• SKLEP
  • KURSY
  • O MNIE
  • ZABAWY
  • ROZWÓJ
    • CZYTANIE
    • MATEMATYKA
    • EMOCJE
    • KREATYWNOŚĆ
    • SENSORYKA
  • W PRZEDSZKOLU

Brak produktów w koszyku.

  • SKLEP
  • KURSY
  • O MNIE
  • ZABAWY
  • ROZWÓJ
    • CZYTANIE
    • MATEMATYKA
    • EMOCJE
    • KREATYWNOŚĆ
    • SENSORYKA
  • W PRZEDSZKOLU

Brak produktów w koszyku.

  • SKLEP
  • KURSY
  • O MNIE
  • ZABAWY
  • ROZWÓJ
    • CZYTANIE
    • MATEMATYKA
    • EMOCJE
    • KREATYWNOŚĆ
    • SENSORYKA
  • W PRZEDSZKOLU
  • SKLEP
  • KURSY
  • O MNIE
  • ZABAWY
  • ROZWÓJ
    • CZYTANIE
    • MATEMATYKA
    • EMOCJE
    • KREATYWNOŚĆ
    • SENSORYKA
  • W PRZEDSZKOLU
Blog
Home ROZWÓJ EMOCJE Wyciszanki, uspokajanki i wierszyki koncentrujące uwagę 
12 września 2016 by Pani Monia

Wyciszanki, uspokajanki i wierszyki koncentrujące uwagę 

EMOCJEGRUPA PRZEDSZKOLNAZABAWY

Myślę, że każda z nas zna ich mnóstwo. Przydają się zawsze – rymowane krótkie frazy, dzięki którym wyciszymy dzieci, zwrócimy ich uwagę, skoncentrujemy na swojej osobie, jeśli się rozkojarzą. Ja przeplatam je ustawiając dzieci w pary, siadając do koła i w chwilach, gdy dzieci zagadają się z kolegą:) Najbardziej lubię te śpiewane. Moim zdaniem są skuteczniejsze i przyjemniejsze, a dzieci śpiewając z  nami, wyciszają się. Przedstawiam przetestowane i moim zdaniem skuteczne wyciszanki i “zawołanki”, przyciągające uwagę maluchów. Kilka własnych, kilka ponadczasowych hitów i malutkie pomocne triki z moich obserwacji. Uprzejmie zaznaczam, że śpiewam w skali od 1-10 na 3+. Ale myślę, że melodię oddaję i troszkę ułatwię. P.S. Mam fatalną chrypę, same się przekonacie 😀

1. Kto mnie słyszy?:)

Nauczyciel: Kto mnie słyszy… klaśnie raz, podskoczy raz, tupnie dwa razy, zamknie oczy (kiedy dzieci zamykają oczy, przestają mówić – sprawdźcie same!) – na początku mówię komunikat dość głośno, a na końcu prawie szeptem.

Jeśli trafia się jeden z tych dni, kiedy mam wrażenie, że ktoś podpiął moje dzieci pod prąd lub dozował im dożylnie adrenalinę, przedłużam tą zawołankę do całej zabawy. Wymyślam zawiłe zadania, np. Kto mnie słyszy… znajdzie w sali zielony kolor. Można też i po angielsku 🙂

2. Kółko małe i duże

Wszyscy razem:

Kółko małe (rysuję w powietrzu palcem),

kółko duże (rysuję w powietrzu palcem),

palec idzie już na buzię (kładziemy paluszek na buzi).

3. Kilka słów

Nauczyciel: Chcę powiedzieć kilka słów!

Dzieci: My słuchamy, a Ty mów!

4. Szum-bum!

Nauczyciel: Szum!

Dzieci: Bum!

N: Szumik!

Dz: Bumik!

N: Szumek!

Dz: Bumek!

Itd.- przy okazji doskonałe ćwiczenie słuchu fonematycznego, a dzieci skupiają się, żeby wiedzieć co odpowiedzieć. Świetna sprawa, wygląda na to, że dzieci to lubią, a w ciągu kilku chwil z małego targowiska znów mamy skupioną, słuchającą grupę 🙂

5. Przyśpiewka “Robimy kółeczko”

Tekst:

Robimy kółeczko, okrągłe jajeczko

Klaszczemy, tupiemy, stoimy/siedzimy już.

https://panimonia.pl/wp-content/uploads/2016/09/robimy-kółeczko.mp3



6. Zrobimy koło

Robimy koło, będzie nam wesoło,

Robimy koło, raz, dwa, trzy.

Robimy koło, będzie nam wesoło

Robimy koło, będziemy bawić się.

https://panimonia.pl/wp-content/uploads/2016/09/robimy-koło-bedzie-nam-wesolo.mp3



7. Kto najpiękniej siedzi?

Kto najpiękniej siedzi, raz, dwa, trzy?

Kto najpiękniej siedzi, raz, dwa, trzy?

Raz i dwa, raz i dwa, już gotowy Ty i ja,

Raz i dwa, raz i dwa, już gotowy Ty i ja.

https://panimonia.pl/wp-content/uploads/2016/09/kto-najpiękniej-siedzi.mp3

8. Każdy robi to, co ja

Raz i dwa (2 razy klaszczemy),

Raz i dwa (2 razy uderzamy w kolana)

Każdy robi to co ja:

Palec na nos, palec na skos,

Palec na górze, palec na buzię!

9. Wieje wiatr

Szsz-szsz-szsz, wieje wiatr (ręce machają na boki)

Kap, kap, kap, pada deszcz (pokazujemy padający deszcz)

Pod parasol chowaj się.(daszek nad głową).

Szumiące głoski są dobrze słyszane. Elegancko przebijają się, gdy zrobi się zbyt głośno.

10. Czarodziejskie zaklęcie

Zamknij oczy, zamknij uszy,

Teraz nikt się już nie ruszy.

Otwórz oczka, siądź cichutko,

I uśmiechnij się milutko.

Nie da się uśmiechać szeroko i gadać równocześnie 🙂 I to jest chyba sekret tej rymowanki.

11. Kiedy moja Pani woła

Kiedy moja Pani woła

Szybko siadam w kole.

Przecież Pani, mojej Pani

czekać nie pozwolę.

https://panimonia.pl/wp-content/uploads/2016/09/kiedy-moja-pani-woła.mp3

12. Czary – mary

Czary-mary, czary-mary,

Chcę zobaczyć piękne pary!

13. Pociąg

Do pociągu zapraszamy,

Wagoniki doczepiamy.

Każdy trzyma się dokładnie

Nikt z pociągu nie wypadnie -ciuch, ciuch!

https://panimonia.pl/wp-content/uploads/2016/09/do-pociągu-zapraszamy.mp3

14. Zebranie na dywanie

Miłe przedszolaki, ogłaszam zebranie,

Gdy doliczę do dziesięciu,

Wszyscy siedzą na dywanie.

1, 2, 3…

15. Pan Ważniak

To nie żaden wierszyk. To stukaczka, która wygląda jak postać. Nazwaliśmy ją Panem Ważniakiem. Gdy ten mały, donośny instrument wydaje dźwięk, wszyscy patrzą na Panią, bo Ważniak informuje o ważnych sprawach. Nie jestem fanką gwizdania, dzwonienia dzwoneczkiem do dzieci, ale tą kołatkę zakupiła nasza pani techniczna, Małgosia. Nie miałam serca nie wprowadzić jej w życie naszej grupy. I…dzieci ją uwielbiają! Traktują to jak jakiś konkurs – chwalę zawsze tych, którzy uważnie patrzą i szybko reagują. A ja oszczędzam gardło 🙂




Z własnych obserwacji podzielę się tym, że:

  • dzieci, zamykając oczy, zamykają też buzię;
  • jeśli pochwali się jednego malucha – każdy go naśladuje, bo też chce być pochwalony;
  • śpiew szybko wycisza dzieci – jest miły, delikatny;
  • zgaszenie światła szybko koncentruje uwagę dzieci;
  • “Uśmiechnijcie się szeroko” to hasło, które poza uśmiechem, wywołuje zakończenie wszystkich rozmów, nie da się szeroko uśmiechać i rozmawiać z kolegą równocześnie;
  • cichy głos nauczyciela i jego spokój, to spokojne maluchy:)

Dodam na koniec, że polecam Wam też post Moni z male-duze.pl 🙂 jest tam dużo fajnych rad i pomysłów na skoncentrowanie uwagi.

 

A tutaj więcej:

  • Wierszowanki pokazywanki – wyszukaj z użyciem lupki na górze strony 🙂

Zapisz

Zapisz

Facebook Comments
facebookShare on Facebook
TwitterTweet
FollowFollow us
koncetrowanie dzieci w przedszkolu przedszkolne przyśpiewki rymowanki przedszkole wierszyki na koncetrację uwagi Wyciszanki
Pani Monia
Monika Sobkowiak - jestem nauczycielką, neurologopedą, autorką gier i książek dla dzieci, rodziców i nauczycieli. Od lat pracuję z dziećmi i dzielę się wiedzą oraz doświadczeniem z rodzicami i nauczycielami. A dziś – mam przyjemność gościć tutaj Ciebie!
Kąciki w sali przedszkolnej - część 2Kąciki w sali przedszkolnej - część 28 września 2016
Przedszkolne zajęcia inaczej - na przekór nudzie17 września 2016Przedszkolne zajęcia inaczej - na przekór nudzie

Powiązane wpisy

GRUPA PRZEDSZKOLNAUROCZYSTOŚCI I DNI SPECJALNEZABAWY
6 października 2016 by Pani Monia

Dzień Dziewczynek w przedszkolu – medale, laurki i inne

Czytaj więcej
GRUPA PRZEDSZKOLNASENSORYKAZABAWY
22 stycznia 2018 by Pani Monia

Zabawy z dzieckiem niedowidzącym… i nie tylko

Czytaj więcej

Comments (25)

  1. Pingback: Zaczynam pracę w przedszkolu - informacje na start - Pani Monia
  2. Pingback: W przedszkolu - Przedszkouczek.pl
  3. Iwona
    18 stycznia 2019

    Moje dzieci uwielbiają ta:
    Ptaszki mają dziub, dziub, dziub.
    Słonie robią tup, tup,tup.
    Zając skacze kic, kic, kic.
    Mysz nie mówi nic.

    Reply
  4. Pingback: Sposoby na wyciszenie grupy – jak zapanować nad gromadą kilkulatków? - blog. dooplacenia.pl
  5. Pingback: Rymowanki pokazywanki i wyciszanki - Pani Monia
  6. Klaudia
    24 lutego 2018

    Świetne pomysły, jako początkująca nauczycielka przedszkola wyszukuję i testuję wszystko, co może wyciszyć i choć na chwilę zwrócić uwagę moich krnąbrnych pięciolatków. Dziękuję i pozdrawiam 🙂

    Reply
    • Pani Monia
      24 lutego 2018

      Super! Mam nadzieję, że się sprawdzą!

      Reply
  7. Anonim
    16 lutego 2018

    Moje przedszkolaki bardzo lubią:
    – ciszej, ciszej prosi główka
    – już nie powiem ani słówka 🙂

    Reply
  8. Hanka
    2 lutego 2018

    Rewelacja. Dziekuje ze sie Pani podzieliła. Jestem pod wrazeniem. Dzisiaj na pewno wykorzystam.

    Reply
  9. Hanka
    2 lutego 2018

    Super, dziękuję. Dzisiaj już na pewno skorzystam.

    Reply
  10. Justyna
    27 stycznia 2018

    Rewelacyjny zbiór pomysłów!!Jestem na Pani stronie od godziny i nie mogę się oderwać!!Podoba mi się wszystko!!!Profesjonalnie, fachowo, rzetelnie:)

    Reply
    • Pani Monia
      29 stycznia 2018

      Pięknie dziękuję za miłe słowa! Cieszę się, że materiały są pomocne:)

      Reply
  11. Joanna
    28 września 2017

    Jest jeszcze taka piosenka „siedzimy wszyscy w tej ciszy, siedzimy wszyscy w tej ciszy.. (tu kilka razy ta fraza coraz ciszej aż wszyscy usidą i zaczną śpiewac) nikt nas tutaj, nikt nas tutaj, nie słyszy… (końcówka już bardzo cicho)
    Znam z gromady zuchowej – może w częściach i internetu jest jakieś nagranie.

    Reply
  12. Anonim
    25 sierpnia 2017

    Witam, świetne pomysły. Chętnie skorzystam. Proszę, jeśli to nie kłopot, o przesłanie monika1pawlak@wp.pl
    Pozdrawiam Monika

    Reply
  13. Anonim
    15 lutego 2017

    U nas jest tak: Chcę powiedzieć kilka słów. My słuchamy PROSZĘ mów 😊

    Reply
  14. Bożena
    14 lutego 2017

    Do wyciszanki nr2 to u mnie jest ona dłuższa. “kółko małe,kółko duże,ręce w bok,ręce w górze,tak się drzewa kołysały a tak dzieci prosto stały”

    Reply
    • Pani Monia
      14 lutego 2017

      Gdzieś mi się obiło już o uszy:) dzięki!:)

      Reply
  15. Magdalena
    14 lutego 2017

    Już jutro wykorzystam wierszyki 😉dziękuję 😚

    Reply
    • Pani Monia
      14 lutego 2017

      Super;)

      Reply
  16. Pingback: Strony z inspiracjami dla nauczycieli, które warto znać - Pani Monia
  17. Dorotka
    12 października 2016

    świetne pomysły, na pewno wykorzystam 🙂 tylko w mojej starszej grupie na bank sie sprawdzą, ale co z 3 latkami, które ciągle wybiegają i nie mogą skupić uwagi dłużej niż 5 min.? 🙁

    Reply
    • Pani Monia
      16 października 2016

      Byłoby doskonale, gdyby istniały jakieś uniwersalne rady. Myślę, że z maluchami trzeba się jak najwięcej ruszać, ale w zamkniętej albo ograniczonej przestrzeni, np. zabawa tylko na zielonym dywanie, itp. Pomagają duuuuże pomoce albo elementy głośne, zabawne – które mogą usłyszeć, dotknąć. Wszystko co podchwyci ich uwagę. A na początek zajęcia po 10-15 min i powolutku do przodu 🙂 A jeśli chodzi o przygotowanie do nauki pisania i czytania, to u takich maluszków wystarczą ćwiczenia rytmiczne. Wrzucałam post o profilaktyce logopedycznej – tam jest dużo pomysłów 🙂

      Reply
  18. Martyna
    12 września 2016

    dziękuję za pomysły jest pani Boska 😉

    Reply
  19. Jola
    12 września 2016

    To działa na moje przedszkolaki, dziękuję za nowe pomysły.

    Reply
  20. Iza
    12 września 2016

    Super, dziekuje

    Reply

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

PANI MONIA

Monika Sobkowiak – nauczycielka, neurologopeda, autorka. Przyjaciółka dzieci, rodziców i nauczycieli. Sercem, umysłem i piórem oddana edukacji.

PRZECZYTAJ

Jak wspierać rozwój przedszkolaka?

Szukaj
logo

Trafiłaś właśnie na blog nauczycielki przedszkola i neurologopedy. Bardzo mi miło! Jeśli jesteś rodzicem lub nauczycielem, wierzę, że to miejsce jest właśnie dla Ciebie!

Instagram Facebook-f Pinterest-p
Regulamin

KONTAKT

blogpanimonia@gmail.com

Copyright © 2021. All Rights Reserved