Czy Walentynki warto świętować w przedszkolu? Czy zabawy walentynkowe i celebrowanie tej amerykańskiej tradycji jest edukacyjne? Uważam, że tak! Jak mądrze i wesoło spędzić walentynki w przedszkolu? Przedstawiam kilka pomysłów.

Walentynki w przedszkolu. Serce – jak ono naprawdę wygląda? 

Skąd wziął się symboliczny kształt serca? Wiadomo, że ludzkie serce tak nie wygląda. Prawdopodobnie jest ono wzorowane na kształcie krowiego serca, które było ludziom bardziej znane, chociaż pewności nikt nie ma. W każdym razie daleko mu kształtem do rzeczywistego ludzkiego serca. Zastanawia też fakt, czemu uznaje się, że kochamy sercem? Właściwie odczuwanie emocji jest zlokalizowane w mózgu. Wynika to prawdopodobnie z powiązania szybszego bicia serca i rumieńców z odczuwaniem miłości.

Co warto uzmysłowić dzieciom?

Że serce to niezbędny do życia organ, że odpowiada za rozprowadzanie krwi po organizmie.I parę innych drobiazgów:

  • Serce możemy usłyszeć – wystarczy przyłożyć ucho do klatki piersiowej;
  • Serce można poczuć, a właściwie krew, którą pompuje, choćby przykładając palce do nadgarstków;
  • Różne organizmy mają serca o różnym kształcie, ale żaden z nich nie przypomina serca, które rysujemy na kartce papieru;
  • Serce schowane jest w klatce piersiowej. Samo określenie “klatka” nie jest przypadkowe, żebra chronią serce przed uszkodzeniami;
  • Serce nie odpoczywa – bije jeszcze zanim pojawiamy się na świecie i nie przestaje ani na chwilkę.

Warto zadać odpowiednie pytania i zachęcić dzieci do podzielenia się swoją wiedzą. Bardzo przydatna jest tu praca w grupach, gdzie dzieci słuchają się efektywniej i mają większe szanse wypowiedzieć się.




Walentynki w przedszkolu. Skąd wzięło się sformułowanie “kocham Cię”?

Czy “kocham Cię” zawsze znaczyło “kocham Cię”? Otóż nie! Co w takim razie mogło znaczyć? Nim przejdziesz dalej zastanów się chwilę sama. “Kocham”… Ależ to słowo z niczym się nie kojarzy!

Dawej “kochać” znaczyło tyle co rosnąć i odnosiło się do roślin. Tak też “Róże kochają się w ziemi trochę piaszczystej, trochę gliniastej” albo “Fiołek, koniczyna, szczaw i bratek wykochały się na ziemi kwaśnej”, co oznacza tylko tyle, że te kwiaty rosną w tej konkretnej ziemi, lubią ją i tam czują się najlepiej. Z nią chcą się związać swoimi korzeniami.

Później można było kogoś “kochać” za nogi, na przykład. Czyli co?! Kochać, czyli obejmować, tak po prostu. Można też było kogoś “kochać” po ramieniu. Za dużo tego! Co to oznacza? Głaskać!

Szalone, ale prawdziwe. Dawniej “kochać” znaczyło coś zupełnie innego. To ciekawe jak bardzo zmienia się język polski.

Jakie ciekawe aktywności warto podjąć z dziećmi?

  • burza mózgów rozpoczynająca się od słowa “miłość” lub “kochać kogoś”;
  • QUIZ “Tak”/”Nie” – nauczyciel czyta zdania dotyczące dawnych znaczeń słowa “kochać”, dzieci spontanicznie decydują czy to prawda, czy fałsz. Wyniki zapisujemy na tablicy, a na koniec dzielimy się prawidłowymi odpowiedziami.




Walentynki w przedszkolu. Święty Walenty, Kupidyn, Amorek, czyli skąd te walentynkowe tradycje?

O Świętym Walentym

…warto poczytać i opowiedzieć dzieciom to, co ma wpływ na dzisiejszą tradycję. Co warto wiedzieć? Kilka drobiazgów prosto z legendy o Świętym Walentym:

  • Święty Walenty został świętym za swoje poświęcenie – złamał zakaz cesarza, który głosił, że młodzi legioniści nie mogą zawierać związków małżeńskich. Święty Walenty, biskup, udzielał ślubów, za co trafił do więzienia
  • Walenty zakochał się z wzajemnością w niewidomej córce strażnika, która, pod wpływem jego miłości odzyskała wzrok;
  • Przed śmiercią napisał do swojej ukochanej list, który dziś inspiruje do wysyłania walentynek.

Kupidyn, Amorek? Jak wmieszali się w świętowanie Walentynek?

W starożytnym Rzymie, w podobnym czasie obchodzono święto zakochanych, podczas którego losowano imiona wybranek z urny. Ze świętem powiązany był również Kupidyn i tak, z biegiem historii wplątali się w świętowanie walentynek.

Co warto zrobić z dziećmi?

  • Zdecyduj, które z przedstawionych przedmiotów są atrybutami św. Walentego.




Walentynki w przedszkolu – co warto zrobić?

  • Cichy przyjaciel – to bardzo przyjemna zabawa. Na początku tygodnia wylosujcie imię jednego z kolegów z grupy i przez tydzień zostańcie jego cichym przyjacielem. Co robi cichy przyjaciel? Podrzuca rysunki-niespodzianki, pomaga posprzątać, bawi się z kolegą, zaskakuje miłymi słowami. Ważne, by nie zdradzić się i próbować pozostać cichym przyjacielem;
  • Walentynkowe prace plastyczne – pomysłów jest dużo, ja szczególnie lubię origami. Instrukcja tutaj :

  • serduszka… z czego się da! Z masy solnej, porcelanowej, z piankoliny, z bibuły i papieru – sęk w tym, żeby stworzyć kilka stacji i dać szansę wybrać dziecku materiał i stworzyć galerię serc z różnych materiałów – efekt wow gwarantowany.
  • Głuchy telefon – Co stanowi hasło? “Kocham Cię” w różnych językach! Wybrałam te, które będą na odpowiednim poziomie dla dzieci.
    • I love you – po angielski
    • Ich liebe dich – po niemiecku
    • Je t’aime – po francusku
    • Te dua – po albańsku
    • Ti amo – po włosku
    • Wo ai ni – po chińsku

A Wy jak spędzacie walentynki w przedszkolu?

Zachęcam do dzielenia się swoimi pomysłami.

Jak wesprzeć stronę?

Jeśli lubicie tu zaglądać – zachęcam do wsparcia strony 🙂

 

P.S. Ciekawostki dotyczące etymologii zwrotu “kocham Cię” wyczytałam w pozycji Agaty Hąci “Co robi język za zębami” – polecam.

 

Facebook Comments