;
  • każdego dnia przygotuj pomoce i propozycje aktywności, które będą budzić ciekawość poznawczą przedszkolaków;
  • zabawa swobodna dzieci jest nie mniej ważna co zajęcia prowadzone przez nauczyciela na dywanie;
  • zabawa swobodna ograniczona jest panującymi w grupie zasadami – zabawa jest swobodna, ale nie swawolna;
  • prawdopodobnie większość dzieci poza przedszkolem nie będzie miała okazji spędzić czasu na świeżym powietrzu – każdego dnia należy znaleźć czas na to, by zapewnić dziecięcą potrzebę ruchu;
  • w naturalnych sytuacjach należy uczyć dzieci samodzielności, umiejętności zachowania porządku;
  • gdy podczas naszej pracy odbywają się dodatkowe zajęcia – bierzmy w nich aktywny udział z dziećmi.

Tym rzeczom mówimy “NIE”:

Nauczyciel:

  • spędzający większość czasu na fotelu za biurkiem;
  • niekompetentny – prezentujący braki metodyczne;
  • nierozstający się z telefonem;
  • nieangażujący się w zabawy dzieci;
  • nieprzygotowany do zajęć;
  • czytający beznamiętnie fragmenty przewodnika;
  • poprawiający i uzupełniający prace plastyczne dzieci;
  • koncentrujący się na wypełnianiu kolejny kart pracy przez dzieci;
  • przesadnie strofujący dzieci lub przesadnie liberalny, wyznaczający bardzo luźne granice;
  • karający – kara jest niewychowawcza. Co innego konsekwencja!
  • niedbający o porządek – dzieci bardzo chętnie podążą za jego przykładem i zaczną odkładać wszystko gdzie popadnie.

Karty pracy – co i jak?

Nie jest nigdzie napisane, że przedszkolak ma rozwiązywać karty pracy. Ogromną większość rzeczy można wykonać w toku naturalnej aktywności dziecka. Nie jestem fanką wszystkich bogatych w setki kart pracy zestawów dla dzieci i poza zerówką, właściwie ich nie używam. Jakie zestawy wybrać? To zależy głównie od umiejętności dzieci. Wybierając podręcznik i karty dla dzieci możemy umówić się na prezentacje z przedstawicielem handlowym korzystając z numerów zamieszczonych na stronach internetowych wydawnictw. Najpopularniejsze wydawnictwa: WSiP, Nowa Era, MAC. Co nie znaczy, że inne nie są warte uwagi.

Materiały papiernicze i inne – skąd je brać? 

W każdym przedszkolu funkcjonuje inna umowa. W jednym rodzice wpłacają środki na “komitet rodzicielski”, który wyposaża grupy w potrzebne pomoce, w innych funkcjonuje “wyprawka” – wpłata na rzecz materiałów do zajęć. Rodzic – skarbnik zarządza pieniędzmi i dokonuje potrzebnych zakupów. W zależności od umowy zawartej z rodzicem – z puli pieniędzy grupy możemy czasem wydrukować potrzebne materiały, zabrać całą grupę na lody lub do kina.

Gdzie najdziesz ciekawe materiały:

  • w Tigerze;
  • w Pepco;
  • w Lidlu i Biedronce!
  • na Allieexpress

Gdzie szukać inspiracji i pomocy?

  • wskazówki, rady, pomoce do druku: w grupach na facebooku (Strefa PDFa, Kreatywne Nauczycielki Przedszkola, Nauczycielki Przedszkola, Nauczyciele i Terapeuci, Bliżej Przedszkola, Przedszkolankowo…)
  • wskazówki, inspiracje, materiały do druku: na stronach i blogach (Wierszowanki Przedszkolanki, Przedszkolankowo, male-duze.pl)
  • gotowe pomoce, scenariusze i artykuły metodyczne: w czasopismach, książkach (Bliżej Przedszkola, Nauczycielka Przedszkola, Przedszkole)
  • prace plastyczne w milionach: na Pinterest
  • na chomikuj.pl

Jak zaplanować współpracę z rodzicami?

Zacznij od zebrania:

Buduj zaufanie, działaj i zachęcaj do działania:

Jak radzić sobie w trudnych chwilach?

By ułatwić dzieciom adaptację do przedszkola i przejść ją opłakaną jak najmniejszą ilością łez:

Gdy pojawia się agresja:

Gdy hałas i chaos biorą górę:

Uroczystości w przedszkolu

Najczęstsze: Powitanie Wiosny, Wielkanoc, Boże Narodzenie, Dzień Mamy i Taty, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Dziecka. A inne? Jest ich tyle! Znajdziesz je w kalendarzu:

A oto kilka scenariusz gotowych do użycia:

Co Ci się przyda?

Warto wyposażyć się w parę drobiazgów, które ułatwią pracę:

  • wygodny plecak lub dużą torbę;
  • oddychające, antypoślizgowe obuwie zmienne;
  • leginsy, jeśli lubisz chodzić w spódnicach;
  • laminator – szkoda, by to co przygotujesz zniszczyło się;
  • drukarka – z nią jest o wiele łatwiej. Ja jestem wierna od lat Brotherowi – kosztuje koło 400-500 zł, ale jego eksploatacja to grosze (40 zł na 2-3 miesiące);
  • duża teczka artystyczna na przygotowane dekoracje i pomoce;
  • segregatory, teczki, pudła, kartoniki – liczba pomocy będzie rosła i rosła!

Ważne rzeczy, o których musisz wiedzieć lub o których wiedzieć warto: 

Tutaj znajdziesz informacje o badaniu gotowości szkolnej (dotyczy to dzieci, które w kolejnym roku wybierają się do szkoły):

Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego – to absolutne minimum z minimum:

Awans zawodowy nauczyciela (jego przebieg zmienił się):

Masz pytania? Zostaw je w komentarzu 🙂

Facebook Comments