Mam nadzieję, że te czasy, kiedy nauka czytania i pisania nie kojarzy się dobrze – minęły bezpowrotnie. Aby nauka czytania była ciekawa, utrwalanie liter i wprowadzanie nowego materiału wyrazowego wymaga od nas pomysłowości. Korzystanie z tych samy pomocy dydaktycznych szybko nudzi się najmłodszym. Z myślą o nich powstały karty do nauki czytania. Jest ich aż 50! Zajrzyjcie do posta, aby dowiedzieć się, jak z nich skorzystać.

Karty do nauki czytania – kiedy ich użyć?

Na wstępie warto wiedzieć, że adresatami przygotowanej pomocy są przedszkolaki, które rozpoznają litery lub odczytują przynajmniej część liter. Jeśli dziecko dopiero rozpoczyna przygodę z literami, warto skorzystać z innych pomocy i propozycji gier i zabaw. Możesz o tym przeczytać TUTAJ (Jak uczyć dziecko czytać?). 

Karty do nauki czytania – co zawierają?

Plik, który możecie pobrać bezpłatnie, zawiera 50 stron zbudowanych na jednym schemacie. Każda z nich zawiera ilustrację, zapis globalny oraz zapis sylabowy (z podziałem na kratki), zapis głoskowy (z wyróżnieniem samogłoski i spółgłoski tradycyjnie w kolorze czerwonym i niebieskim) oraz zapis literami pisanymi (odseparowanymi).

Schemat strony przedstawia ilustracja poniżej:

karty do nauki czytania

 

Karty do nauki czytania – jak z nich skorzystać?

Na start warto wiedzieć, że nie każda karta pracy będzie odpowiednia na początkowym etapie nauki czytania. Przygotowany zestaw zawiera zróżnicowany materiał wyrazowy. W zależności od wieku i umiejętności dziecka, należy wybrać tylko te karty, które znajdują się w strefie najbliższego rozwoju dziecka. O czym warto wiedzieć?

Jakie karty wybrać we wczesnym etapie nauki czytania?

Wyrazy o prostej budowie fonetycznej

To pierwsza ważna zasada. Dużo lepszym wyrazem w trakcie początkowych ćwiczeń jest wyraz lala niż lalka. Pozornie – wyraz różni tylko jedna głoska, jednak dla dziecka, którego słuch fonemowy i umiejętność analizy głoskowej dopiero rozwija się, ta różnica niemalże zaważa na rozumieniu odczytywanego wyrazu w formie głosek.

  • Przykłady wyrazów o prostej budowie fonetycznej: np. mama, oko, lupa, lala, kiwi
  • Przykłady wyrazów o trudnej budowie fonetycznej: np. auto, pies, krab, lew, truskawka, jabłko, chleb.
  • Bez zgrupowanych spółgłosek występujących jedna po drugiej, zbudowane z sylab otwartych
  • To ważne, aby na początkowym etapie unikać wyrazów, w których spółgłoski występują po sobie.

Litery odpowiadające głoskom

Gdy dopiero zaczynamy naukę, nie ułatwiają jej chwile, w których zapis nie pokrywa się z tym, co dziecko słyszy. Z tego względu np. pozornie prosty wyraz pies  – nie jest prosty. Piszemy p-i-e-s, słyszymy pi-j-e-s. Lew? Piszemy l-e-w, szłyszymy l-e-f. 

Jeśli dziecko zaczyna naukę – wybierzmy wyrazy, których zapis jest odzwierciedleniem słyszanych głosek.

Jeśli dziecko doskonali swoje umiejętności, możemy zacząć uświadamiać mu istnienie różnic między słowem pisanym, a słyszanym.

Dla porównania:

Jak skorzystać z kart?

Na wstępie – pobierz je bezpłatnie -> KARTY DO CZYTANIA

W dalszej kolejności wydrukuj karty, a następnie zdecyduj jak z nich skorzystasz. Możesz zostawić karty w wydrukowanej formie lub wyciąć ich elementy. Wycięte elementy pozwalają:

  • układać wyrazy według wzoru lub bez wzoru;
  • łączyć zapis globalny z ilustracją oraz doskonalić umiejętność jego odczytywania;
  • tworzyć wyrazy z sylab albo wyszukiwać sylaby pasujące do podpisu;
  • łączyć zapis literami drukowanymi z zapisem literami pisanymi;
  • sortować litery ze względu na rodzaj: samogłoski, spółgłoski.

To, jak wykorzystamy karty, zależy od nas.

Potrzebujesz więcej?

Zachęcam do dalszej eksploracji bloga.

100 kart pracy dla przedszkolaków? TUTAJ.

Facebook Comments