• SKLEP
  • O MNIE
  • ZABAWY
  • ROZWÓJ
    • CZYTANIE
    • MATEMATYKA
    • EMOCJE
    • KREATYWNOŚĆ
    • SENSORYKA
  • DNI SPECJALNE
  • W PRZEDSZKOLU

Brak produktów w koszyku.

  • SKLEP
  • O MNIE
  • ZABAWY
  • ROZWÓJ
    • CZYTANIE
    • MATEMATYKA
    • EMOCJE
    • KREATYWNOŚĆ
    • SENSORYKA
  • DNI SPECJALNE
  • W PRZEDSZKOLU

Brak produktów w koszyku.

  • SKLEP
  • O MNIE
  • ZABAWY
  • ROZWÓJ
    • CZYTANIE
    • MATEMATYKA
    • EMOCJE
    • KREATYWNOŚĆ
    • SENSORYKA
  • DNI SPECJALNE
  • W PRZEDSZKOLU
  • SKLEP
  • O MNIE
  • ZABAWY
  • ROZWÓJ
    • CZYTANIE
    • MATEMATYKA
    • EMOCJE
    • KREATYWNOŚĆ
    • SENSORYKA
  • DNI SPECJALNE
  • W PRZEDSZKOLU
Blog
Home ROZWÓJ EMOCJE Kodeks przedszkolaka – jak go stworzyć?
1 sierpnia 2021 by Pani Monia

Kodeks przedszkolaka – jak go stworzyć?

EMOCJEGRUPA PRZEDSZKOLNAROZWÓJWSZYSTKIE WSPANIAŁOŚCI

Kodeks przedszkolaka to podstawowe narzędzie każdego nauczyciela przedszkola. Ale nie tylko! Szybko przekonasz się, że przekazane w nim wartości nie znają granic wiekowych. Dlaczego kodeks jest ważny? To pierwsza umowa społeczna jaką zawiera dziecko – niezwykle ważna dla jego rozwoju społecznego!

Kodeks przedszkolaka oparty na uważności

Uważność to kompetencja i  narzędzie do samoregulacji. Uważność pozwala skupić się na sobie i na innych, dostrzegać i podejmować działanie. To niezwykle ważne by uważność była obecna w przedszkolu. Dlatego stanowi ona podstawę tego kodeksu.

W przygotowanym kodeksie oczy uważnie patrzą, uszy uważnie słuchają, a nogi uważnie chodzą. Uważność w tych kontekstach pozwala na przykład:

  • dostrzegać potrzeby innych
  • dbać o bezpieczeństwo
  • uczyć się, zapamiętywać, rozumieć.

 

kodeks przedszkolaka do druku

Kodeks przedszkolaka a komunikacja bez przemocy w przedszkolu

Ocenianie, zakazy, straszenie i naruszanie granic to werbalna przemoc, której dziś ciągle uczymy się unikać. Dlatego kodeks jest wolny od zakazów. Wskazuje kierunek działania, potrzebę – dziecka i grupy – która jest ważna dla danej społeczności (grupy przedszkolnej).

Dodatkowo poprzez kodeks uczymy także szacunku i dostrzegania potrzeb innych. Istotna dla niego jest empatia, otwartość i próba zrozumienia innych.

kodeks przedszkolaka do druku
kodeks przedszkolaka do druku

Zasady przedszkolaka – jak je wprowadzać?

W starszych grupach warto, aby kodeks tworzyły dzieci samodzielnie. W takim wypadku warto wykorzystać ilustracje bez etykiet – również znajdują się w zestawie. Etykiety zostaną zapisane słowami dzieci.

Jednak – pomimo szczerych chęci – bardzo często (choć nie zawsze) maluszki nie są w stanie same nazwać swoich potrzeb i elementów umowy społecznej, ale prowadzone przez nauczyciela wyjaśnią co jest dla nich ważne. W takim wypadku warto, aby nauczyciel wsparł najmłodszych w nazwaniu ich potrzeb wykorzystując plansze z etykietami.

Zasady przedszkolaka – czego unikać tworząc kodeks przedszkolaka?

Tworząc zasady to ważne, ale ich treść była zrozumiała dla dziecka, niedługa, a także wskazująca działanie. Dużo bardziej trafionym komunikatem dla dziecka jest na przykład: “Chodzę uważnie” niż “Nie biegam”. Ponieważ kodeks ma posłużyć nam potem do wyjaśniania dzieciom ich zachowania oraz ma także uczyć umiejętności oceny swojego zachowania w kontekście przyjętych zasad, zasady powinny być krótkie, zwięzłe i zrozumiałe dla dziecka.

Także, samych zasad nie może być zbyt wiele. Dlaczego? To proste – ponieważ dziecko ich nie zapamięta. Jeśli chcemy oczekiwać poszanowania zasad, muszą one być dziecku znane. Warto więc je przywoływać w naturalnej sytuacji: “Piotruś, wydaje mi się, że nie słuchasz uważnie Hani. Postaraj się to zmienić”.

Kodeks przedszkolaka do druku

Zachęcam gorąco do tego zestawu. Dlaczego? Dlatego, że potrzebujemy nie tylko takich przedszkolaków, ale i takich dorosłych. Ten kodeks pozwoli rozwijać inteligencję emocjonalną i kompetencje społeczne.

Znajdziesz go TUTAJ.

Alternatywnie – zapoznaj się z propozycją z wcześniejszych lat tutaj.

Co o nim sądzicie?

Facebook Comments

facebook Share on Facebook
Twitter Tweet
Follow Follow us
custom Share
custom Share
custom Share
custom Share
custom Share
kodeks przedszkolaka
Pani Monia
Monika Sobkowiak - jestem nauczycielką, neurologopedą, autorką gier i książek dla dzieci, rodziców i nauczycieli. Od lat pracuję z dziećmi i dzielę się wiedzą oraz doświadczeniem z rodzicami i nauczycielami. A dziś – mam przyjemność gościć tutaj Ciebie!
Dyplomy dla dzieci na różne okazjeDyplomy dla dzieci na różne okazje4 czerwca 2021
Adaptacja do przedszkola w modelu berlińskim9 sierpnia 2021Adaptacja do przedszkola w modelu berlińskim

Powiązane wpisy

GRUPA PRZEDSZKOLNAUROCZYSTOŚCI I DNI SPECJALNEZABAWY
7 kwietnia 2020 by Pani Monia

Wielkanocna megapaka przedszkolaka

Czytaj więcej
GRUPA PRZEDSZKOLNAKREATYWNOŚĆZABAWY
15 marca 2016 by Pani Monia

Podróże dookoła świata

Czytaj więcej

Comment (01)

  1. Kraina Szczęścia
    25 października 2021

    Świetny pomysł. Zapewne każde przedszkole ma swoje pomysły i zapewne je realizuje. Ale taki kodeks, to bardzo dobry pomysł i jeśli będzie zrealizowany wg. wytycznych z artykułu (prosty, krótki, bez zakazów), może naprawdę wprowadzić wiele super zmian w przedszkolu.

    Reply

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

PANI MONIA

Monika Sobkowiak – nauczycielka, neurologopeda, autorka. Przyjaciółka dzieci, rodziców i nauczycieli. Sercem, umysłem i piórem oddana edukacji.

PRZECZYTAJ

Jak wspierać rozwój przedszkolaka?

Szukaj
logo

Trafiłaś właśnie na blog nauczycielki przedszkola i neurologopedy. Bardzo mi miło! Jeśli jesteś rodzicem lub nauczycielem, wierzę, że to miejsce jest właśnie dla Ciebie!

Instagram Facebook-f Pinterest-p
Regulamin

KONTAKT

blogpanimonia@gmail.com

Copyright © 2021. All Rights Reserved