100. Rocznica Odzyskania Niepodległości w przedszkolu

Jak wiecie, tegorocznym priorytetem polityki oświatowej jest budowanie postawy poszanowania Ojczyzny i edukacja patriotyczna. Czy Wam również 100. rocznica Odzyskania Niepodległości w przedszkolu wydaje się być tematem trudnym do zrealizowania? A jeśli tak, to dlaczego? Myślę, że nasze odczucia początkowo były podobne! Dzieci kochają zabawę – zabawa to śmiech, wspólne wygłupy. Patriotyzm brzmi tak poważnie! Jak zaplanować nasze działania? Jak mówić o bohaterach, którzy zasłużyli się dla naszego kraju? Co zrobić, by 100. Rocznica Odzyskania Niepodległości w przedszkolu była czasem dobrej zabawy? Poniżej przedstawiam kilka pomysłów.
100. Rocznica Odzyskania Niepodległości w przedszkolu – współpraca z rodzicami
Każda okazja jest dobra, by zaangażować rodziców we wspólne działanie z dzieckiem. Warto, aby jego efekty przenosić na teren przedszkola. W związku z tym proponuję zorganizować konkurs dla dzieci i rodziców, podczas którego główną inspiracją staną się jubileuszowe obchody.
Jakie konkursy można zorganizować:
- Propozycja numer jeden to konkurs plastyczny Pocztówka z Polski – zadaniem rodziców i dzieci jest wspólne zaprojektowanie pocztówki. Konkurs kończy się wyłonieniem zwycięzców oraz wystawą wykonanych prac na terenie placówki
- Dodatkowo lub opcjonalnie zorganizować można konkurs na grę planszową Dookoła Polski – zadaniem rodziców i dzieci jest wspólne wykonanie gry planszowej, która w swoich zadaniach/wyglądzie planszy uwzględni inspiracje zaczerpnięte z polskiej historii i tradycji.
Alternatywą dla konkursów jest zorganizowanie wystawy Moja piękna Ojczyzna. W formie wystawy zaprezentowane zostaną fotografie wykonane przez dzieci i rodziców, opatrzone autorskim komentarzem dziecka. Np. “To ja i moi rodzice. Jesteśmy na wycieczce w górach. Właśnie zdobyliśmy Śnieżkę”. Fotografie oprawione w passe-partout można wywiesić w głównym holu przedszkola, wprowadzając innych w patriotyczny klimat. Dodatkowo takie przedsięwzięcie zachęca do podjęcia dyskusji z dzieckiem na temat piękna Polski.
100. Rocznica Odzyskania Niepodległości w przedszkolu – konkursy międzyprzedszkolne
Jak wiadomo, każdego roku przedszkola organizują niezliczone ilości konkurów międzyprzedszkolnych. Moim zdaniem, zgodnie z moją własną statystyką – plastycznych jest najwięcej. Z okazji 100. Rocznicy Odzyskania Niepodległości warto zainspirować innych do działania, organizując ciekawy konkurs w tej tematyce:
- Konkurs plastyczny “Biało-czerwone inspiracje”: zadaniem uczestników (rodziców wraz z dziećmi) jest wykonanie pracy plastycznej, w której wykorzystają jedynie dwa kolory (i ich odcienie) – biały i czerwony. Można doprecyzować czy dopuszczalne jest dorysowanie cienkich konturów np. czarnym flamastrem/cienkopisem.
- Konkurs literacki dla grup przedszkolnych “Przygody Orła Białego”: zadaniem uczestników jest stworzenie historyjki obrazkowej przedstawiającej wymyślone przez dzieci opowiadanie dotyczące przygód Białego Orła. Nie chodzi tu o odtworzenie znanej legendy, a raczej o to, aby puścić wodze fantazji i stworzyć nową rzeczywistość, w której zaistnieje Biały Orzeł. Warto doprecyzować liczbę i wielkość obrazków, z których składać powinna się historyjka obrazkowa. Finałem konkursu może być odczytanie historii i przedstawienie obrazków w formie pokazu slajdów na Gali Finałowej. W tej wersji obrazki będą skanowane – z tego względu w regulaminie należałoby uwzględnić kilka informacji: aby obrazki były ponumerowane, niepołączone w żaden sposób (luzem) oraz przygotowane jednostronnie. Wtedy skanowanie będzie dużo prostsze
- Konkurs wokalny – przegląd piosenki patriotycznej: zadanie uczestników jest jasne. Warto dookreślić wielkość występującej grupy, dostępny sprzęt i nagłośnienie oraz dozwolone pomoce (np. czy zezwala się na podkład ze słowami czy jedynie na podkład muzyczny – bez śpiewu nagranego na nośniku muzycznym)
- Konkurs matematyczny np. “P+O+L+S+K+A=<3” – zadaniem uczestników będzie zmierzyć się w różnych potyczkach matematycznych i rozwiązywać zagadki matematyczne i logiczne, skonstruowane w oparciu o Polskie legendy, symbole i tradycje.
100. Rocznica Odzyskania Niepodległości w przedszkolu – spektakl
Z okazji 100. Rocznicy Odzyskania Niepodległości w przedszkolu warto zorganizować spektakl, podczas którego dzieci poznają namiastkę historii Polski w przystępny dla siebie sposób. Warto zauważyć, że spektakl to także dobra forma, aby utrwalić polskie barwy narodowe oraz symbole. By nie było zbyt patetycznie – występ urozmaicą piosenki.
Spektakl “Sto lat radości z niepodległości” znajdziecie tutaj.
100. Rocznica Odzyskania Niepodległości w przedszkolu – piosenki
Mój dom jest biało-czerwony
Nasza najpiękniejsza
Nie ma jak dom
100. Rocznica Odzyskania Niepodległości – ciekawe inicjatywy
Oto kilka pomysłów na to, co ciekawego można zrobić z dziećmi:
- zorganizować tydzień tematycznie poświęcony polskim artystom oraz naukowcom;
- zaangażować się w wymianę pocztówkową z innymi przedszkolakami;
- zorganizować grę terenową w najbliższej okolicy przedszkola, podczas której dzieci będą wykonywać zadania typu: ułożenie flagi z korków od butelek, układanie puzzli przedstawiających polskie godło, quiz wiedzy o Polsce (TAK/NIE), itp.
- dodatkowo można wziąć udział w wystawach organizowanych w Twoim mieście – na pewno przynajmniej część z nich dotyka historii Polski
- poznawać tradycje i regionalizmy mające swoje miejsce w Polsce (kulturę kaszubską, tradycyjne stroje regionalne, itp)
- wybrać się na wycieczkę do Parku Narodowego
- zorganizować biało-czerwony tydzień, zachęcając wszystkich do ubioru w tych kolorach.
100.Rocznica Odzyskania Niepodległości – karty pracy, puzzle, kolorowanki
W związku w odbywającymi się uroczystościami, warto utrwalać symbole narodowe na drodze dobrej zabawy – kolorując, wydzierając, układając puzzle. Gigazestaw takich różności znajdziecie tutaj:
100.Rocznica Odzyskania Niepodległości – jak wytłumaczyć to dzieciom?
Cóż za abstrakt, prawda? Jak wytłumaczyć takim maluszkom o co chodzi z tą całą niepodległością! Myślę, że pójdzie nam łatwiej, niż pozornie to oceniłyśmy.
Co jest dla nas istotne? Co chciałybyśmy przekazać dzieciom? Uważam, że najważniejsza jest trywialna, a za razem tak ważna myśl – że Polski nie było, a jest! Że nie jest to kwestią przypadku, ale wynikiem trudu, którzy ponieśli nasi rodacy.
Moim zdaniem, najprościej, poza rozmową, wyciąć prowizoryczną mapę Polski z szarego papieru i wybrać troje dzieci, oznaczając je symbolicznie jako trzech zaborców. Teraz każdy z nich ma za zadanie wydrzeć jeden kawałek dla siebie. Podarta mapa to dobry symbol tego, jak Polska została “rozdzielona” i tym samym zniknęła z mapy.
Dodatkowo, korzystając z tej metafory w działaniu, warto uzmysłowić dzieciom, że “posklejanie mapy” to nic prostego i wymaga trudu i wysiłku wielu osób.
Wydaje mi się, że w ten prosty sposób, abstrakcyjne dla dziecka “zniknięcie z mapy”, stanie się czymś możliwym do wyobrażenia. A Wy jak wyjaśniacie to dzieciom? Chętnie poznam Wasze pomysły!
Dziękuję Pani za cudownie proste pomysły. Jak zawsze trafione w punkt.