Zaskakujące zabawy z kartami obrazkowymi
Każda z nas przez lata swojej pracy gromadziła i zawzięcie laminowała obrazki i plansze edukacyjne. To, że można dzięki nim zobrazować omawiane zagadnienie jest oczywistym rozwiązaniem. Kosztujące ogrom pracy kolorowe obrazki warto jednak wykorzystać w mniej konwencjonalny sposób, sprawiając, że dzieci staną się aktywnymi uczestnikami zajęć dydaktycznych. Zaskakujące zabawy z kartami obrazkowymi to rozwiązanie dla wszystkich nauczycieli poszukujących inspiracji na kolejne zajęcia dydaktyczne, hospitacje i zajęcia otwarte z rodzicami.
Zaskakujące zabawy z kartami obrazkowymi – uwagi na start
Przygotowanie kart obrazkowych to czasochłonne przedsięwzięcie. Wydrukowanie kart pochłania bezlitośnie tusz z naszej drukarki, a laminowanie skutecznie testuje naszą cierpliwość. Ze względu na poświęcony czas nie warto oszczędzać na jakości wydruku – przygotowane i zalaminowane karty będą nam służyć przez kilka kolejnych lat. Dodatkowo – po zalaminowaniu kart należy pamiętać o odcięciu ostrych narożników. Usztywniona kartka potrafi wyrządzić krzywdę niefortunnie skierowana w kierunku oka!
Zaskakujące zabawy z kartami obrazkowymi – zgadnij, o czym będziemy mówić?
Zainteresowanie dzieci warto wzbudzać już na starcie. Zamiast nazywać omawiany temat, warto przekazać inicjatywę dzieciom. Jak to zrobić?
Zaprezentuj dzieciom kilka kart – jedna po drugiej, nie wszystkie na raz. Prezentując każdą kolejną poproś chętne dzieci, by próbowały odgadnąć o czym będziecie dziś mówić. Postaraj się nie wybierać najbardziej oczywistych obrazków na start, szczególnie jeśli zajęcia odbywają się w grupie starszaków.
Zaskakujące zabawy z kartami obrazkowymi – najlepiej w ruchu!
Dzieci nie są stworzone do siedzenia w miejscu. Wystarczy 10 minut, byśmy się o tym przekonali. Jak wykorzystać karty obrazkowe by je zaktywizować?
Słuchaj i skacz!
To dobrze ćwiczenie uważnego słuchania dla maluchów, a także wartościowa zabawa w trakcie zabaw w języku obcym. Zadaniem nauczyciela jest ułożyć na dywanie wybrane karty obrazkowe i wymieniać ich nazwy. Zadaniem dziecka jak najszybciej stanąć na wprost karty, której nazwę usłyszał. Zabawa prowadzona w języku obcym pomaga utrwalić wprowadzane słownictwo. Jeśli nazwy wymieniane są z podziałem na głoski lub sylaby – mamy okazję doskonalić syntezę słuchową wyrazów. Jeśli karty ułożone są w rzędzie – możemy zamiast ich nazw wypowiadać liczebniki porządkowe, utrwalając omawiane zagadnienie i rozwijając równocześnie kompetencje matematyczne.
W kolejności
Nauczyciel wręcza kilku dzieciom po jednej karcie obrazkowej związanej z omawianym tematem. Opowiada dzieciom krótką historię, w której każde zdanie zawiera nazwę jednej z kart. Po zakończeniu opowiadania zadaniem dzieci jest ustawić się w rzędzie, zgodnie z kolejnością, która wystąpiła w opowiadaniu.
Stacje
Karty obrazkowe dotyczące omawianego zagadnienia ukryte są w różnych miejscach w sali. Zadaniem wybranych dzieci jest odszukać wymienioną przez nauczyciela kartę. Kartę można wymienić wprost podając jej nazwę, ale także przedstawić w formie krótkiej zagadki, rymu lub jako słowo w języku obcym, którego uczą się dzieci.
Zaskakujące zabawy z kartami obrazkowymi – ukryty obrazek
To zabawa, którą wykorzystuję często w terapii logopedycznej zachęcając dzieci do dmuchania. Wybrana ilustracja zostaje ukryta pod piórkami, kawałkami waty, liśćmi lub skrawkami papieru. Nauczyciel odsłania mały fragment obrazka – zadaniem dzieci jest odgadnąć co wyłania się zza przesłony. Alternatywnie, jeśli obrazek pokryty jest lekkim materiałem, wybrane dzieci zdmuchują z niego elementy przesłony, doskonaląc równocześnie prawidłowy tor oddechowy.
Zaskakujące zabawy z kartami obrazkowymi – zadziwiające połączenia
To zabawa twórcza, dla wszystkich tych, którym zależy na rozwijaniu kreatywności wśród najmłodszych. Zadaniem dzieci jest odpowiedzieć na pytanie co powstanie z połączenia dwóch zaprezentowanych ilustracji. Prostym przykładem jest ilustracja jabłka i talerza – z ich połączenia powstać może… zupa jabłkowa? Czemu nie! A co powstanie z połączenia dziewczynki i złotej rybki? Mała syrenka? W tej zabawie nie ma złych odpowiedzi.
Zaskakujące zabawy z kartami obrazkowymi – czego tu brakuje?
To propozycja zabawy doskonalącej koncentrację uwagi i pamięć. Nauczyciel prezentuje dzieciom 3-6 kart (czym młodsze dziecko – tym mniej) i prosi uczestników zabawy o zamknięcie oczu. Gdy wszystkie uczciwe maluchy wykonają polecenie – ukrywa jedną kartę. Chcąc zadanie ułatwić – zakrywamy kartę, ale pozostawiamy ją na miejscu (to pomocne dla dziecka). W trudniejszej wersji karta zostaje schowana, a pozostałe – przemieszone. Zadaniem dzieci jest odgadnąć, która karta została ukryta.
Zaskakujące zabawy z kartami obrazkowymi – zabawy logiczne
Co tutaj nie pasuje?
Prosta zabawa logiczna. Zadaniem dzieci jest określić, która z przedstawionych ilustracji nie pasuje do przedstawionej kategorii.
Porządki
Zadaniem dzieci jest podzielić karty na grupy ze względu na wybrane kryterium. Karty można dzielić ze względu na kolor, kształt, funkcję, grupę (owoce, warzywa, itp.).
Zaskakujące zabawy z kartami obrazkowymi – akcja integracja
To pomysł na bardzo prostą w realizacji, emocjonującą i wesołą zabawę integracyjną. Każde dziecko otrzymuje kartę obrazkową i trzyma ją w taki sposób, by widzieli ją inni uczestnicy zabawy. Jedna osoba wchodzi do środka koła. Jej zadaniem jest klepnąć w kolano jednego z zawodników, którego pseudonim (nazwę karty, którą trzyma) wypowie osoba prowadząca. Jednak – zawodnik może “obronić się” wypowiadając szybko pseudonim innej osoby, która siedzi w kole. Dla młodszych dzieci – choć karty są widoczne, element zaskoczenia utrudnia zabawę dostatecznie. Dzieci starsze – pięciolatki i sześciolatki – po odegraniu kilku rund chowają swoje karty za plecy. Pseudonimy wypowiadają z pamięci. Osoba “złapana” – klepnięta w kolano, wchodzi do środka koła.
Zaskakujące zabawy z kartami obrazkowymi – kodowanie
Nauczyciel wyjaśnia dzieciom przyjęty kod. Np. umawia się z dziećmi, że dana karta oznacza wybraną literę. Układa na dywanie zaszyfrowane hasło. Np. jeśli umówimy się, że banan oznacza głoskę O, jabłko głoskę S, a gruszka głoskę A – szereg banan, jabłko i gruszka to zaszyfrowane hasło “osa”.
Chcąc doskonalić kompetencje matematyczne możemy ustalić, że wybrane karty mają określoną wartość, np. owoce – 1, warzywa – 2, a zwierzęta – 3. Zadaniem dziecka jest podać wartość zaprezentowanego zbioru. Według podanego klucza jabłko, marchewka i kot utworzą zbiór o wartości 6. Ta zabawa to odpowiednia propozycja dla wychowanków zerówki – wymaga abstrakcyjnego myślenia, które dla maluszków jest jeszcze niedostępne.
Karty obrazkowe – skąd je brać?
Moim absolutnym numerem jeden jest baza tematycznie uporządkowanych materiałów oferowana przez Edumail! Kto poznał, ten wie, że to miejsce, w którym nauczyciel oddycha z ulgą.
Możemy skorzystać z gotowych pomocy. Jeśli są wykonane estetycznie, na trwałym materiale i praktycznie uporządkowane – warto skorzystać z takiej propozycji. W tej kategorii na wyróżnienie zasługuje Kuferek Nauczyciela od Podręcznikarni. 500 pięknych, kolorowych i ponumerowanych kart, spakowanych w jedną, zgrabną walizeczkę to naprawdę niesamowite udogodnienie. Polecam szczerze. Z tyłu walizki znajdziecie praktyczną listę, która stanowi indeks wszystkich dostępnych kart.
A Wy co polecacie? Zachęcam do dzielenia się inspiracjami w komentarzach!