• SKLEP
  • KURSY
  • O MNIE
  • ZABAWY
  • ROZWÓJ
    • CZYTANIE
    • MATEMATYKA
    • EMOCJE
    • KREATYWNOŚĆ
    • SENSORYKA
  • W PRZEDSZKOLU

Brak produktów w koszyku.

  • SKLEP
  • KURSY
  • O MNIE
  • ZABAWY
  • ROZWÓJ
    • CZYTANIE
    • MATEMATYKA
    • EMOCJE
    • KREATYWNOŚĆ
    • SENSORYKA
  • W PRZEDSZKOLU

Brak produktów w koszyku.

  • SKLEP
  • KURSY
  • O MNIE
  • ZABAWY
  • ROZWÓJ
    • CZYTANIE
    • MATEMATYKA
    • EMOCJE
    • KREATYWNOŚĆ
    • SENSORYKA
  • W PRZEDSZKOLU
  • SKLEP
  • KURSY
  • O MNIE
  • ZABAWY
  • ROZWÓJ
    • CZYTANIE
    • MATEMATYKA
    • EMOCJE
    • KREATYWNOŚĆ
    • SENSORYKA
  • W PRZEDSZKOLU
Blog
Home ROZWÓJ EMOCJE Kodeks przedszkolaka – jak go stworzyć?
1 sierpnia 2021 by Pani Monia

Kodeks przedszkolaka – jak go stworzyć?

EMOCJEGRUPA PRZEDSZKOLNAROZWÓJWSZYSTKIE WSPANIAŁOŚCI

Kodeks przedszkolaka to podstawowe narzędzie każdego nauczyciela przedszkola. Ale nie tylko! Szybko przekonasz się, że przekazane w nim wartości nie znają granic wiekowych. Dlaczego kodeks jest ważny? To pierwsza umowa społeczna jaką zawiera dziecko – niezwykle ważna dla jego rozwoju społecznego!

Kodeks przedszkolaka oparty na uważności

Uważność to kompetencja i  narzędzie do samoregulacji. Uważność pozwala skupić się na sobie i na innych, dostrzegać i podejmować działanie. To niezwykle ważne by uważność była obecna w przedszkolu. Dlatego stanowi ona podstawę tego kodeksu.

W przygotowanym kodeksie oczy uważnie patrzą, uszy uważnie słuchają, a nogi uważnie chodzą. Uważność w tych kontekstach pozwala na przykład:

  • dostrzegać potrzeby innych
  • dbać o bezpieczeństwo
  • uczyć się, zapamiętywać, rozumieć.

 

kodeks przedszkolaka do druku

Kodeks przedszkolaka a komunikacja bez przemocy w przedszkolu

Ocenianie, zakazy, straszenie i naruszanie granic to werbalna przemoc, której dziś ciągle uczymy się unikać. Dlatego kodeks jest wolny od zakazów. Wskazuje kierunek działania, potrzebę – dziecka i grupy – która jest ważna dla danej społeczności (grupy przedszkolnej).

Dodatkowo poprzez kodeks uczymy także szacunku i dostrzegania potrzeb innych. Istotna dla niego jest empatia, otwartość i próba zrozumienia innych.

kodeks przedszkolaka do druku
kodeks przedszkolaka do druku

Zasady przedszkolaka – jak je wprowadzać?

W starszych grupach warto, aby kodeks tworzyły dzieci samodzielnie. W takim wypadku warto wykorzystać ilustracje bez etykiet – również znajdują się w zestawie. Etykiety zostaną zapisane słowami dzieci.

Jednak – pomimo szczerych chęci – bardzo często (choć nie zawsze) maluszki nie są w stanie same nazwać swoich potrzeb i elementów umowy społecznej, ale prowadzone przez nauczyciela wyjaśnią co jest dla nich ważne. W takim wypadku warto, aby nauczyciel wsparł najmłodszych w nazwaniu ich potrzeb wykorzystując plansze z etykietami.

Zasady przedszkolaka – czego unikać tworząc kodeks przedszkolaka?

Tworząc zasady to ważne, ale ich treść była zrozumiała dla dziecka, niedługa, a także wskazująca działanie. Dużo bardziej trafionym komunikatem dla dziecka jest na przykład: “Chodzę uważnie” niż “Nie biegam”. Ponieważ kodeks ma posłużyć nam potem do wyjaśniania dzieciom ich zachowania oraz ma także uczyć umiejętności oceny swojego zachowania w kontekście przyjętych zasad, zasady powinny być krótkie, zwięzłe i zrozumiałe dla dziecka.

Także, samych zasad nie może być zbyt wiele. Dlaczego? To proste – ponieważ dziecko ich nie zapamięta. Jeśli chcemy oczekiwać poszanowania zasad, muszą one być dziecku znane. Warto więc je przywoływać w naturalnej sytuacji: “Piotruś, wydaje mi się, że nie słuchasz uważnie Hani. Postaraj się to zmienić”.

Kodeks przedszkolaka do druku

Zachęcam gorąco do tego zestawu. Dlaczego? Dlatego, że potrzebujemy nie tylko takich przedszkolaków, ale i takich dorosłych. Ten kodeks pozwoli rozwijać inteligencję emocjonalną i kompetencje społeczne.

Znajdziesz go TUTAJ.

Alternatywnie – zapoznaj się z propozycją z wcześniejszych lat tutaj.

Co o nim sądzicie?

Facebook Comments
facebookShare on Facebook
TwitterTweet
FollowFollow us
kodeks przedszkolaka
Pani Monia
Monika Sobkowiak - jestem nauczycielką, neurologopedą, autorką gier i książek dla dzieci, rodziców i nauczycieli. Od lat pracuję z dziećmi i dzielę się wiedzą oraz doświadczeniem z rodzicami i nauczycielami. A dziś – mam przyjemność gościć tutaj Ciebie!
Dyplomy dla dzieci na różne okazjeDyplomy dla dzieci na różne okazje4 czerwca 2021
Adaptacja do przedszkola w modelu berlińskim9 sierpnia 2021Adaptacja do przedszkola w modelu berlińskim

Powiązane wpisy

EMOCJEGRUPA PRZEDSZKOLNAREFLEKSJE
17 lipca 2017 by Pani Monia

Pożegnanie z dzieckiem w przedszkolu

Czytaj więcej
GRUPA PRZEDSZKOLNAUROCZYSTOŚCI I DNI SPECJALNE
24 grudnia 2017 by Pani Monia

Dzień Babci i Dziadka – wesoły scenariusz

Czytaj więcej

Comment (01)

  1. Kraina Szczęścia
    25 października 2021

    Świetny pomysł. Zapewne każde przedszkole ma swoje pomysły i zapewne je realizuje. Ale taki kodeks, to bardzo dobry pomysł i jeśli będzie zrealizowany wg. wytycznych z artykułu (prosty, krótki, bez zakazów), może naprawdę wprowadzić wiele super zmian w przedszkolu.

    Reply

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

PANI MONIA

Monika Sobkowiak – nauczycielka, neurologopeda, autorka. Przyjaciółka dzieci, rodziców i nauczycieli. Sercem, umysłem i piórem oddana edukacji.

PRZECZYTAJ

Jak wspierać rozwój przedszkolaka?

Szukaj
logo

Trafiłaś właśnie na blog nauczycielki przedszkola i neurologopedy. Bardzo mi miło! Jeśli jesteś rodzicem lub nauczycielem, wierzę, że to miejsce jest właśnie dla Ciebie!

Instagram Facebook-f Pinterest-p
Regulamin

KONTAKT

blogpanimonia@gmail.com

Copyright © 2021. All Rights Reserved