Adaptacja do przedszkola w modelu berlińskim

Temat adaptacji do przedszkola i żłobka jest niezwykle ważny! Kosztuje ogrom stresu rodziców, dzieci i nauczycieli. Jedną z popularnych form jest adaptacja do przedszkola w modelu berlińskim. Na czym on polega i dlaczego powinnaś go znać? Czy pomoże wysoko wrażliwym dzieciom?
Adaptacja do przedszkola w modelu berlińskim zakłada 4 fazy:
- Faza wstępna: rodzic pozostaje w przedszkolu wraz z dzieckiem
- Próbna separacja: rodzic pozostaje z dzieckiem kilka minut, żegna się i pozostawia dziecko w przedszkolu z nauczycielem
- Faza stabilizacji: rodzic nie pozostaje z dzieckiem w przedszkolu
- Faza końcowa: rodzic może być ewentualnie wezwany telefonicznie.
Czym charakteryzują się poszczególne fazy?
Faza wstępna adaptacji do przedszkola w modelu berlińskim
Wstępna faza adaptacji do przedszkola w modelu berlińskim trwa zwykle 3 dni. Dłużej, jeśli trzeci dzień wypadał przed weekendem. W tym czasie dziecko spędza czas w przedszkolu razem z rodzicem. Rodzic jest bierny: jest. Ale: nie zmusza dziecka do zabaw, nie zachęca, nie interweniuje, jeśli dziecko o to nie prosi. Równocześnie jest także dostępny. Nie przekierowuje swojej uwagi na inne dzieci ani nie zajmuje się telefonem/książką.
Próbna separacja
Po kilku minutach rodzic żegna się z dzieckiem, tak, aby dziecko to zarejestrowało. Wychodzi i zostaje w wyznaczonym miejscu 10-30 minut. W tym czasie nauczyciel podejmuje próby przekierowania uwagi dziecka na zabawę, tłumaczy mu nieobecność rodzica.
Ta faza jest jedną z faz, którą chciałabym uzupełnić komentarzem. Na podstawie moich doświadczeń nagłe zniknięcie rodzica bez wcześniejszego wyjaśnienia nie jest fair wobec dziecka. Uważam, że dużo lepiej jest przedyskutować sprawę z dzieckiem dużo wcześniej i przejść do tej fazy, gdy dziecko w rozmowie zaakceptuje plan. Co można powiedzieć:
- Jutro znów pójdziemy do twojego przedszkola. Te wielkie klocki są naprawdę świetne! I tylu kolegów! Dobry pomysł?/Zostanę jakiś czas, a później wyskoczę na zakupy. Zostaniesz wtedy z panią Kasią i kolegami. Wrócę bardzo szybko. Zgoda?
- Piotruś, widzę, że świetnie się bawisz. Baw się dalej. Wyjdę na chwilę i wrócę do Ciebie za moment. Gdybyś czegoś potrzebował – poproś o pomoc panią Kasię. W porządku?
Nie poinformowanie dziecka o wyjściu oraz wyjście po pożegnaniu budzi konsternację. Dziecko nie jest pewne: może czegoś nie usłyszało? Może czegoś nie zrozumiało? Mama nic nie mówiła o tym, że będzie wychodzić. To rodzi niepokój. Jest zdecydowanie inaczej, gdy dziecko usłyszy:
- Tak jak rozmawialiśmy, wyskoczę na zakupy. Wrócę szybko i opowiesz mi jak wysoką wieżę udało Ci się zbudować! Papa!
Próby separacji (maksymalnie półgodzinnej) trwają 7 – 10 dni. Po tej fazie przychodzi czas na stabilizację.
Faza stabilizacji adaptacji do przedszkola
Przedszkole pełni ogromnie ważną rolę w życiu dziecka. Edukacja na tym etapie wnosi niezwykle wiele w rozwój społeczny i emocjonalny dziecka. Dlatego niezwykle ważne jest, by także pierwsze wspomnienia z separacji z rodzicem były łagodne. Adaptacja do przedszkola w modelu berlińskim zakłada stopniowe wydłużanie czasu pobytu dziecka w przedszkolu. Na tym etapie jest to maksymalnie pół przedszkolnego dnia. Oznacza to, że dziecko ze wsparciem nauczyciela na tym etapie zaczyna swobodnie korzystać z przedszkolnej toalety, spożywa posiłki, jeśli jest gotowe – podejmuje próby odpoczynku. Ten etap trwa do około 20 dnia licząc od fazy wstępnej.
Faza finałowa
Dziecko pozostaje w przedszkolu coraz dłużej. Rodzic może być w tym czasie wezwany telefonicznie, jeśli dziecko tego potrzebuje. Na tym etapie szczególnie podejmuje się prób odpoczynku, zachęca do spożywania posiłków, wspólnej zabawy, jeśli dziecko aprobuje to. Istotne jest również to, że czas pobytu dziecka dostosowany jest do jego możliwości.
Kurs ADAPTACJA PRZEDSZKOLAKA
Ten kurs podbił serca rodziców i nauczycieli już w dniu swojej premiery i polecam go szczerze, bo wiem, że pomaga. Zawiera aż 4 moduły, dzięki którym dowiesz się naprawdę wszystkiego o wspieraniu dziecka w procesie adaptacji.
Adaptacja do przedszkola – model berliński
Model berliński adaptacji zakłada także, że równocześnie 2-4 dzieci przechodzi adaptację. To zdecydowana różnica w porównaniu z 25 dziećmi w typowym, oświatowym systemie.
Tak więc – jeśli dziecko nie jest w stanie przejść do kolejnego etapu, wtedy wraca się do etapu poprzedniego.
Zdecydowany jej minus to ogromny nakład czasowy ze strony rodziców, choć tutaj komfort dziecka stanowi niekwestionowany priorytet.
Nie każdemu także służy struktura, która często jest niezmienna. Jednak porównując ten model z funkcjonującymi formami adaptacji – przyznajcie, że jest z czego czerpać!
Ważne artykuły na temat adaptacji:
Dołącz także do społeczności na Instagramie:
Wyświetl ten post na Instagramie
TUTAJ
super inspiracja 🙂