Zabawy powitalne w przedszkolu
Powitanie i zabawy powitalne w przedszkolu to bardzo ważny element! To on pozwala budować miłą atmosferę, reguluje przebieg dnia i sprawia, że już od samego rana dzieci czują naszą uwagę. Myślę, że nie musimy nikogo do tego przekonywać – sami lubimy usłyszeć “Dzień dobry” zjawiając się w nowym miejscu. Jednak – dzieci to dzieci! Kochają zaskoczenie, żart, dobrą zabawę. Czy powitanie może takie być? Oczywiście, że tak. Ufam, że po lekturze tego tekstu “dzień dobry” będzie jedną z ostatnich alternatyw przedszkolnej powitanki jaka przyjdzie Wam do głowy.
Powitanie w przedszkolu – w formie zabawy
Zabawa to międzynarodowy język dzieci, a także … nauczycielek przedszkola! Zabawowe powitanki sprawią, że dziecko już od samego rana będzie pozytywnie nastawione oraz chętne do kolejnych aktywności. Będzie się czuło także dostrzeżone, a to naprawdę ważne, szczególnie, gdy przedszkolna rzeczywistość to dwadzieścioro pięcioro dzieci i jeden nauczyciel.
Powitalne zabawy z piosenką
W co się bawić?
- Dzień dobry, witam Was! – piosenka na powitanie
Pomoce: brak
Przebieg: Dzieci stoją w kole. Śpiewają rymowankę:
Nauczyciel: Dzień dobry, przedszkolaki, miło widzieć Was!
Przedszkolaki: Dzień dobry, proszę pani, na powitanie czas!
Po zakończeniu rymowanki witają dowolną osobę w dowolny sposób (uścisk, łokieć, stopa do stopy – w zależności od przyjętych zasad ze względu na covid-19).
Choć śpiewam bardzo przeciętnie, wierzę, że załapiecie o co chodzi:
- Miś – zabawa powitalna dla nieśmiałych
Pomoce: jeden lub dwa pluszowe misie
Przebieg: Proponuję zabawę w dwóch wersjach. W pierwszej – bawimy się jednym misiem. Śpiący miś krąży po kole (z rąk do rąk), a dzieci śpiewają piosenkę Panie Misiu, pora wstać! – a melodię piosenki Panie Janie.
Panie Misiu, panie Misiu,
pora wstać, pora wstać,
Czas na powitanie, czas na powitanie,
Kończ już spać, kończ już spać.
Po zakończeniu piosenki – osoba, która w danej chwili trzyma misia w ręku, wita się za pomocą tego misia z innymi osobami.
Dlaczego tak? Ponieważ dla niektórych dzieci bariera kontaktu fizycznego będzie długo nie do przejścia. Za to miś może wszystko! W rezultacie pluszak będzie łącznikiem między nieśmiałym dzieckiem, a pozostałymi osobami w grupie.
W wersji drugiej, użyjemy dwóch misiów, więc zasady nieco się zmodyfikują. Dwa misie krążą po kole i gdy piosenka zakończy się: dwie osoby, które są w posiadaniu misiaków witają się ze sobą za ich pomocą, np. przybijając pluszowe piątki.
- Dzień dobry, dzieci – naśladowanie melodii
Pomoce: brak.
Przebieg: N. śpiewa w dowolny sposób frazę: Dzień dobry, dzieci! , a gdy skończy, dzieci odpowiadają w ten sam sposób: Dzień dobry, Pani.
Tu trzy przykłady niewysokich wokalnych lotów, a więc – bądźcie wyrozumiałe:
Powitanie w przedszkolu z ruchem
- W przód, w tył, w bok i hop! – powitanka losowa
Pomoce: brak.
Przebieg: Dzieci stoją w rozsypce na dywanie. Przemieszczają się zgodnie ze słowami zawartymi w tytule – można je powielać.
Na przykład – podwoić: w przód, w przód, w tył, w tył, w bok, w bok, hop, hop, gdzie hop oznacza skok w dowolnym kierunku. W ten sposób dzieci zmieniają się miejscami na dywanie i po wykonaniu wszystkich ruchów witają się w osobą, która jest najbliżej nich, w rezultacie witając się z losową osobą.
- Łokieć do łokcia – powitanka częściami ciała
Pomoce: tamburyno.
Przebieg: Dzieci przemieszczają się swobodnie po dywanie podczas gdy tamburyn gra. Gdy przestaje – dzieci witają się z jak największą ilością osób ustaloną częścią ciała, np. łokciem, stopą, kolanem. W czasie pandemii – wedle GISowych zaleceń i procedur w Waszych placówkach.
- Z zasadami – powitalna zabawa ruchowa
Pomoce: papierowa taśma, marakas.
Przebieg: Teren zabawy dzielimy za pomocą papierowej taśmy na obszary. W każdym z obszarów obowiązuje inny ruch, np. skoki z nogi na nogę, skoki obunóż, obroty, przysiad z wyskokiem, itp. Dzieci dzielą się na obszary i gdy gra marakas wykonują ruch przydzielony w danym obszarze. Gdy marakas ustaje – witają się ze wszystkimi osobami w swojej drużynie i zmieniają obszar na inny.
Powitalne zabawy kołowe
- Iskierka przyjaźni
Pomoce: brak.
Przebieg: Dzieci siedzą w kole i trzymają się za ręce. Nauczyciel mówi na przykład: Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg, niech powróci do mych rąk, a wtedy ściska rękę pierwszego dziecka. Dziecko podaje uścisk kolejnej osobie – gdy iskierka zatoczy koło, zabawa kończy się. Tak, tak – to stara harcerska zabawa, jednak bardzo wdzięczna, dlatego odświeżam to wspomnienie.
- Dzień dobry, Kasia!
Pomoce: piłka zmyłka.
Przebieg: Dzieci siedzą w kole. Wybrana osoba turla piłkę zmyłkę. Osoba, w której rękach wyląduje (bo jak to z piłką – zmyłką) nie wiadomo, zostaje przywitana dowolnymi słowami, np. “Cześć, Kasia!”.
- Żarciki i śmieszne słówka
Pomoce: woreczki gimnastyczne w kilku kolorach.
Przebieg: Każdy woreczek gimnastyczny oznacza inne zabawne powitanie, na przykład: siemaneczko, dzień doberek, siemka, cześć i czołem, moje uszanowanko, hejka, itp. Dzieci siedzą w kole i podają sobie woreczki gimnastyczne. Na umówiony sygnał, na przykład klaśnięcie w dłonie, dzieci przestają podawać woreczki, dzięki temu – każde z nich ma w rękach woreczek. Woreczek wyznacza formę powitania – dzieci wstają i witają się zgodnie z wylosowanym woreczkiem. Uwagi: czym młodsze dzieci, tym mniej woreczków należy wykorzystać w zabawie (stosując nie więcej niż trzy formy powitania).
Powitanie w przedszkolu z symbolami
Tutaj zasada jest znana. Nie jest to mój autorski pomysł, ale zainspirowana nim stworzyłam także własne emblematy na drzwi w dwóch wersjach. Pierwsza wersja to utęsknione wspomnienie czasów normalnych i niemodyfikowanych procedurami i ograniczeniami. Wersja numer dwa to jej minimalistyczna wersja pandemiczna. Drukujcie, wieszajcie na drzwi i korzystajcie. Zasada jest prosta. Znaczki przyklejamy do drzwi wejściowych, a dziecko wskazuje palcem formę przywitania i wita się w ten sposób z nauczycielem lub na przykład dyżurnymi.
Wersja klasyczna:
Powitanki stanowią element Niezbędnik przedszkolnego – znajdziecie go TUTAJ.
Podzielcie się swoją ulubioną powitanką w komentarzu!