• SKLEP
  • KURSY
  • O MNIE
  • ZABAWY
  • ROZWÓJ
    • CZYTANIE
    • MATEMATYKA
    • EMOCJE
    • KREATYWNOŚĆ
    • SENSORYKA
  • W PRZEDSZKOLU

Brak produktów w koszyku.

  • SKLEP
  • KURSY
  • O MNIE
  • ZABAWY
  • ROZWÓJ
    • CZYTANIE
    • MATEMATYKA
    • EMOCJE
    • KREATYWNOŚĆ
    • SENSORYKA
  • W PRZEDSZKOLU

Brak produktów w koszyku.

  • SKLEP
  • KURSY
  • O MNIE
  • ZABAWY
  • ROZWÓJ
    • CZYTANIE
    • MATEMATYKA
    • EMOCJE
    • KREATYWNOŚĆ
    • SENSORYKA
  • W PRZEDSZKOLU
  • SKLEP
  • KURSY
  • O MNIE
  • ZABAWY
  • ROZWÓJ
    • CZYTANIE
    • MATEMATYKA
    • EMOCJE
    • KREATYWNOŚĆ
    • SENSORYKA
  • W PRZEDSZKOLU
Blog
Home ROZWÓJ CZYTANIE Profilaktyka logopedyczna cz.2: do pobrania scenariusz oraz muzyka. Ćwiczenia rytmizujące, ćwiczenia słuchu fonematycznego, ćwiczenie zdolności komunikacyjnych
23 lipca 2016 by Pani Monia

Profilaktyka logopedyczna cz.2: do pobrania scenariusz oraz muzyka. Ćwiczenia rytmizujące, ćwiczenia słuchu fonematycznego, ćwiczenie zdolności komunikacyjnych

CZYTANIEGRUPA PRZEDSZKOLNA

Wakacje trwają w najlepsze. Ja właściwie rozpoczynam właśnie koniec pierwszej części urlopu (tak, jest też druga część w sierpniu:), która przeminęła pod hasłem ładowania akumulatorów. Czytałam książki i Wysokie Obcasy extra, na co nie miałam czasu od dawna, jeździłam na rowerze, odwiedzałam siłownie, wyjeżdżałam na wycieczki po najbliższej okolicy, coś pięknego! Stale obowiązuje zasada nie włączania budzika:) Jest dużo muzyki, relaksu, znajomych i słońca. A w sierpniu tour de Europa 🙂

Korzystając z wolnego czasu, równoważąc ilość przeczytanych książek – czymś napisanym od siebie, prezentuję dalszą częścią ćwiczeń z zakresu profilaktyki logopedycznej. Pierwszą część znajdziecie tutaj: Profilaktyka logopedyczna -CZ.1 Najwyraźniej po miesiącu stęskniłam się za pracą 🙂

Zakres ćwiczeń: ĆWICZENIA RYTMIZUJĄCE

Cel i przykłady:

  1. Rozwijanie poczucia rytmu: wystukiwanie rytmu z wykorzystanie różnych instrumentów, kształtowanie umiejętności poruszania się do wyznaczonego rytmu

Propozycje realizacji:

  • prosta rytmizacja do utworów o mocnym, dobrze słyszalnym rytmie;
  • wprowadzanie utworów i choreografii metodą Batii Strauss: kto zna, ten wie. Kto nie zna, może mimo to śmiało korzystać. Moim zdaniem te wersje utworów są genialne do ćwiczeń. Wszystkie znajdują się na chomiku, jest też opis proponowanych zabaw, spis utworów i takie tam (Batia Strauss – muzyka, hasło:panimonia). Na youtubie udało mi się odszukać uroczą grupę przedszkolną mierzącą się z jednym z utworów wraz z manualną prezentacją:

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=_kLZUXQvS6o&w=420&h=315]

  • tańce – przeróżne, wiadomo 🙂 Chyba żaden nie zaszkodzi. Koleżanka Beatka poleciła mi kiedyś świetną bazę pomysłów na tańce, a mianowicie youtube i hasło: zumba kids, a ja dołożę jeszcze malocakids
  • instrumentalizacja z wykorzystaniem własnych instrumentów, na przykład takich: Przedszkolna orkiestro, graj!
  • ćwiczenia logorytmiczne: oprócz typowych ruchów do rytmu, akcentowanie ruchem akcentu w muzyce (np. krok, krok, krok i skok!), ćwiczenia słowno-rytmiczne (np. wypowiadanie imion do rytmu)

Zakres ćwiczeń: ĆWICZENIE SŁUCHOWE (W TYM SŁUCHU FONEMATYCZNEGO)

Cele i przykłady:

  1. Reagowanie na dźwięk – zgodnie z umówionym sygnałem, zabawy typu bieg/stop
  2. Rozpoznawanie słyszanych dźwięków z otoczenia
  3. Wyróżnianie dźwięków mowy z większych części: wyrazów w zdaniu, sylab w wyrazie, głosek w nagłosie, wygłosie, śródgłosie, itp.
  4. Rozróżnianie dźwięków podobnych (na podstawie dźwięków mowy)

Propozycje realizacji:

  • zabawy z nagranymi dźwiękami typu Co słyszę? (znalezione na chomiku: Różne dźwięki)
  • zabawy typu Wysoko/nisko itp. z typowych zestawów dołączanych do przewodników;
  • zabawa Zagraj tak jak ja : na środku koła ustawiamy parawan albo inną formę zasłony, po jednej stronie staje połowa dzieci (gr.a), po drugiej druga połowa (gr.b), dzieci ustawione są w dwóch pociągach, po dwóch stronach parawanu (symetrycznie), po każdej stronie parawanu leży ten sam zestaw instrumentów. Dziecko z grupy a gra na instrumencie tak, żeby dziecko z grupy b nie widziało co to za instrument. Na podstawie wrażeń słuchowych dziecko z grupy b musi odpowiedzieć tym samym instrumentem
  • wyznaczanie liczby wyrazów w zdaniu, sylab  wyrazie, głosek w wyrazie klockami lub innymi liczmanami – w zależności od możliwości dzieci, należy wybierać zdania proste, raczej bez zaimków, wyrazy o prostej budowie bez uproszczeń, tj. wyraz jabłko (fonet.:japko) nie jest dobrym pomysłem. Odpowiedni przykład: domek (fonet.: domek)
  • paronimy, czyli wybieranie odpowiedniego wyrazu spośród grupy wyrazów zbliżonych artykulacyjnie lub brzmieniowo, np. Tomek-domek, lalka-jajka, kos-kosz. Ja lubię ten stary materiał obrazkowy (każdy obrazek jest podpisany, niestety na biało):
budy-buty, tomek-domek

fale-szale-sale

kasza-kasa-kasia

wąs-wąż, liszki-liski

paczka-taczka-kaczka

pije-kije, kolej-pole

boli-goli, wata-łata

szałas-hałas, szóstka-chustka

pies-piec, nos-noc

kot-koc, taca-tata

kura-kula,chrapie-chlapie

piąstka-cząstka, druh-mruk

leki-loki, wir-wiór,łyżka-łózka

mak-rak-hak

  • praca z obrazkami – nazywanie, wyznaczanie głoski w nagłosie, później w wygłosie, gra w memory i wszystkie inne wariacje. Genialną bazą ilustracji jest (polecona przez naszą dawną anglistkę) ta angielska stronka (Materiał obrazkowy, tematyczny – do druku). Po wejściu na stronę z listy z lewej strony wybieramy temat (w języku angielskim)-> wyświetli się dość chaotyczny tekst z hiperłączami -> wybieramy large flashcards -> drukujemy 🙂
  • sylabowe Podaj dalej : rzucamy do dziecka piłeczkę i podajemy pierwszą sylabę, zadaniem dziecka jest dokończyć tak, by powstał wyraz (np. ka-sza, ka-sa, ka-lafior, itp.)

Zakres ćwiczeń: ĆWICZENIE ZDOLNOŚCI KOMUNIKACYJNYCH

Cele i przykłady:

  1. Rozwijanie inicjatywy komunikacyjnej dzieci – zachęcanie do wypowiedzi na interesujący temat
  2. Rozwijanie umiejętności budowania zdań i wypowiadania się zdaniami
  3. Kształtowanie umiejętności budowania pytań
  4. Rozwijanie umiejętności fleksyjnych i gramatycznych: dodawanie odpowiednich końcówek, tworzenie słów z tej samy rodziny wyrazów, itp.

Propozycje realizacji:

  • zachęcanie do opowieści na podstawie ciekawego materiału obrazkowego, polecam wszystkie pictures books i genialne Story Cubes (ja kupiłam w Tigerze)
  • indeksbudowanie zdań z wylosowanym obrazkiem;
  • zabawa Sto pytań do… – wybieramy osobę, której zadajemy pytania lub przedmiot, o którym chcemy się czegoś się dowiedzieć, np. miś z naszej sali, nie koniecznie trzeba na te pytania odpowiadać. Budowanie pytań to naprawdę level hard dla naszych przedszkolaków;
  • tworzenie bajek, opowiadań na podstawie ilustracji dzieci;
  • Rodziny wyrazów – dzieci dzielimy na grupy, każda z nich otrzymuje ilustracje z wyrazem, wokół którego łatwo skonstruujemy wyrazy pochodne, np. dom (domek, domownik, domostwo, domowy)
  • w s z y s t k o, co sprowokuje, że dzieci będą miały chęć mówić, rozwijać słownictwo i używać wyrazów, w różnych przypadkach, będzie ekstra 🙂

A na koniec scenariusz zrealizowany w ramach Miejskiego Programu Profilaktyki Logopedycznej -> scenariusz zajęć – profilaktyka logopedyczna.

Dziękuję za wizytę! 🙂

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Facebook Comments
facebookShare on Facebook
TwitterTweet
FollowFollow us
Batia Strauss blog przedszkole ćwiczenia rytmizujące ćwiczenia słuchowe ćwiczenia słuchu fonematycznego ćwiczenie zdolności komunikacyjnych dźwięki przedszkole logopedia logopedia w przedszkolu logorytmika materiały obrazkowe do pobrania mppl mppl scenariusz paronimy pictures book profilaktyka logopedyczna w przedszkolu przedszkole scenariusze przedszkole story cubes
Pani Monia
Monika Sobkowiak - jestem nauczycielką, neurologopedą, autorką gier i książek dla dzieci, rodziców i nauczycieli. Od lat pracuję z dziećmi i dzielę się wiedzą oraz doświadczeniem z rodzicami i nauczycielami. A dziś – mam przyjemność gościć tutaj Ciebie!
Profilaktyka logopedyczna -CZ.1: ćwiczenia aparatu artykulacyjnego, ćwiczenia oddechoweProfilaktyka logopedyczna -CZ.1: ćwiczenia aparatu artykulacyjnego, ćwiczenia oddechowe4 lipca 2016
Kodeks przedszkolaka - do pobrania i egzekwowania27 lipca 2016Kodeks przedszkolaka - do pobrania i egzekwowania

Powiązane wpisy

GRUPA PRZEDSZKOLNAKREATYWNOŚĆSENSORYKAZABAWY
20 lutego 2017 by Pani Monia

Ciągliwy glut w 5 minut – jak go zrobić?

Czytaj więcej
CZYTANIEGRUPA PRZEDSZKOLNA
2 listopada 2016 by Pani Monia

Litery drukowane – plansze i kolorowanki

Czytaj więcej

Comments (05)

  1. Pingback: Jak nauczyć dziecko czytać? - Pani Monia
  2. Pingback: Nauka czytania i pisania w przedszkolu - Pani Monia
  3. Pingback: Zabawy słuchowe w przedszkolu, czyli co zrobić, by pięknie czytać - Pani Monia
  4. Pingback: Strony z inspiracjami dla nauczycieli, które warto znać - Pani Monia
  5. Pingback: Walizka – gra logopedyczna dla każdego przedszkolaka (rozwijanie słuchu fonematycznego, analiza sylabowa) – Pani Monia

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

PANI MONIA

Monika Sobkowiak – nauczycielka, neurologopeda, autorka. Przyjaciółka dzieci, rodziców i nauczycieli. Sercem, umysłem i piórem oddana edukacji.

PRZECZYTAJ

Jak wspierać rozwój przedszkolaka?

Szukaj
logo

Trafiłaś właśnie na blog nauczycielki przedszkola i neurologopedy. Bardzo mi miło! Jeśli jesteś rodzicem lub nauczycielem, wierzę, że to miejsce jest właśnie dla Ciebie!

Instagram Facebook-f Pinterest-p
Regulamin

KONTAKT

blogpanimonia@gmail.com

Copyright © 2021. All Rights Reserved