Kwarantanna to nietypowy moment w życiu przedszkolaka. Dzieci mają prawo czuć niepokój ze względu na sytuację, którą nie do końca rozumieją. Mają prawo być sfrustrowane deficytem ruchu i kontaktu z rówieśnikami. Wcale nie tylko dzieci!  By umilić wszystkim ten czas – zachęcam Was do udziału w akcji Zaczytana Kwarantanna. O co chodzi? Wyjaśniam!

Zaczytana Kwarantanna – o co chodzi?

Zaczytana Kwatantanna to alternatywa dla tego, co zwykle tytułuję jako Czytanie na dywanie. To był nasz codzienny przedszkolny czas – dziecko wybierało bajkę, ja ją czytałam. Tym sposobem codziennie inna osoba miała szansę poczuć się wyróżniona możliwością wyboru bajki, a cała grupa czerpać wszystkie wartości z słuchania bajki.

Z resztą – chyba nikogo nie trzeba przekonywać o walorach czytania bajek.

Teraz sytuacja ma się troszkę inaczej. Mam obawy – choć może niesłusznie – że w życiu przedszkolaków pojawiło się sporo multimediów. W pewnym sensie to zrozumiałe – to trudna sytuacja dla rodziców, którzy często zmuszeni są łączyć zawodową pracę w nowych warunkach z opieką nad najmłodszymi dziećmi.

Choć multimedia bywają pomocne, spędzenie kilku tygodni na systematycznym oglądaniu bajek i graniu na tablecie nie przyniesie efektów, które nas ucieszą.

Dlatego zachęcam Was do wspólnego czytania! Dlaczego?

  • Stworzenie audiobooka z dzieckiem to świetna zabawa! Naprawdę!
  • To proste – czytając dziecku jego ulubioną bajkę – po prostu nagraj ją korzystając z telefonu (aplikacja Dyktafon)
  • Audiobooki czytane przez różne osoby są atrakcyjne dla przedszkolaków – przedszkolak z większym zaangażowaniem wysłucha bajki, o której będzie wiedział, że to bajka wybrana przez innego przedszkolaka
  • To dobra praktyka, którą warto szerzyć – inni mogą pójść za Twoim przykładem i zaangażować się we wspólne czytanie z dzieckiem.
  • Wspólne radosne działanie jest przyjemnie jednoczące nas wszystkich w tym nietypowym czasie. Fajnie być razem, chociaż osobno.

Zaczytana Kwarantanna – co zrobić?

To proste.

  1. Poproś dziecko, aby wybrało swoją ulubioną bajkę.
  2. Uruchom aplikację Dyktafon w swoim telefonie.
  3. Nagraj wstęp. Na przykład poproś dziecko, żeby powiedziało jak ma na imię, ile ma lat i jaką bajkę wybrało dla innych dzieci.
  4. Nagraj swoją ulubioną bajkę – możesz wcześniej poprosić dziecko, by samodzielnie wyrecytowało niektóre fragmenty bajki, jeśli potrafi.
  5. Wyślij bajkę innym przedszkolakom z Twojej grupy, udostępnij ją na stronie swojego przedszkola. W pierwszej wersji miałam chęć publikować audiobooki tutaj, ale poza klasykami, których autorzy nie żyją od ponad 70 lat – to nielegalne, więc zostawiam tylko kilka z własnych zbiorów. Mimo to, zachęcam do realizacji projektu wewnątrz grupy.

A co, jeśli się pomylisz?

Pomyliłeś się? Nie szkodzi. Przecież czasem, czytając dziecku bajkę, przekręcimy słowo. Nie ma w tym nic złego. W jednym z moich pierwszych audiobooków, jeśli się wsłuchacie, usłyszycie moją oburzoną kotkę drapiącą w drzwi. Nawet mnie to bawi 🙂

A co, jeśli masz inny pomysł?

Chcesz wzbogacić bajkę instrumentem? Świetnie! Chcesz zaśpiewać? No, to ekstra.

Jednak masz ochotę przeczytać wierszyk? Ok! Tekst z podziałem na role? Dlaczego nie!

Po prostu – baw się!

Jak nagrać bajkę?

Ja korzystam z aplikacji Dyktafon w telefonie, choć to zupełnie obojętne jaką aplikację wybierzesz. Jest bezpłatna i prosta w obsłudze. Zobacz.

Zaczytana Kwarantanna – audiobooki dla Was

Oto kilka, które już powstały w ramach akcji. Tyle te, które zgodnie z moją wiedzą mogę tu trzymać. Nie mniej – ogromnie Wam dziękuję za zaangażowanie i zachęcam do dzielenia się z innymi wewnątrz swoich placówek.

Zdradzę Wam na marginesie, że audiobooki, które tu znajdziecie w ogromnej większości powstały z pomocą mojej mamy 🙂

Pani Zima – baśń braci Grimm – czyta Paulinka Sielaszuk

 

Wilk i siedem koźląt – baśń braci Grimm – wybór Marcelka, czyta Justyna Sygara

 

Wielorybia opowieść w oparciu o historię Pinokio – czyta Marzenna Piesiak

 

Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków – czyta Marzenna Piesiak

Zaczytana Kwarantanna trwa. Przed Wami znowu moja mama – rozkręca się! Tym razem na ochłodę, gdyby zbyt mocno przygrzało Was wiosenne słońce.

Czerwony Kapturek – czyta Marzenna Piesiak

Oraz ta sama baśń w wykonaniu Bartka Wiczuka i jego mamy Moniki

Kopciuszek – czyta Marzenna Piesiak

 

 

I jeszcze ten, od którego wszystko się zaczęło:

Audiobook znajdziesz TUTAJ.

Jaś i Małgosia – z pozdrowieniami od czteroletniej Zosi i jej mamy – Patrycji

 

 

Trzy Świnki w wykonaniu Anny Piotrowskiej z Przedszkola Mały Turysta

O Jasiu i łodydze fasoli – wybrana przez Adasia, czyta Małgorzata Sielaszuk

 

O rybaku i złotej rybce – czyta Anna Pachuta

Dyplom za udział w akcji

Zachęcam do uzupełnienia dyplomu i wręczenia zaangażowanym dzieciom.

Tutaj plik: dyplom zaczytana kwarantanna

A tutaj wzór:

Nie chcesz czytać całej bajki na raz? Ok!

Możesz czytać bajkę fragmentami i skleić ją w prosty sposób korzystając ze STRONY DO ŁĄCZENIA PLIKÓW. Jak to zrobić?

  1. Dodaj ścieżkę (dodaj pliki, które chcesz połączyć)
  2. Poczekaj, aż się załadują.

  1.  Ustaw je w dobrej kolejności (strzałkami po prawej stronie)
  2. Po prawej stronie przy pliku zaznacz łączenie normalne (lub przeplatające się, ale wtedy koniec wcześniejszego nagrania nakłada się na początek kolejnego – lepiej odznaczyć ten “X” na wysokości strzałki w górę)
  3. Skróć końcówki jeśli są przemilczane, żeby w tekście nie było pauz – przytrzymaj niebieski pasek na końcu pliku i dosuń go bliżej nagrania.
  4. Kliknij “Połącz”
  5. Pobierz plik.

 

Facebook Comments