• SKLEP
  • KURSY
  • O MNIE
  • ZABAWY
  • ROZWÓJ
    • CZYTANIE
    • MATEMATYKA
    • EMOCJE
    • KREATYWNOŚĆ
    • SENSORYKA
  • W PRZEDSZKOLU

Brak produktów w koszyku.

  • SKLEP
  • KURSY
  • O MNIE
  • ZABAWY
  • ROZWÓJ
    • CZYTANIE
    • MATEMATYKA
    • EMOCJE
    • KREATYWNOŚĆ
    • SENSORYKA
  • W PRZEDSZKOLU

Brak produktów w koszyku.

  • SKLEP
  • KURSY
  • O MNIE
  • ZABAWY
  • ROZWÓJ
    • CZYTANIE
    • MATEMATYKA
    • EMOCJE
    • KREATYWNOŚĆ
    • SENSORYKA
  • W PRZEDSZKOLU
  • SKLEP
  • KURSY
  • O MNIE
  • ZABAWY
  • ROZWÓJ
    • CZYTANIE
    • MATEMATYKA
    • EMOCJE
    • KREATYWNOŚĆ
    • SENSORYKA
  • W PRZEDSZKOLU
Blog
Home ROZWÓJ EMOCJE Adaptacja do przedszkola w modelu berlińskim
9 sierpnia 2021 by Pani Monia

Adaptacja do przedszkola w modelu berlińskim

EMOCJEGRUPA PRZEDSZKOLNA

Temat adaptacji  do przedszkola i żłobka jest niezwykle ważny! Kosztuje ogrom stresu rodziców, dzieci i nauczycieli. Jedną z popularnych form jest adaptacja do przedszkola w modelu berlińskim. Na czym on polega i dlaczego powinnaś go znać? Czy pomoże wysoko wrażliwym dzieciom?

Adaptacja do przedszkola w modelu berlińskim zakłada 4 fazy:

  1. Faza wstępna: rodzic pozostaje w przedszkolu wraz z dzieckiem
  2. Próbna separacja: rodzic pozostaje z dzieckiem kilka minut, żegna się i pozostawia dziecko w przedszkolu z nauczycielem
  3. Faza stabilizacji: rodzic nie pozostaje z dzieckiem w przedszkolu
  4. Faza końcowa: rodzic może być ewentualnie wezwany telefonicznie.

Czym charakteryzują się poszczególne fazy?

Faza wstępna adaptacji do przedszkola w modelu berlińskim

Wstępna faza adaptacji do przedszkola w modelu berlińskim trwa zwykle 3 dni. Dłużej, jeśli trzeci dzień wypadał przed weekendem. W tym czasie dziecko spędza czas w przedszkolu razem z rodzicem. Rodzic jest bierny: jest. Ale: nie zmusza dziecka do zabaw, nie zachęca, nie interweniuje, jeśli dziecko o to nie prosi. Równocześnie jest także dostępny. Nie przekierowuje swojej uwagi na inne dzieci ani nie zajmuje się telefonem/książką.

Próbna separacja

Po kilku minutach rodzic żegna się z dzieckiem, tak, aby dziecko to zarejestrowało. Wychodzi i zostaje w wyznaczonym miejscu 10-30 minut. W tym czasie nauczyciel podejmuje próby przekierowania uwagi dziecka na zabawę, tłumaczy mu nieobecność rodzica.

Ta faza jest jedną z faz, którą chciałabym uzupełnić komentarzem. Na podstawie moich doświadczeń nagłe zniknięcie rodzica bez wcześniejszego wyjaśnienia nie jest fair wobec dziecka. Uważam, że dużo lepiej jest przedyskutować sprawę z dzieckiem dużo wcześniej i przejść do tej fazy, gdy dziecko w rozmowie zaakceptuje plan. Co można powiedzieć:

  • Jutro znów pójdziemy do twojego przedszkola. Te wielkie klocki są naprawdę świetne! I tylu kolegów! Dobry pomysł?/Zostanę jakiś czas, a później wyskoczę na zakupy. Zostaniesz wtedy z panią Kasią i kolegami. Wrócę bardzo szybko. Zgoda?
  • Piotruś, widzę, że świetnie się bawisz. Baw się dalej. Wyjdę na chwilę i wrócę do Ciebie za moment. Gdybyś czegoś potrzebował – poproś o pomoc panią Kasię. W porządku?

Nie poinformowanie dziecka o wyjściu oraz wyjście po pożegnaniu budzi konsternację. Dziecko nie jest pewne: może czegoś nie usłyszało? Może czegoś nie zrozumiało? Mama nic nie mówiła o tym, że będzie wychodzić. To rodzi niepokój. Jest zdecydowanie inaczej, gdy dziecko usłyszy:

  • Tak jak rozmawialiśmy, wyskoczę na zakupy. Wrócę szybko i opowiesz mi jak wysoką wieżę udało Ci się zbudować! Papa!

Próby separacji (maksymalnie półgodzinnej) trwają 7 – 10 dni. Po tej fazie przychodzi czas na stabilizację.

Faza stabilizacji adaptacji do przedszkola

Przedszkole pełni ogromnie ważną rolę w życiu dziecka. Edukacja na tym etapie wnosi niezwykle wiele w rozwój społeczny i emocjonalny dziecka. Dlatego niezwykle ważne jest, by także pierwsze wspomnienia z separacji z rodzicem były łagodne. Adaptacja do przedszkola w modelu berlińskim zakłada stopniowe wydłużanie czasu pobytu dziecka w przedszkolu. Na tym etapie jest to maksymalnie pół przedszkolnego dnia. Oznacza to, że dziecko ze wsparciem nauczyciela na tym etapie zaczyna swobodnie korzystać z przedszkolnej toalety, spożywa posiłki, jeśli jest gotowe – podejmuje próby odpoczynku. Ten etap trwa do około 20 dnia licząc od fazy wstępnej.

Faza finałowa

Dziecko pozostaje w przedszkolu coraz dłużej. Rodzic może być w tym czasie wezwany telefonicznie, jeśli dziecko tego potrzebuje. Na tym etapie szczególnie podejmuje się prób odpoczynku, zachęca do spożywania posiłków, wspólnej zabawy, jeśli dziecko aprobuje to. Istotne jest również to, że czas pobytu dziecka dostosowany jest do jego możliwości.

model berliński adaptacja

Kurs ADAPTACJA PRZEDSZKOLAKA

Ten kurs podbił serca rodziców i nauczycieli już w dniu swojej premiery i polecam go szczerze, bo wiem, że pomaga. Zawiera aż 4 moduły, dzięki którym dowiesz się naprawdę wszystkiego o wspieraniu dziecka w procesie adaptacji.

DOŁĄCZ DO KURSU TUTAJ

Adaptacja do przedszkola – model berliński

Model berliński adaptacji zakłada także, że równocześnie 2-4 dzieci przechodzi adaptację. To zdecydowana różnica w porównaniu z 25 dziećmi w typowym, oświatowym systemie.

Tak więc – jeśli dziecko nie jest w stanie przejść do kolejnego etapu, wtedy wraca się do etapu poprzedniego.

Zdecydowany jej minus to ogromny nakład czasowy ze strony rodziców, choć tutaj komfort dziecka stanowi niekwestionowany priorytet.

Nie każdemu także służy struktura, która często jest niezmienna. Jednak porównując ten model z funkcjonującymi formami adaptacji – przyznajcie, że jest z czego czerpać!

Ważne artykuły na temat adaptacji:

  • Adaptacja w przedszkolu – sprawdzone rozwiązania
  • Pożegnanie z dzieckiem w przedszkolu

Dołącz także do społeczności na Instagramie:

Wyświetl ten post na Instagramie

Post udostępniony przez Monika Sobkowiak (@panimonia_pl)

TUTAJ

Facebook Comments
facebookShare on Facebook
TwitterTweet
FollowFollow us
adaptacja do przedszkola; model berliński; emocje dziecka; adaptacja do przedszkola w modelu berlińskim
Pani Monia
Monika Sobkowiak - jestem nauczycielką, neurologopedą, autorką gier i książek dla dzieci, rodziców i nauczycieli. Od lat pracuję z dziećmi i dzielę się wiedzą oraz doświadczeniem z rodzicami i nauczycielami. A dziś – mam przyjemność gościć tutaj Ciebie!
Kodeks przedszkolaka - jak go stworzyć?Kodeks przedszkolaka - jak go stworzyć?1 sierpnia 2021
Komunikacja bez przemocy w przedszkolu17 listopada 2021Komunikacja bez przemocy w przedszkolu

Powiązane wpisy

GRUPA PRZEDSZKOLNAKREATYWNOŚĆZABAWY
10 listopada 2016 by Pani Monia

Proste zabawy dla przedszkolaków, których nie znasz!

Czytaj więcej
GRUPA PRZEDSZKOLNA
10 kwietnia 2020 by Pani Monia

Diagnoza gotowości szkolnej – jak się za to zabrać?

Czytaj więcej

Comment (01)

  1. Ela
    12 listopada 2021

    super inspiracja 🙂

    Reply

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

PANI MONIA

Monika Sobkowiak – nauczycielka, neurologopeda, autorka. Przyjaciółka dzieci, rodziców i nauczycieli. Sercem, umysłem i piórem oddana edukacji.

PRZECZYTAJ

Jak wspierać rozwój przedszkolaka?

Szukaj
logo

Trafiłaś właśnie na blog nauczycielki przedszkola i neurologopedy. Bardzo mi miło! Jeśli jesteś rodzicem lub nauczycielem, wierzę, że to miejsce jest właśnie dla Ciebie!

Instagram Facebook-f Pinterest-p
Regulamin

KONTAKT

blogpanimonia@gmail.com

Copyright © 2021. All Rights Reserved