Zabawy ruchowe w przedszkolu – karty obrazkowe i inspiracje
Zabawy ruchowe w przedszkolu to stały element codziennych zajęć z dziećmi. Znamy ich mnóstwo – niektóre z nich mają wysoko postawioną poprzeczkę, inne – są po prostu dobrą zabawą, dzięki której zaktywizujemy nasze maluchy. Do wielu z nich nie trzeba skomplikowanych pomocy! A do innych przydać się mogą… karty obrazkowe! Jakie?
Zabawy ruchowe w przedszkolu – dlaczego?
Są powody oczywiste – każdy przedszkolak powie, ruch równa się zdrowie! Ale nie tylko przedszkolaki zwracają na to uwagę. Już w pierwszym punkcie Podstawy Programowej czytamy, że do zadań przedszkola należy: Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju. Są też inne punkty wskazujące na obowiązek organizowania zajęć ruchowych dla naszych maluchów, np. siódme zadanie przedszkola: Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Rozwój fizyczny jest również pierwszym z czterech obszarów rozwoju w Podstawie Programowej.
Zabawy ruchowe w przedszkolu – kiedy?
Zawsze, kiedy jest ku temu potrzeba i okazja! Cenna dla prawidłowej postawy jest gimnastyka korekcyjna, ale to nie jedyny moment, kiedy angażujemy nasze przedszkolaki w zabawy lub ćwiczenia ruchowe. Ważne są zajęcia ruchowe w ranku, które pozwalają zaktywizować ciało do pracy, ale i popołudniu, kiedy potrzeba ruchu i rozładowania energii daje się we znaki. Świetną przestrzeń stwarzają nasze przedszkolne ogrody!
Zabawy ruchowe w przedszkolu – inspiracje
Zabaw i ćwiczeń jest naprawdę wiele. Przedstawione pomysły to zaledwie wierzchołek góry lodowej, ale być może natchną Was do poszukiwania kreatywnych i angażujących metod wspierania rozwoju ruchowego przedszkolaków.
Zabawy i ćwiczenia bieżne oraz berki:
- wyścigi na placu zabaw;
- rekordy – moje starszaki uwielbiały poznawać czas w jakim pokonały dany odcinek. Bez rywalizacji – liczyło się tylko to, by uzyskać czas lepszy od poprzedniego;
- berek-czarodziej: jedna osoba zostaje wybrana berkiem. Zawodnik, który zostaje złapany staje w rozkroku – jeśli inny zawodnik przebiegnie między jego nogami – może ruszać się ponownie;
- biegające węże – dzieci podzielone są na dwie drużyny, ustawione w pociągach. Zadaniem pierwszej osoby z danego pociągu jest złapać ostatnią osobę z drugiego pociągu – złapana osoba dołącza do pociągu zwycięzców;
- berek raczkujący – wszystko odbywa się normalnie, z tym, że wszyscy zawodnicy znajdują się w podporze tyłem;
- latające dywany: każde dziecko siada na ręczniczku lub małym kocu i przemieszcza się po wyznaczonej trasie używając tylko siły rąk i ślizgając się po podłodze na kocu – zabawę można przeprowadzić w formie berka;
- zbijak – do zabawy wykorzystujemy bardzo miękką piłkę. Nauczyciel zostaje zbijakiem, który próbuje złapać wszystkie przedszkolaki trafiając w nie miękką piłką. Złapany przedszkolak siada na ławce;
- złap kropkę – w zabawie wykorzystujemy laserek dla kota lub laserowy wskaźnik – zadaniem dzieci jest złapać kropkę – punkt wyznaczony przez laserek;
- spacer na krawędzi – dzieci ustawiają się na krawędzie dywanu i przemierzają go wokół krokiem dostawnym.
Ćwiczenia z wykorzystaniem skakanek, woreczków gimnastycznych, obręczy i ringo:
- żabie skoki z obręczy do obręczy;
- spacer z woreczkiem gimnastycznym na głowie;
- rzut woreczkiem gimnastycznym do celu;
- gra w niby-bulle woreczkami gimnastycznymi: do zabawy wykorzystujemy jeden woreczek np. w kolorze żółtym i 4 woreczki w różnych kolorach dla każdego z zawodników. Nauczyciel rzuca przed siebie pierwszy woreczek – znacznik. Zostawia go tam, gdzie upadł. Zadaniem dzieci jest próbować trafić jak najbliżej worka-znacznika. Kiedy pierwsza grupa dzieci dokona rzutu – porównujemy wyniki;
- “Spacer po wąskiej ścieżce” za K. Wlaźnik: ustawiając stopę za stopą spacerujemy wzdłuż skakanki, próbując nie spaść na ziemie;
- wyścigi w zbieraniu woreczków: nauczyciel przygotowuje 4 obręcze w różnym kolorze i woreczki w takich samych jak obręcze, czterech różnych kolorach (ewentualnie duże kule z bibuły). Dzieci zostają podzielone na 4 drużyny i przydzielone kolorom. Woreczki zostają rozrzucone po dywanie. Na hasło nauczyciela dzieci zbierają woreczki stopami i odnoszą do obręczy w kolorze ich drużyny. Która drużyna pierwsza wykona zadanie – wygrywa;
- podawanie ringo: w leżeniu na brzuchu w parach, jedna osoba z pary podaje do drugiej;
- złap obręcz: dzieci w parach rzucają małą obręczą lub ringo do celu, próbując wycelować kołem na kij, trzymany przez kolegę z pary.
Proste zabawy ruchowe i zręcznościowe:
- do utworów: “Krasnoludki i olbrzymy”, “Rozgrzewka przy muzyce”, “Wysoko-nisko” – z płyt dołączonych do przewodników, np. Czterolatek w przedszkolu; do piosenek: “Jadę, jadę”, “Chodzą mrówy, chodzą…”, “Małpa Filomena” – z płyty “Maluchy rosną nie tylko wiosną”;
- spadająca wieża: dzieci dzielą się na dwie drużyny i ustawiają po przeciwnych stronach, twarzą do siebie. Między drużynami zbudowana jest z drewnianych klocków niewysoka wieża. Każda drużyna otrzymuje woreczek gimnastyczny i ustawia się w szeregu. Pierwsza osoba z szeregu rzuca w wieżę – jeśli trafi, zadaniem drugiej drużyny jest odbudować wieżę, natomiast zawodnik, który trafił przechodzi do drużyny przeciwnej. Jeśli nie, zawodnik przechodzi na koniec szeregu w swojej drużynie. Gra kończy się, gdy w jednej z drużyn nie ma już zawodników.
- “Raz i dwa, raz i dwa, każdy robi to, co ja” – osoba prowadząca po wypowiedzeniu tego hasła prezentuje ćwiczenie dla reszty grupy;
- ćwiczenia na dziś: dzieci losują 5 kart w ćwiczeniami, które mają do wykonania w ranku. Karty są inspiracją od mojej niezastąpionej zmienniczki – Basi 🙂
Dzień dobry!
W czym Pani robi pomoce? Bo są bardzo ładne.
Jak mogę zdobyć ruchowe karty obrazkowe od pani.
Ale cuda! *.*
Podziwiam zapał do pracy 🙂
Piękne dzięki!:)
Ta strona jest idealna
🙂 bardzo się cieszę, że tak uważasz!
Dziękuje za wspaniale opracowane materiały . Praktykuje i polecam-))) Super sprawdzają się w praktyce propozycje Pani Moni 😘💓🤗
Dziękuje za wspaniale opracowane materiały . Praktykuje i polecam-))) Super sprawdzają się w praktyce propozycje Pani Moni 😘💓🤗
🙂 pięknie dziękuję! Miło to słyszeć!