• SKLEP
  • KURSY
  • O MNIE
  • ZABAWY
  • ROZWÓJ
    • CZYTANIE
    • MATEMATYKA
    • EMOCJE
    • KREATYWNOŚĆ
    • SENSORYKA
  • W PRZEDSZKOLU

Brak produktów w koszyku.

  • SKLEP
  • KURSY
  • O MNIE
  • ZABAWY
  • ROZWÓJ
    • CZYTANIE
    • MATEMATYKA
    • EMOCJE
    • KREATYWNOŚĆ
    • SENSORYKA
  • W PRZEDSZKOLU

Brak produktów w koszyku.

  • SKLEP
  • KURSY
  • O MNIE
  • ZABAWY
  • ROZWÓJ
    • CZYTANIE
    • MATEMATYKA
    • EMOCJE
    • KREATYWNOŚĆ
    • SENSORYKA
  • W PRZEDSZKOLU
  • SKLEP
  • KURSY
  • O MNIE
  • ZABAWY
  • ROZWÓJ
    • CZYTANIE
    • MATEMATYKA
    • EMOCJE
    • KREATYWNOŚĆ
    • SENSORYKA
  • W PRZEDSZKOLU
Blog
Home ROZWÓJ CZYTANIE Czytanie sylabowe – jak zrobić to ciekawie?
14 lutego 2017 by Pani Monia

Czytanie sylabowe – jak zrobić to ciekawie?

CZYTANIEGRUPA PRZEDSZKOLNAZABAWY

Czytanie jest bardzo ważną umiejętnością. Jest to narzędzie do zdobywania dalszej wiedzy, a równocześnie pierwsze poważne wyzwanie, z którym mierzy się dziecko. Jednym nabywanie liter przychodzi niemalże mimochodem, inni muszą włożyć w to sporo energii, co maluszki-leniuszki zniechęca. Pewną trudność stanowi też czytanie sylab, mimo znajomości liter. Po co więc czytanie sylabowe?

W zależności od przyjętej metody, a jest ich wiele, uczymy czytania literami lub sylabami. Metody mają swoje przeróżne nazwy i zasady co do kolejności wprowadzania liter. Przekonało mnie na studiach tłumaczenie jednej z pań prowadzących, że skoro czytanie to odbieranie sensu ukrytego w postaci pisma, to nauka czytania powinna opierać się na jednostkach znaczeniowych – wyrazach. Innymi słowy, zamiast uczyć czytania sylab, które są w większości pozbawione znaczenia (ko, wa, ti, la…), uczymy odczytywania głosek z wyrazów (k-o-t, r-a-k, A-l-a). Do pewnego czasu przynosiło to doskonałe efekty – czytanie krótkich wyrazów głoskami po półrocznej nauce czytania to pikuś. Ale trudności przysparzały dłuższe wyrazy – nie ich odczytanie, ale synteza w wyraz. Szczególnie, gdy litery sporadycznie się mieszały. Typowa sytuacja – dziecko odczytuje wyraz głoskami:

  • k – r – e… nie, …to jest a, s, n, a, …to jest i czy l?, czyli wychodzi… król? (krasnal)

Nie zdarza się to każdemu, a może i nawet zdarza się rzadko, ale czytanie głoska po głosce wymaga dużej biegłości, szybkiego odczytu i szybkiej analizy. W przypadku dłuższych wyrazów, lepsze efekty przynosi, zgodnie z moim doświadczeniem, czytanie sylabowe. Bo dla 6-latka synteza sylab la-tar-ka jest prostsza niż synteza głosek.

Trudności? Były na początku. Za pierwszym razem, gdy wprowadzałam sylaby, dzieci automatycznie poszukiwały znaczeń. Np. dziecko nie wykazujące trudności w syntezie wielogłoskowych wyrazów, odczytując sylabę “ko” zgadywało: “Kot?”. Kilka dni ćwiczeń pozwoliły jednak wyjaśnić dzieciom, że te krótkie sylaby nie zawsze mają jakieś znaczenie. Służą do treningu – tak brzmiało moje wyjaśnienie. A jak wyglądały zabawy?




Czytanie sylabowe – kosmiczne stworzenia

Na tablicy zawieszony jest rząd sylab, tworzonych w oparciu o jedną spółgłoskę, np. wa, we, wi, wo, wu, wy. Kosmiczny język jest bardzo śmieszny! Zupełnie niepodobny do naszego. Dzieci odczytują sylaby zawieszone na tablicy chórem lub pojedynczo głośno jak olbrzymy, cicho jak myszki, szybko jak gepardy, wolno jak ślimaki, itp. Kolejność sylab warto zmieniać, by autentycznie czytać sylaby, ale nie odtwarzać je z pamięci.

Czytanie sylabowe –  Twister duży

Macie plansze do Twistera? Byłaby świetna, ponieważ papier nie jest dostatecznie trwały. Śmiało można jednak tworzyć ją z grubego kartonu. Kolorowe pola zastępują sylaby. A reszta gry przebiega klasycznie: losujemy którą część ciała należy postawić na wylosowanym kolorze. Możecie stworzyć plansze samodzielnie lub skorzystać z poniższych i wydrukować w wersji maxi (JAK? zajrzyj tutaj).

czytanie sylabowe
czytanie sylabowe

czytanie sylabowe
czytanie sylabowe

Czytanie sylabowe – Twister paluszkowy

Gra jak wyżej, ale grają w nią nie nasze ręce i nogi, ale… paluszki!

Tadam!:

czytanie sylabowe
czytanie sylabowe

 




Czytanie sylabowe – klocki

Dzieci mogą stworzyć je zupełnie same lub korzystać z propozycji nauczyciela. Na ich wykonanie potrzebujemy 5 minut, dowolnych klocków łączących się w poziomej płaszczyźnie, markera i kartki. Przydatna może też być taśma klejąca. Wykonanie jest oczywiste, więc zaprezentuje efekty 🙂

Wariant z sylabami:

czytanie sylabami
czytanie sylabami

czytanie sylabami
czytanie sylabami

Wariant z głoskami:

20170213_192807

Ważne jest, by samogłoskom odpowiadał kolor czerwony, a spółgłoskom niebieski, gdyż tak zwyczajowo są oznaczane w toku późniejszej edukacji.

W początkowej nauce czytania, wybieramy wyrazy o zapisie literowym zgodnym z wzorcem słuchowym. Czyli jakie? Na przykład wyraz dom, słyszymy i piszemy tak samo: d-o-m. Trudny do wyjaśnienia dzieciom jest zapis wyrazu lew. Słyszymy bowiem głoski l-e-f, a zapisujemy l-e-w.

Ciekawe propozycje znajdziecie też tutaj:

  • Moje Dzieci Kreatywnie – blog

 

A jak wspomagać naukę literek?

Pomogą puzzle – znajdziesz je tutaj:

Puzzle do nauki czytania

puzzle do nauki czytania
puzzle do nauki czytania
puzzle do nauki czytania

Pisanie po ryżu farbowanym bibułą:





Pisanie…ciastoliną!

2016-08-26-21-22-23

 

Przepis znajdziecie > tutaj <

A Wy co polecacie?:)

 

Facebook Comments
facebookShare on Facebook
TwitterTweet
FollowFollow us
czytanie metodą sylabową czytanie przez zabawę czytanie sylabowe domowa nauka czytania sylabowego jak nauczyc dziecko czytać metoda symultniczno-sekwencyjna sylabowa nauka czytania krok po kroku
Pani Monia
Monika Sobkowiak - jestem nauczycielką, neurologopedą, autorką gier i książek dla dzieci, rodziców i nauczycieli. Od lat pracuję z dziećmi i dzielę się wiedzą oraz doświadczeniem z rodzicami i nauczycielami. A dziś – mam przyjemność gościć tutaj Ciebie!
Masa aksamitna w 10 minut - odżywka i mąka ziemniaczanaMasa aksamitna w 10 minut - odżywka i mąka ziemniaczana31 stycznia 2017
Ciągliwy glut w 5 minut - jak go zrobić?20 lutego 2017Ciągliwy glut w 5 minut - jak go zrobić?

Powiązane wpisy

GRUPA PRZEDSZKOLNASENSORYKAZABAWY
22 stycznia 2018 by Pani Monia

Zabawy z dzieckiem niedowidzącym… i nie tylko

Czytaj więcej
GRUPA PRZEDSZKOLNAUROCZYSTOŚCI I DNI SPECJALNEZABAWY
26 listopada 2017 by Pani Monia

Kalendarz Adwentowy – ŚWIĄTECZNA GIGAPAKA PRZEDSZKOLAKA

Czytaj więcej

Comments (03)

  1. Magdalena
    14 sierpnia 2018

    Wpadłam przypadkiem na Pani blog i oszalałam! Nie mogę przestać przeglądać. Bardzo, bardzo dziękuję. Będę wykorzystywać pomysły.

    Reply
  2. Marzenna
    30 czerwca 2018

    Przypuszczam, że miałabym dużo ładniejsze pismo, gdyby podczas nauki, ktoś podsuwał mi takie fajne pisane zabawy 😀 Extra pomysły

    Reply
  3. Anonim
    3 maja 2017

    Fajnie, że blogują nauczyciele 🙂

    Reply

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

PANI MONIA

Monika Sobkowiak – nauczycielka, neurologopeda, autorka. Przyjaciółka dzieci, rodziców i nauczycieli. Sercem, umysłem i piórem oddana edukacji.

PRZECZYTAJ

Jak wspierać rozwój przedszkolaka?

Szukaj
logo

Trafiłaś właśnie na blog nauczycielki przedszkola i neurologopedy. Bardzo mi miło! Jeśli jesteś rodzicem lub nauczycielem, wierzę, że to miejsce jest właśnie dla Ciebie!

Instagram Facebook-f Pinterest-p
Regulamin

KONTAKT

blogpanimonia@gmail.com

Copyright © 2021. All Rights Reserved