Zabawy ruchowe w przedszkolu – karty obrazkowe i inspiracje

Zabawy ruchowe w przedszkolu to stały element codziennych zajęć z dziećmi. Znamy ich mnóstwo – niektóre z nich mają wysoko postawioną poprzeczkę, inne – są po prostu dobrą zabawą, dzięki której zaktywizujemy nasze maluchy. Do wielu z nich nie trzeba skomplikowanych pomocy! A do innych przydać się mogą… karty obrazkowe! Jakie?
Zabawy ruchowe w przedszkolu – dlaczego?
Są powody oczywiste – każdy przedszkolak powie, ruch równa się zdrowie! Ale nie tylko przedszkolaki zwracają na to uwagę. Już w pierwszym punkcie Podstawy Programowej czytamy, że do zadań przedszkola należy: Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju. Są też inne punkty wskazujące na obowiązek organizowania zajęć ruchowych dla naszych maluchów, np. siódme zadanie przedszkola: Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Rozwój fizyczny jest również pierwszym z czterech obszarów rozwoju w Podstawie Programowej.
Zabawy ruchowe w przedszkolu – kiedy?
Zawsze, kiedy jest ku temu potrzeba i okazja! Cenna dla prawidłowej postawy jest gimnastyka korekcyjna, ale to nie jedyny moment, kiedy angażujemy nasze przedszkolaki w zabawy lub ćwiczenia ruchowe. Ważne są zajęcia ruchowe w ranku, które pozwalają zaktywizować ciało do pracy, ale i popołudniu, kiedy potrzeba ruchu i rozładowania energii daje się we znaki. Świetną przestrzeń stwarzają nasze przedszkolne ogrody!
Zabawy ruchowe w przedszkolu – inspiracje
Zabaw i ćwiczeń jest naprawdę wiele. Przedstawione pomysły to zaledwie wierzchołek góry lodowej, ale być może natchną Was do poszukiwania kreatywnych i angażujących metod wspierania rozwoju ruchowego przedszkolaków.
Zabawy i ćwiczenia bieżne oraz berki:
- wyścigi na placu zabaw;
- rekordy – moje starszaki uwielbiały poznawać czas w jakim pokonały dany odcinek. Bez rywalizacji – liczyło się tylko to, by uzyskać czas lepszy od poprzedniego;
- berek-czarodziej: jedna osoba zostaje wybrana berkiem. Zawodnik, który zostaje złapany staje w rozkroku – jeśli inny zawodnik przebiegnie między jego nogami – może ruszać się ponownie;
- biegające węże – dzieci podzielone są na dwie drużyny, ustawione w pociągach. Zadaniem pierwszej osoby z danego pociągu jest złapać ostatnią osobę z drugiego pociągu – złapana osoba dołącza do pociągu zwycięzców;
- berek raczkujący – wszystko odbywa się normalnie, z tym, że wszyscy zawodnicy znajdują się w podporze tyłem;
- latające dywany: każde dziecko siada na ręczniczku lub małym kocu i przemieszcza się po wyznaczonej trasie używając tylko siły rąk i ślizgając się po podłodze na kocu – zabawę można przeprowadzić w formie berka;
- zbijak – do zabawy wykorzystujemy bardzo miękką piłkę. Nauczyciel zostaje zbijakiem, który próbuje złapać wszystkie przedszkolaki trafiając w nie miękką piłką. Złapany przedszkolak siada na ławce;
- złap kropkę – w zabawie wykorzystujemy laserek dla kota lub laserowy wskaźnik – zadaniem dzieci jest złapać kropkę – punkt wyznaczony przez laserek;
- spacer na krawędzi – dzieci ustawiają się na krawędzie dywanu i przemierzają go wokół krokiem dostawnym.
Ćwiczenia z wykorzystaniem skakanek, woreczków gimnastycznych, obręczy i ringo:
- żabie skoki z obręczy do obręczy;
- spacer z woreczkiem gimnastycznym na głowie;
- rzut woreczkiem gimnastycznym do celu;
- gra w niby-bulle woreczkami gimnastycznymi: do zabawy wykorzystujemy jeden woreczek np. w kolorze żółtym i 4 woreczki w różnych kolorach dla każdego z zawodników. Nauczyciel rzuca przed siebie pierwszy woreczek – znacznik. Zostawia go tam, gdzie upadł. Zadaniem dzieci jest próbować trafić jak najbliżej worka-znacznika. Kiedy pierwsza grupa dzieci dokona rzutu – porównujemy wyniki;
- “Spacer po wąskiej ścieżce” za K. Wlaźnik: ustawiając stopę za stopą spacerujemy wzdłuż skakanki, próbując nie spaść na ziemie;
- wyścigi w zbieraniu woreczków: nauczyciel przygotowuje 4 obręcze w różnym kolorze i woreczki w takich samych jak obręcze, czterech różnych kolorach (ewentualnie duże kule z bibuły). Dzieci zostają podzielone na 4 drużyny i przydzielone kolorom. Woreczki zostają rozrzucone po dywanie. Na hasło nauczyciela dzieci zbierają woreczki stopami i odnoszą do obręczy w kolorze ich drużyny. Która drużyna pierwsza wykona zadanie – wygrywa;
- podawanie ringo: w leżeniu na brzuchu w parach, jedna osoba z pary podaje do drugiej;
- złap obręcz: dzieci w parach rzucają małą obręczą lub ringo do celu, próbując wycelować kołem na kij, trzymany przez kolegę z pary.
Proste zabawy ruchowe i zręcznościowe:
- do utworów: “Krasnoludki i olbrzymy”, “Rozgrzewka przy muzyce”, “Wysoko-nisko” – z płyt dołączonych do przewodników, np. Czterolatek w przedszkolu; do piosenek: “Jadę, jadę”, “Chodzą mrówy, chodzą…”, “Małpa Filomena” – z płyty “Maluchy rosną nie tylko wiosną”;
- spadająca wieża: dzieci dzielą się na dwie drużyny i ustawiają po przeciwnych stronach, twarzą do siebie. Między drużynami zbudowana jest z drewnianych klocków niewysoka wieża. Każda drużyna otrzymuje woreczek gimnastyczny i ustawia się w szeregu. Pierwsza osoba z szeregu rzuca w wieżę – jeśli trafi, zadaniem drugiej drużyny jest odbudować wieżę, natomiast zawodnik, który trafił przechodzi do drużyny przeciwnej. Jeśli nie, zawodnik przechodzi na koniec szeregu w swojej drużynie. Gra kończy się, gdy w jednej z drużyn nie ma już zawodników.
- “Raz i dwa, raz i dwa, każdy robi to, co ja” – osoba prowadząca po wypowiedzeniu tego hasła prezentuje ćwiczenie dla reszty grupy;
- ćwiczenia na dziś: dzieci losują 5 kart w ćwiczeniami, które mają do wykonania w ranku. Karty są inspiracją od mojej niezastąpionej zmienniczki – Basi 🙂 Wzory kart obrazkowych:
- biegaj szybko jak piesek człap jak pingwin czołgaj się jak krokodyl czołgaj się jak ślimak fruwaj do tyłu jak koliber galopuj jak sarenka kicaj jak zajączek krocz powoli jak żółw machaj skrzydłami jak sowa rób długie kroki jak żyrafa skacz jak żaba skacz wysoko jak delfin skacz z nogi na nogę jak małpka skradaj się jak lis stapaj jak słoń stój na jednej nodze jak flaming turlaj się jak jeż wij się jak wąż wyciągnij ramiona jak ośmiornica wyginaj grzbiet jak tygrys
Zabawy ruchowe w przedszkolu – skąd czerpać pomysły?
Bezkonkurencyjna pozycja K. Wlaźnik “Wychowanie fizyczne w przedszkolu”!
Dzień dobry!
W czym Pani robi pomoce? Bo są bardzo ładne.
Jak mogę zdobyć ruchowe karty obrazkowe od pani.
Ale cuda! *.*
Podziwiam zapał do pracy 🙂
Piękne dzięki!:)
Ta strona jest idealna
🙂 bardzo się cieszę, że tak uważasz!
Dziękuje za wspaniale opracowane materiały . Praktykuje i polecam-))) Super sprawdzają się w praktyce propozycje Pani Moni 😘💓🤗
Dziękuje za wspaniale opracowane materiały . Praktykuje i polecam-))) Super sprawdzają się w praktyce propozycje Pani Moni 😘💓🤗
🙂 pięknie dziękuję! Miło to słyszeć!