Kodeks przedszkolaka – do pobrania i egzekwowania
Kodeks przedszkolaka to jest definitywny must have każdej sali w naszej placówce. W innym wypadku ciężko byłoby egzekwować nieprzestrzeganie zasad, gdyby nie były one znane i zrozumiane przez dziecko. Wiemy, że powinny wisieć miejscu dobrze widocznym i to jest dość łatwe do zrealizowania. Co zrobić, by było również łatwo zapamiętać kodeks przedszkolaka? Oto odświeżona wersja Waszego ulubionego kodeksu.
Kodeks przedszkolaka – co powinien zawierać?
Długo szukałam odpowiedniego kodeksu. Oczekiwania nie były nad wyrost, chciałam, aby kodeks był:
- obrazkowy z niewielką ilością tekstu;
- czytelny;
- wpadający w pamięć;
- zwięzły, ale możliwy do rozwinięcia;
- pozytywny – wskazujący kierunek, a nie zabraniający (zamiast: nie biegamy -> chodzimy powoli)
- estetyczny;
- platyczny* (wyjaśnię to zaraz, daję słowo!)
- (byłoby miło: tani w wydruku).
I oto jest. Tak prosty, że zapamiętasz go w moment sama.
Oto część pierwsza, zapamiętaj: oczy, uszy, usta, ręce, nogi.
Oto część druga:
Kodeks przedszkolaka – nasze zasady:
- oczy – patrzą uważnie,
- uszy – słuchają uważnie,
- usta – mówią ciuchutko,
- ręce – pomagają,
- nogi – chodzą powoli ( w nowej wersji: chodzą ostrożnie).
To wersja nr 1, przed liftingiem:
Ile nauczycielek, tyle preferencji. Niektórzy wolą zasady formułowane pełnymi zdaniami, inni wolą, gdy jest ich dużo. Ja uważam, że ten kodeks, po omówieniu z dziećmi, jest naprawdę warty uwagi.
Tutaj wzór tego co jest do wydruku:
Kodeks przedszkolaka w wersji nr 1 – do pobrania:
Link do plików w pdf:
Kodeks przedszkolaka po małym liftingu
Nowy rok – nowe pomoce. Jednak tak polubiłam ten kodeks, że postanowiłam go minimalnie zmienić i odświeżyć graficznie. Oto nowa wersja:
A tutaj pięć zasad:
A tutaj plik do pobrania:
Kodeks przedszkolaka – rozwinięcia dla przykładu:
Oczy – patrzą uważnie:
- skupiamy na osobie, która mówi;
- pozwalamy innym patrzeć bez przeszkód, czy to na widowni podczas spektaklu, czy też w trakcie zajęć.
Uszy – słuchają uważnie:
- skupiamy się na osobie, która mówi;
- staramy się zapamiętywać ważne informacje;
- pozwalamy innym słuchać bez utrudnień.
Usta – mówią cichutko:
- w czasie zabawy swobodnej mówimy półgłosem;
- w czasie wyznaczonym przez nauczyciela pracujemy w ciszy;
- stosujemy zwroty grzecznościowe;
- gdy czegoś potrzebujemy od pani/innej osoby, podchodzimy do niej.
Ręce – są pomocne:
- dbamy o porządek w naszej sali;
- jako dyżurni, pomagamy pani technicznej przy posiłku;
- pomagamy kolegom/pani, gdy tego potrzebują i chcą;
- sygnalizujemy, gdy chcemy coś powiedzieć w czasie zajęć.
Nogi – chodzą powoli:
- dbamy o bezpieczeństwo własne i kolegów;
- biegamy w wyznaczonych miejscach i określonym czasie.
Czas na gwizdkę *.
Co miałam na myśli zakładając, że mój wymarzony kodeks powinien być plastyczny? Wprowadzając kodeks w życie na pewno go omawiamy. I na pewno żadna nie zakłada naiwnie, że po jednym odczytaniu go dzieciom, będą go pamiętać i przestrzegać. Myślę, że dobrze jest zakorzenić zasady w grupie – np. realizując tydzień dotyczący zasad we wrześniu, a następnie odwołując się do niego w każdej sytuacji, która tego wymaga. Korzystając z symboli użytych w kodeksie można tworzyć gry, emblematy do samooceny dzieci i całe mnóstwo innych rzeczy, które przyjdą nam do głowy.
Kodeks przedszkolaka – materiały dodatkowe:
KOSTKA:
- gdy dziecko wyrzuci daną ilustrację, nazywa zasadę lub rozwija;
- gdy wylosuje pole z dziećmi (tytułowy obrazek Nasze zasady) stara się wymienić wszystkie 5 zasad
- gdy dziecko wyrzuci daną ilustracje, wymienia jedną rzecz, która mogłaby złamać tą zasadę;
- siatka do wydruku: kostka – kodeks przedszkolaka
KARTECZKI DO SAMOOCENY:
- np. losowane przy podsumowaniu każdego dnia
- do wydruku: kodeks samoocena
ILUSTRACJE DO DOWOLNEGO WYKORZYSTANIA
Jak te powyżej, do pobrania w wygodnej formie tutaj:
No i w ten oto sposób nasze dzieci już nigdy nie będą łamać ustalonych zasad…
Chyba. 🙂
A na koniec kilka różności, które mogą się przydać:
Dziękuję za wizytę!
Pozostań na bieżąco, pytaj i szukaj odpowiedzi – do zobaczenia na facebooku i instagramie 🙂
Pani Moniko, podziwiam Pani kreatywność i chęć dzielenia się wspaniałymi pomysłami. Dziękuję za wspaniałe pomoce.
Super pomysł, krótkie i konkretne, akurat dla moich 3-latków 🙂 Podkradam pomysł 🙂
Genialne 🙂 Pozdrawiam 🙂
Piękna i bardzo wartościowa strona 🙂 Ślicznie dziękuję za pomysły. Jestem pełna uznania ogromnego wkładu pracy 🙂 Pozdrawiam!
Cieszę się, że się przydaje!:) pozdrawiam serdecznie!;)
Boże, zakochałam się w tej stronie. Pracuję w przedszkolu od 3 miesięcy, zostałam rzucona na głęboką wodę a tutaj tyyyle pomocy i dobroci serca! Dziękuję :))
Bardzo się cieszę! To zapraszam częściej!:)
Wielkie dzięki! 🙂 Cieszę się, że pomoce się przydają. Miło pomyśleć, że nie zginą gdzieś w czeluściach mojego komputera 🙂
Bardzo przydatne materiały… Dziękuję i pozdrawiam.
Dzięki!:) pozdrawian też:)
świetny pomysł, mam nadzieję, że maluszki szybko zapamiętają zasady 😉
Bardzo dziękuję! Pozwolę sobie wykorzystać
Jasne:) bardzo się cieszę:)
super!
Super pomysł
Dzięki, mam nadzieję, że się przyda!:)
Bardzo mi się podoba Pani propozycja kodeksu. Jest prosty i czytelny
No to bardzo się cieszę:)