Zaczynam pracę w przedszkolu – informacje na start

“Zaczynam pracę w przedszkolu” – czy to dotyczy Ciebie? Pamiętam swój pierwszy dzień. Ależ to był stres! Czy już szykować dzieci do śniadania? Jak zaplanować dzień? Skąd czerpać pomysły na zajęcia? Kiedy zacząć uczyć dzieci do występu? Obawiamy się tego, czego nie znamy. Uchylę więc rąbka tajemnicy i zdradzę co nieco – mam nadzieję, że będzie to pomocne!
Zaczynam pracę w przedszkolu – ramowy plan dnia
Na swój sposób wszystkie dni w przedszkolu są do siebie podobne. “Na swój sposób”, bo każdy z nich, mimo rusztowania z bezpiecznej rutyny, różni się główną aktywnością. Pewne elementy są stałe – dyktowane godzinami posiłków, zajęciami dodatkowymi, potrzebą wyjścia na świeże powietrze. Stałe elementy tworzą ramowy plan dnia – warto przedstawić go rodzicom na pierwszym zebraniu.
Oto przykładowy ramowy plan dnia:
Co z niego wynika?
Czas w przedszkolu do śniadania
Z reguły do około 8:00 w przedszkolach “schodzą się” dzieci. To czas na zabawę dowolną, podejmowanie indywidualnych działań z nauczycielem, prac w małych grupach. Wtedy możemy też tworzyć konkursowe prace, doskonalić deficytowe obszary rozwoju dziecka i rozwijać jego zainteresowania. To dobry czas na zabawę integracyjną lub ruchową. Dobry moment na ćwiczenia z zakresu profilaktyki logopedycznej. Najpewniej rano odnajdziemy chwilę na szybki wpis do dziennika lub wspólną z dziećmi zmianę dekoracji, wystaw.
Przydatne pomysły:
Śniadanie
Śniadanie to wbrew pozorom także element, w którym realizujemy podstawę programową. Budujemy dobry klimat i wpływamy na pozytywną relację dziecka z jedzeniem. Pokazujemy jak skorzystać ze sztućców, jak jeść z zamkniętą buzią (i nie, nie chodzi tutaj o to, żeby było “zgodnie z etykietą”, tylko o to, aby kształtować prawidłowe ułożenie języka podczas połykania.
Warto też pamiętać o tym, by odpowiednio wcześnie posprzątać zabawki, umyć ręce itp. W organizacji pomagają wierszyki:
Szczególnie na początku będzie Ci sprzyjało wcześniejsze rozpoczynanie sprzątania. To bywa na początku kłopotliwe i Twój pośpiech nie sprzyja temu, żeby doprowadzić sprawy do końca. Pomoże Ci też “kontrolowanie zabawy swobodnej”. Umożliwienie dostępu do wszystkich zabawek jest fajne, ale, żeby do tego momentu dojść, najpierw musimy nauczyć się sprzątać, gdy bałagan jest mniejszy.
Dodam, to dla mnie ważne, aby wybrzmiało: zmuszanie dzieci do jedzenia negatywnie wpływa na ich relacje z jedzeniem.
Po śniadaniu
To czas na główny blok dydaktyczny, choć wcale nie jest tak, że tylko w tym momencie realizowana jest Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego. Po śniadaniu odbywają się główne zajęcia, a w trakcie ich trwania w zależności od planu: gimnastykujemy się, eksperymentujemy, poszukujemy informacji, tworzymy prace plastyczne, uczymy się piosenek, rytmizujemy, przeliczamy itp. To nasze centralne, główne zajęcia. Ranek to także dobry moment na rutynowe działania takie jak wybór dyżurnego czy ustalenie pogody.
Dzieci mają swoje ograniczone możliwości koncentrowania się na pojedynczej czynności i tak, w odniesieniu do wiedzy z zakresu rozwoju dziecka, ale i swojego doświadczenia podpowiem Ci, że:
- 3-latek czuje się super zaangażowany i skoncentrowany podczas zajęć, które trwają 15 min
- 4-latek zwykle, po doświadczeniach 3latkowych cieszy się z 20 minut
- 5-6 latek swobodnie ma się z 30 minutami zajęć.
ALE – ale jest ważne – prowadzimy zajęcia w bardzo różnym stylu, wykorzystując różne metody. Co sprawia, że czasem przedszkolak zechce bawić się w stworzonym przez Ciebie schemacie nawet i godzinę! Nie ma w tym nic złego – jest zabawa, jest zainteresowanie – niech się dzieje!
Co więcej – to, że przytrafiło Ci się zorganizować zajęcia, które nie porwały dzieci – to też nie przekreśla tego, że jesteś supernauczycielem. Najlepsi sportowcy mają dni słabych wyników. To, co jest ważne, to to, aby nie ciągnąć zajęć na siłę. Lepiej zrobić 10 min atrakcyjnej zabawy niż 30 min przepełnionych nudą i przymusem uczestnictwa. I kombinować – jak to poprawić, co ulepszyć. Bez obwiniania się.
Przydatne pomoce:
- Dyżurni, znaczki, plan dnia i wiele innych – sprawdź koniecznie Niezbędnik przedszkolny
Przed pierwszym daniem
To dobry czas na wyjście na świeże powietrze. Może właśnie wtedy odbywać będą się dodatkowe zajęcia dla dzieci. Lubię ten czas na świeżym powietrzu tuż przed południem – zwykle wtedy jest ciepło, owady są aktywne, możemy badań, obserwować, bawić się, bo dzieci mają jeszcze dużo energii. Ale czy to musi być dokładnie wtedy? Jasne, że nie! Gdy za oknem jest 36* pewnie zdecydujesz się na wizytę na placu zabaw zaraz po śniadaniu, gdy jest nieco chłodniej.
Często w tej części dnia trwają zajęcia dodatkowe: karate, tańce, arteterapia, sensoplastyka i wiele, wiele innych. Zaplanuj Wasz dzień tak, aby zaraz po Twoich zajęciach nie odbywały się zajęcia z inną osobą – będzie dzieciom bardzo trudno skoncentrować się na nich.
Po pierwszym daniu
To dobry czas na odpoczynek. Muzykoterpia, bajkoterapia, masażyki? – wybierzmy to, co dzieci lubią najbardziej.
Dodam, bo to ważne dla mnie – zmuszanie dziecka, które nie śpi do leżenia przez 2 godziny na leżaku jest pozbawione wartości, ale to jest taki trudny moment! Zachęcam do tego, żeby wszystkie dzieci kładły się wspólnie na leżaki, a te, który po mniej więcej 30 minutach odpoczynku nie czują już potrzeby wyciszania się, żeby miały możliwość ciszej zabawy przy stole, w wybranym kąciku. Zwykle okazuje się, że większość dzieci o ile nie zasypia, o tyle ma chęć pozostać na leżaku.
Po odpoczynku
To czas na swobodną zabawę dzieci, na wspólne śpiewanie, czytanie, tworzenie prac z chętnymi dziećmi, wyjście na plac zabaw, wykonywanie działań utrwalających wiedzę z porannych zajęć. To dobry moment na zmianę dekoracji, wykonywanie pracy plastycznej w małych grupach, itp. Może właśnie wtedy odbywać będą się dodatkowe zajęcia dla dzieci, może zabawy ruchowe, a może zajęcia z kodowania. Projekt STEM? Super!
Dużo możliwości! Jeśli brak Ci pomysłów bardzo Ci polecam przestrzeń, która jest najbardziej inspirującym miejscem dla nauczycieli w sieci – https://edumail.pl ! Znajdziesz tam – WSZYSTKO! Dokumenty, scenariusze, zabawy, muzykę, projekty, inspiracje. Polecam szczerze!
Zobacz, to tygodniowy pakiet materiałów! TYGODNIOWY! Czyli w miesiącu jest takich 4 lub 5. Mega!
Obiad w przedszkolu
Obiad to sprawa oczywista. Nie zmuszaj, zachęcaj, wykorzystaj ten czas do budowania pozytywnej relacji z jedzeniem. Często po obiedzie spora część dzieci idzie do domu. Jeśli mamy coś ważnego do zrobienia – warto zrobić to przed obiadem.
Po obiedzie
To mój ulubiony moment na to, żeby wspólnie czytać bajki. Ale – pomysłów jest wiele. Doświadczenie mówi, że wspólne działania o tej porze nie powinny mocno obciążać poznawczo dzieci, gdyż mają prawo okazywać już zmęczenie. To również odpowiednia chwila na swobodną zabawę dzieci.
Chętnie polecę Ci kilka książek – bo kocham dziecięcą literaturę. Zajrzyj do tego posta na moim intagramie (znajdziesz mnie tak jako @monikasobkowiak_).
Wyświetl ten post na Instagramie
*Czas na zabawę swobodną
Byłoby zbrodnią pedagogiczną wypełniać każdą chwilę dziecka zajęciami z inicjatywy nauczyciela. Czy to oznacza, że gdy dzieci “bawią się swobodnie” (jakoś przywykłam do tego określenia), naszym zadaniem jest siedzieć i obserwować? Czasem tak! To cenne obserwacje. Warto jednak w tym czasie zaproponować chętnym dodatkowe aktywności, inspirować dzieci do korzystania z omijanych dotąd zabawek i pomocy. To dobry czas na doskonalenie umiejętności współpracy i rozwiązywania konfliktów. W rozbudzaniu twórczej aktywności dzieci pomagają kąciki w sali przedszkolnej – ETYKIETY ZNAJDZIESZ TUTAJ.
Przewodniki – o co z nimi chodzi?
Każdy z nas ma za zadanie realizować Podstawę Programową Wychowania Przedszkolnego (TUTAJ). W zaplanowaniu tematów i uporządkowaniu pracy pomagają przewodniki. Zawierają propozycje zajęć na każdy dzień.
Generalnie – warto oprzeć się na zaproponowanej kolejności tematów, uzupełniając je zgodnie z własnym pomysłem. Realizacja przewodnika to nie obowiązek, a pomoc – dzięki przewodnikom pominięcie jakiegoś elementu Podstawy Programowej jest mniej prawdopodobne. Poza tym, co zawiera Podstawa Programowa – nie ma określonej listy zagadnień i tematów dla przedszkolaków. Toteż – jedni opowiedzą sobie więcej o kosmosie, dinozaurach i innych kulturach, a inni o sadzeniu roślin, pracy policjanta i dbaniu o zdrowie. Wiele zależy od nauczyciela i jego oceny możliwości i zainteresowań dzieci.
Skąd wziąć przewodnik?
Przewodnik dołączony jest do kart pracy zakupowanych dzieciom, można nabyć go w księgarni lub pobrać ze stron wydawnictwa w postaci PDFu.
Czy trzeba prowadzić zajęcia zgodnie z przewodnikiem?
Nie, nikt nie ma takiego obowiązku. To, do czego jesteśmy zobowiązani to realizacja (zdecydowanie bardziej ogólnego) programu wychowania przedszkolnego. To, jakie bloki tematyczne i zagadnienia wybierzemy, zależy od naszego planu. Gotowe plany pracy znajdziesz na https://edumail.pl.
Jak wybierać tematy zajęć?
Podążając za zainteresowaniami dzieci, warto poświęcić na jedno zagadnienie tydzień. Poza tym, co wskazuje Podstawa Programowa nie ma uszczegółowionej listy tematów, które należy zrealizować w przedszkolu. Możemy oglądać bakterie pod mikroskopem, sadzić kwiaty, konstruować mosty i szukać informacji na temat dinozaurów – wszystko zależy od tego, czym interesują się dzieci.
Zalety gotowych pomocy takich jak Edumail?
To merytoryczny, inspirujący gotowiec. Będziesz się z nim czuć bezpiecznie.
Wady przewodnika?
Odtwórcze podejście do pracy. Realizując każdego dnia zadania z przewodnika, łatwo zapomnieć, że to dzieci powinny nadawać kierunek naszym działaniom.
Zadań w przewodniku jest tak dużo, że czasem męczy Cię fakt, że dzień zaplanowano tak, że działania są nieciekawe, dodane jakby “na siłę”, żeby wypełnić przestrzeń jak największą ilością działań.
Czy posiadanie przewodnika jest obowiązkowe?
Nie 🙂 Jeśli to będzie dla Ciebie pomoce – skorzystaj z niego.
Jeśli wolisz mieć więcej przestrzeni na swoją twórczość, ale równocześnie mieć pod ręką szereg fantastycznych pomysłów, wybierz inne rozwiązania, takie jak EDUMAIL czy pomysłu tutaj. z bloga 🙂
Obowiązkowa dokumentacja
Poza tym, że każde przedszkole tworzy jeszcze własne dokumenty wynikające z potrzeb placówki, za podstawę uważam:
- dziennik, w którym systematycznie wpisujemy działania podejmowane z dziećmi;
- plany pracy – ja preferuje miesięczne z podziałem na tygodnie, które pozwalają zaplanować działania na cały miesiąc. Plany pracy znajdziesz także na platformie EDUMAIL.
- dokumentacja dotycząca dziecka: potrzebne zgody, dane kontaktowe do rodziców, upoważnienia do odbioru, obserwacje, diagnozy – wzory tych dokumentów znajdziesz także na stronie EDUMAIL.
O czym pamiętać?
- warto planować każdy dzień po to, by uniknąć pośpiechu i chaosu. Brak przygotowanie ze strony nauczyciela odzwierciedla się poprzez zamieszanie w grupie;
- każdego dnia przygotuj pomoce i propozycje aktywności, które będą budzić ciekawość poznawczą przedszkolaków;
- zabawa swobodna dzieci jest nie mniej ważna co zajęcia prowadzone przez nauczyciela na dywanie;
- zabawa swobodna ograniczona jest panującymi w grupie zasadami – zabawa jest swobodna, ale nie swawolna;
- prawdopodobnie większość dzieci poza przedszkolem nie będzie miała okazji spędzić czasu na świeżym powietrzu – każdego dnia należy znaleźć czas na to, by zapewnić dziecięcą potrzebę ruchu;
- w naturalnych sytuacjach należy uczyć dzieci samodzielności, umiejętności zachowania porządku;
- gdy podczas naszej pracy odbywają się dodatkowe zajęcia – bierzmy w nich aktywny udział z dziećmi, to nie jest czas, kiedy mamy wolne, ale gdy w sali jest inny nauczyciel to dobry moment, żeby … iść siku.
Tym rzeczom warto powiedzieć “NIE”:
Nauczyciel:
- spędzający większość czasu na fotelu za biurkiem;
- niekompetentny – prezentujący braki metodyczne;
- nierozstający się z telefonem;
- nieangażujący się w zabawy dzieci;
- nieprzygotowany do zajęć;
- czytający beznamiętnie fragmenty przewodnika;
- poprawiający i uzupełniający prace plastyczne dzieci;
- koncentrujący się na wypełnianiu kolejny kart pracy przez dzieci;
- przesadnie strofujący dzieci lub przesadnie liberalny, wyznaczający bardzo luźne granice;
- karający – kara jest niewychowawcza, o tym jak sobie poradzić opowiadam w wielu postach na blogu. Np. tutaj
- niedbający o porządek – dzieci bardzo chętnie podążą za jego przykładem i zaczną odkładać wszystko gdzie popadnie.
Karty pracy – co i jak?
Nie jest nigdzie napisane, że przedszkolak ma rozwiązywać karty pracy. W ogromnej większości przypadków korzystanie z nich SZKODZI. Bo zamiast uczyć w działaniu, zaczynamy uczyć na symbolach, schematach… na kartce. W rozwoju liczą się doświadczenia. Ten mały mózg potrzebuje działać. Karta pracy może być wesołym uzupełnieniem aktywności dzieci, ale nie podstawą naszych działań. Nie ma potrzeby wypełniać wszystkich kart – wybieraj to, co dziecko interesuje. Osobiście wybieram zabawy do druku jako twórczy dodatek, wesołe, kreatywne, inspirujące do doświadczeń!
Materiały papiernicze i inne – skąd je brać?
W każdym przedszkolu funkcjonuje inna umowa. W jednym rodzice wpłacają środki na “komitet rodzicielski”, który wyposaża grupy w potrzebne pomoce, w innych funkcjonuje “wyprawka” – wpłata na rzecz materiałów do zajęć. Rodzic – skarbnik zarządza pieniędzmi i dokonuje potrzebnych zakupów. W zależności od umowy zawartej z rodzicem – z puli pieniędzy grupy możemy czasem wydrukować potrzebne materiały, zabrać całą grupę na lody lub do kina.
Gdzie najdziesz ciekawe materiały:
- w Tigerze;
- w Pepco;
- w Lidlu i Biedronce!
- na Allieexpress
- w Action
- na Allegro
- na stronie Moje Bambino, Fiorelki
Gorąco zachęcam Cię do tego, aby składać listę zapotrzebowania do rodziców i to im zostawić wybór materiałów – oszczędzisz mnóstwo czasu. Warto, aby służyć poradą – zwrócić uwagę na to, aby farby były łatwo spierające się z ubrań, a nożyczki z zaokrągloną końcówką i takie tam.
Gdzie szukać inspiracji i pomocy?
- polubisz tę stronę – DOŁĄCZ DO NEWSLETTERA i nie przegap niespodzianek i artykułów, wierzę, że wiele z nich wyciągniesz DOŁĄCZ TUTAJ
- pokochasz Edumail – bo tak naprawdę, jest tam totalnie wszystko czego Ci trzeba.
Jak zaplanować współpracę z rodzicami?
Zacznij od zebrania:
Buduj zaufanie, działaj i zachęcaj do działania:
Jak radzić sobie w trudnych chwilach?
By ułatwić dzieciom adaptację do przedszkola i przejść ją opłakaną jak najmniejszą ilością łez:
- Adaptacja – sprawdzone rozwiązania
- Pożegnanie z dzieckiem w przedszkolu
- Bajka terapeutyczna na pierwszy dzień w przedszkolu
Gdy pojawia się agresja:
Gdy hałas i chaos biorą górę:
Uroczystości w przedszkolu
Oto kilka scenariusz gotowych do użycia:
Co Ci się przyda?
Warto wyposażyć się w parę drobiazgów, które ułatwią pracę:
- wygodny plecak lub dużą torbę;
- oddychające, antypoślizgowe obuwie zmienne;
- leginsy, jeśli lubisz chodzić w spódnicach i sukienkach, bo inaczej każda gimnastyka będzie Cię krępować – ja lubię te krótkie, bawełniane
- laminator – szkoda, by to co przygotujesz zniszczyło się – ten z lidla jest wystarczająco dobry
- drukarka – z nią jest o wiele łatwiej. Ja jestem wierna od lat Brotherowi – kosztuje koło 400-500 zł, ale jego eksploatacja to grosze (40 zł na 2-3 miesiące);
- duża teczka artystyczna na przygotowane dekoracje i pomoce;
- segregatory, teczki, pudła, kartoniki – liczba pomocy będzie rosła i rosła, super są także folie z zamkiem – to moja ulubiona strategia przechowywania pomocy.
Ważne rzeczy, o których musisz wiedzieć lub o których wiedzieć warto:
Tutaj znajdziesz informacje o badaniu gotowości szkolnej (dotyczy to dzieci, które w kolejnym roku wybierają się do szkoły):
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego – to absolutne minimum z minimum:
Masz pytania? Zostaw je w komentarzu!
Super artykuł. Też zaczynam od września, batonik jestem kompletnie zagubiona i chciałam zapytać: Czy trzeba rozpoczynać staż na kontraktowego? Czy mogę rok popracować i dopiero od następnego roku ?
W młodszych grupach takze dokonuje się obserwacji? Tez 2 razy w roku? Mogłaby to Pani objasnic? I jak po kolei powinno wygladac wydawanie gotowosci szkolnej…jestem kompletnie w tym zielona. Na studiach niestety kompletnie o tym się nie mówi
Super! Bardzo przydatne informacje dla początkującego nauczyciela. Czy mogłabyś opracować temat o tym, co umieścić na tablicach w młodszej grupie we wrześniu? Nie tej, która jest do zajęć, ale tych, które wiszą gdzieś nad szafkami… Jedną wykorzystam na pewno na dekoracje, ale tablic mam kilka w grupie i nie na wszystkie mam pomysły… Pomóż!
Pozdrawiam i gratuluję bloga! Będę często zaglądać 🙂
Dziękuję. Tego mi było trzeba😀