Wyciszanki, uspokajanki i wierszyki koncentrujące uwagę

Myślę, że każda z nas zna ich mnóstwo. Przydają się zawsze – rymowane krótkie frazy, dzięki którym wyciszymy dzieci, zwrócimy ich uwagę, skoncentrujemy na swojej osobie, jeśli się rozkojarzą. Ja przeplatam je ustawiając dzieci w pary, siadając do koła i w chwilach, gdy dzieci zagadają się z kolegą:) Najbardziej lubię te śpiewane. Moim zdaniem są skuteczniejsze i przyjemniejsze, a dzieci śpiewając z nami, wyciszają się. Przedstawiam przetestowane i moim zdaniem skuteczne wyciszanki i “zawołanki”, przyciągające uwagę maluchów. Kilka własnych, kilka ponadczasowych hitów i malutkie pomocne triki z moich obserwacji. Uprzejmie zaznaczam, że śpiewam w skali od 1-10 na 3+. Ale myślę, że melodię oddaję i troszkę ułatwię. P.S. Mam fatalną chrypę, same się przekonacie 😀
1. Kto mnie słyszy?:)
Nauczyciel: Kto mnie słyszy… klaśnie raz, podskoczy raz, tupnie dwa razy, zamknie oczy (kiedy dzieci zamykają oczy, przestają mówić – sprawdźcie same!) – na początku mówię komunikat dość głośno, a na końcu prawie szeptem.
Jeśli trafia się jeden z tych dni, kiedy mam wrażenie, że ktoś podpiął moje dzieci pod prąd lub dozował im dożylnie adrenalinę, przedłużam tą zawołankę do całej zabawy. Wymyślam zawiłe zadania, np. Kto mnie słyszy… znajdzie w sali zielony kolor. Można też i po angielsku 🙂
2. Kółko małe i duże
Wszyscy razem:
Kółko małe (rysuję w powietrzu palcem),
kółko duże (rysuję w powietrzu palcem),
palec idzie już na buzię (kładziemy paluszek na buzi).
3. Kilka słów
Nauczyciel: Chcę powiedzieć kilka słów!
Dzieci: My słuchamy, a Ty mów!
4. Szum-bum!
Nauczyciel: Szum!
Dzieci: Bum!
N: Szumik!
Dz: Bumik!
N: Szumek!
Dz: Bumek!
Itd.- przy okazji doskonałe ćwiczenie słuchu fonematycznego, a dzieci skupiają się, żeby wiedzieć co odpowiedzieć. Świetna sprawa, wygląda na to, że dzieci to lubią, a w ciągu kilku chwil z małego targowiska znów mamy skupioną, słuchającą grupę 🙂
5. Przyśpiewka “Robimy kółeczko”
Tekst:
Robimy kółeczko, okrągłe jajeczko
Klaszczemy, tupiemy, stoimy/siedzimy już.
6. Zrobimy koło
Robimy koło, będzie nam wesoło,
Robimy koło, raz, dwa, trzy.
Robimy koło, będzie nam wesoło
Robimy koło, będziemy bawić się.
7. Kto najpiękniej siedzi?
Kto najpiękniej siedzi, raz, dwa, trzy?
Kto najpiękniej siedzi, raz, dwa, trzy?
Raz i dwa, raz i dwa, już gotowy Ty i ja,
Raz i dwa, raz i dwa, już gotowy Ty i ja.
8. Każdy robi to, co ja
Raz i dwa (2 razy klaszczemy),
Raz i dwa (2 razy uderzamy w kolana)
Każdy robi to co ja:
Palec na nos, palec na skos,
Palec na górze, palec na buzię!
9. Wieje wiatr
Szsz-szsz-szsz, wieje wiatr (ręce machają na boki)
Kap, kap, kap, pada deszcz (pokazujemy padający deszcz)
Pod parasol chowaj się.(daszek nad głową).
Szumiące głoski są dobrze słyszane. Elegancko przebijają się, gdy zrobi się zbyt głośno.
10. Czarodziejskie zaklęcie
Zamknij oczy, zamknij uszy,
Teraz nikt się już nie ruszy.
Otwórz oczka, siądź cichutko,
I uśmiechnij się milutko.
Nie da się uśmiechać szeroko i gadać równocześnie 🙂 I to jest chyba sekret tej rymowanki.
11. Kiedy moja Pani woła
Kiedy moja Pani woła
Szybko siadam w kole.
Przecież Pani, mojej Pani
czekać nie pozwolę.
12. Czary – mary
Czary-mary, czary-mary,
Chcę zobaczyć piękne pary!
13. Pociąg
Do pociągu zapraszamy,
Wagoniki doczepiamy.
Każdy trzyma się dokładnie
Nikt z pociągu nie wypadnie -ciuch, ciuch!
14. Zebranie na dywanie
Miłe przedszolaki, ogłaszam zebranie,
Gdy doliczę do dziesięciu,
Wszyscy siedzą na dywanie.
1, 2, 3…
15. Pan Ważniak
To nie żaden wierszyk. To stukaczka, która wygląda jak postać. Nazwaliśmy ją Panem Ważniakiem. Gdy ten mały, donośny instrument wydaje dźwięk, wszyscy patrzą na Panią, bo Ważniak informuje o ważnych sprawach. Nie jestem fanką gwizdania, dzwonienia dzwoneczkiem do dzieci, ale tą kołatkę zakupiła nasza pani techniczna, Małgosia. Nie miałam serca nie wprowadzić jej w życie naszej grupy. I…dzieci ją uwielbiają! Traktują to jak jakiś konkurs – chwalę zawsze tych, którzy uważnie patrzą i szybko reagują. A ja oszczędzam gardło 🙂
Z własnych obserwacji podzielę się tym, że:
- dzieci, zamykając oczy, zamykają też buzię;
- jeśli pochwali się jednego malucha – każdy go naśladuje, bo też chce być pochwalony;
- śpiew szybko wycisza dzieci – jest miły, delikatny;
- zgaszenie światła szybko koncentruje uwagę dzieci;
- “Uśmiechnijcie się szeroko” to hasło, które poza uśmiechem, wywołuje zakończenie wszystkich rozmów, nie da się szeroko uśmiechać i rozmawiać z kolegą równocześnie;
- cichy głos nauczyciela i jego spokój, to spokojne maluchy:)
Dodam na koniec, że polecam Wam też post Moni z male-duze.pl 🙂 jest tam dużo fajnych rad i pomysłów na skoncentrowanie uwagi.
A tutaj więcej:
- Wierszowanki pokazywanki – wyszukaj z użyciem lupki na górze strony 🙂
Moje dzieci uwielbiają ta:
Ptaszki mają dziub, dziub, dziub.
Słonie robią tup, tup,tup.
Zając skacze kic, kic, kic.
Mysz nie mówi nic.
Świetne pomysły, jako początkująca nauczycielka przedszkola wyszukuję i testuję wszystko, co może wyciszyć i choć na chwilę zwrócić uwagę moich krnąbrnych pięciolatków. Dziękuję i pozdrawiam 🙂
Super! Mam nadzieję, że się sprawdzą!
Moje przedszkolaki bardzo lubią:
– ciszej, ciszej prosi główka
– już nie powiem ani słówka 🙂
Rewelacja. Dziekuje ze sie Pani podzieliła. Jestem pod wrazeniem. Dzisiaj na pewno wykorzystam.
Super, dziękuję. Dzisiaj już na pewno skorzystam.
Rewelacyjny zbiór pomysłów!!Jestem na Pani stronie od godziny i nie mogę się oderwać!!Podoba mi się wszystko!!!Profesjonalnie, fachowo, rzetelnie:)
Pięknie dziękuję za miłe słowa! Cieszę się, że materiały są pomocne:)
Jest jeszcze taka piosenka „siedzimy wszyscy w tej ciszy, siedzimy wszyscy w tej ciszy.. (tu kilka razy ta fraza coraz ciszej aż wszyscy usidą i zaczną śpiewac) nikt nas tutaj, nikt nas tutaj, nie słyszy… (końcówka już bardzo cicho)
Znam z gromady zuchowej – może w częściach i internetu jest jakieś nagranie.
Witam, świetne pomysły. Chętnie skorzystam. Proszę, jeśli to nie kłopot, o przesłanie monika1pawlak@wp.pl
Pozdrawiam Monika
U nas jest tak: Chcę powiedzieć kilka słów. My słuchamy PROSZĘ mów 😊
Do wyciszanki nr2 to u mnie jest ona dłuższa. “kółko małe,kółko duże,ręce w bok,ręce w górze,tak się drzewa kołysały a tak dzieci prosto stały”
Gdzieś mi się obiło już o uszy:) dzięki!:)
Już jutro wykorzystam wierszyki 😉dziękuję 😚
Super;)
świetne pomysły, na pewno wykorzystam 🙂 tylko w mojej starszej grupie na bank sie sprawdzą, ale co z 3 latkami, które ciągle wybiegają i nie mogą skupić uwagi dłużej niż 5 min.? 🙁
Byłoby doskonale, gdyby istniały jakieś uniwersalne rady. Myślę, że z maluchami trzeba się jak najwięcej ruszać, ale w zamkniętej albo ograniczonej przestrzeni, np. zabawa tylko na zielonym dywanie, itp. Pomagają duuuuże pomoce albo elementy głośne, zabawne – które mogą usłyszeć, dotknąć. Wszystko co podchwyci ich uwagę. A na początek zajęcia po 10-15 min i powolutku do przodu 🙂 A jeśli chodzi o przygotowanie do nauki pisania i czytania, to u takich maluszków wystarczą ćwiczenia rytmiczne. Wrzucałam post o profilaktyce logopedycznej – tam jest dużo pomysłów 🙂
dziękuję za pomysły jest pani Boska 😉
To działa na moje przedszkolaki, dziękuję za nowe pomysły.
Super, dziekuje