Myślę, że każda z nas zna ich mnóstwo. Przydają się zawsze – rymowane krótkie frazy, dzięki którym wyciszymy dzieci, zwrócimy ich uwagę, skoncentrujemy na swojej osobie, jeśli się rozkojarzą. Ja przeplatam je ustawiając dzieci w pary, siadając do koła i w chwilach, gdy dzieci zagadają się z kolegą:) Najbardziej lubię te śpiewane. Moim zdaniem są skuteczniejsze i przyjemniejsze, a dzieci śpiewając z  nami, wyciszają się. Przedstawiam przetestowane i moim zdaniem skuteczne wyciszanki i „zawołanki”, przyciągające uwagę maluchów. Kilka własnych, kilka ponadczasowych hitów i malutkie pomocne triki z moich obserwacji. Uprzejmie zaznaczam, że śpiewam w skali od 1-10 na 3+. Ale myślę, że melodię oddaję i troszkę ułatwię. P.S. Mam fatalną chrypę, same się przekonacie 😀

1. Kto mnie słyszy?:)

Nauczyciel: Kto mnie słyszy… klaśnie raz, podskoczy raz, tupnie dwa razy, zamknie oczy (kiedy dzieci zamykają oczy, przestają mówić – sprawdźcie same!) – na początku mówię komunikat dość głośno, a na końcu prawie szeptem.

Jeśli trafia się jeden z tych dni, kiedy mam wrażenie, że ktoś podpiął moje dzieci pod prąd lub dozował im dożylnie adrenalinę, przedłużam tą zawołankę do całej zabawy. Wymyślam zawiłe zadania, np. Kto mnie słyszy… znajdzie w sali zielony kolor. Można też i po angielsku 🙂

2. Kółko małe i duże

Wszyscy razem:

Kółko małe (rysuję w powietrzu palcem),

kółko duże (rysuję w powietrzu palcem),

palec idzie już na buzię (kładziemy paluszek na buzi).

3. Kilka słów

Nauczyciel: Chcę powiedzieć kilka słów!

Dzieci: My słuchamy, a Ty mów!

4. Szum-bum!

Nauczyciel: Szum!

Dzieci: Bum!

N: Szumik!

Dz: Bumik!

N: Szumek!

Dz: Bumek!

Itd.- przy okazji doskonałe ćwiczenie słuchu fonematycznego, a dzieci skupiają się, żeby wiedzieć co odpowiedzieć. Świetna sprawa, wygląda na to, że dzieci to lubią, a w ciągu kilku chwil z małego targowiska znów mamy skupioną, słuchającą grupę 🙂

5. Przyśpiewka „Robimy kółeczko”

Tekst:

Robimy kółeczko, okrągłe jajeczko

Klaszczemy, tupiemy, stoimy/siedzimy już.

6. Zrobimy koło

Robimy koło, będzie nam wesoło,

Robimy koło, raz, dwa, trzy.

Robimy koło, będzie nam wesoło

Robimy koło, będziemy bawić się.

7. Kto najpiękniej siedzi?

Kto najpiękniej siedzi, raz, dwa, trzy?

Kto najpiękniej siedzi, raz, dwa, trzy?

Raz i dwa, raz i dwa, już gotowy Ty i ja,

Raz i dwa, raz i dwa, już gotowy Ty i ja.

8. Każdy robi to, co ja

Raz i dwa (2 razy klaszczemy),

Raz i dwa (2 razy uderzamy w kolana)

Każdy robi to co ja:

Palec na nos, palec na skos,

Palec na górze, palec na buzię!

9. Wieje wiatr

Szsz-szsz-szsz, wieje wiatr (ręce machają na boki)

Kap, kap, kap, pada deszcz (pokazujemy padający deszcz)

Pod parasol chowaj się.(daszek nad głową).

Szumiące głoski są dobrze słyszane. Elegancko przebijają się, gdy zrobi się zbyt głośno.

10. Czarodziejskie zaklęcie

Zamknij oczy, zamknij uszy,

Teraz nikt się już nie ruszy.

Otwórz oczka, siądź cichutko,

I uśmiechnij się milutko.

Nie da się uśmiechać szeroko i gadać równocześnie 🙂 I to jest chyba sekret tej rymowanki.

11. Kiedy moja Pani woła

Kiedy moja Pani woła

Szybko siadam w kole.

Przecież Pani, mojej Pani

czekać nie pozwolę.

12. Czary – mary

Czary-mary, czary-mary,

Chcę zobaczyć piękne pary!

13. Pociąg

Do pociągu zapraszamy,

Wagoniki doczepiamy.

Każdy trzyma się dokładnie

Nikt z pociągu nie wypadnie -ciuch, ciuch!

14. Zebranie na dywanie

Miłe przedszolaki, ogłaszam zebranie,

Gdy doliczę do dziesięciu,

Wszyscy siedzą na dywanie.

1, 2, 3…

15. Pan Ważniak

To nie żaden wierszyk. To stukaczka, która wygląda jak postać. Nazwaliśmy ją Panem Ważniakiem. Gdy ten mały, donośny instrument wydaje dźwięk, wszyscy patrzą na Panią, bo Ważniak informuje o ważnych sprawach. Nie jestem fanką gwizdania, dzwonienia dzwoneczkiem do dzieci, ale tą kołatkę zakupiła nasza pani techniczna, Małgosia. Nie miałam serca nie wprowadzić jej w życie naszej grupy. I…dzieci ją uwielbiają! Traktują to jak jakiś konkurs – chwalę zawsze tych, którzy uważnie patrzą i szybko reagują. A ja oszczędzam gardło 🙂

Z własnych obserwacji podzielę się tym, że:

  • dzieci, zamykając oczy, zamykają też buzię;
  • jeśli pochwali się jednego malucha – każdy go naśladuje, bo też chce być pochwalony;
  • śpiew szybko wycisza dzieci – jest miły, delikatny;
  • zgaszenie światła szybko koncentruje uwagę dzieci;
  • „Uśmiechnijcie się szeroko” to hasło, które poza uśmiechem, wywołuje zakończenie wszystkich rozmów, nie da się szeroko uśmiechać i rozmawiać z kolegą równocześnie;
  • cichy głos nauczyciela i jego spokój, to spokojne maluchy:)

Dodam na koniec, że polecam Wam też post Moni z male-duze.pl 🙂 jest tam dużo fajnych rad i pomysłów na skoncentrowanie uwagi. Pomysły z male-duze.pl 🙂

    Zapisz

    Zapisz

    Facebook Comments