Zabawy z dzieckiem niedowidzącym… i nie tylko
Zabawy z dzieckiem niedowidzącym to kilka propozycji zabaw dyktowanych realną potrzebą i problem, jakim jest poszukiwanie obszarów wspólnej aktywności dla dziecka niedowidzącego i widzącego prawidło. W naszych placówkach coraz częściej pojawiają się dzieci, o różnych deficytach i specjalnych potrzebach edukacyjnych. Warto mieć w zanadrzu kilka pomysłów na to, jak zaangażować we wspólne zabawy dzieci sprawne wzrokowo i te, które zmagają się z trudnościami związanymi z widzeniem. Czy to propozycje zabaw tylko dla dzieci niedowidzących? Nie! Te zabawy to ciekawa inspiracja dla każdego, kto chce rzucić dzieciom przyjemne edukacyjne wyzwanie nieangażujące wzroku.
Zabawy z dzieckiem niedowidzącym – z czego zrezygnować?
W pewnym sensie to oczywiste – z zabaw angażujących wzrok. Z tego powodu musimy zrezygnować z większości gier, w których wykonanie zadania wiąże się z czytaniem lub percepcją precyzyjnych różnic w obrazach. Generalnie, choć dziecko nie jest niewidome, stawianie wyzwań angażujących wzrok stawia dziecko na przegranej pozycji, względem dziecka widzącego w normie. Dlatego wybierając zabawy warto wyrównać szanse i zdecydować się na innego typu aktywność.
Zabawy z dzieckiem niedowidzącym i niewidzącym – na co warto postawić?
Na wszystkie pozostałe zmysły związane z receptorami węchu, smaku, dotyku i dźwięku! W ten sposób uporządkowane zostały poniższe propozycje.
Zabawy z dzieckiem niedowidzącym i niewidzącym angażujące zmysł smaku
Czy tylko dzieci niedowidzące będą się dobrze bawić? Oczywiście, że nie! Warto organizować zabawy w formie gry lub współzawodnictwa, które dodaje energii zabawie:
- Rozpoznawanie produktów spożywczych na podstawie smaku – ustawiamy przez dzieckiem 20 kubeczków z różnymi smakołykami. Dziecko odgaduje tak długo, aż nie popełni błędu. Wygrywa osoba, która odgadnie więcej produktów;
- Słodki, słodszy, najsłodszy! – stawiamy przed dzieckiem 5 kubeczków z herbatami słodzonymi różną ilością cukru – gorzką, pół łyżeczki, 1, 2 i rekordowo – 3. Zadaniem dziecka jest ustawić kubeczki z herbatą od najmniej do najbardziej słodkiej;
- Słony, bardziej słony, supersłony! – analogicznie do powyższego, ale z rozsądkiem przy dodawanej ilości cukru
- Co to za smak? – zadaniem dziecka jest nazwać zaproponowany smak i podać dwa przykłady produktu o takim charakterze smakowym, np. słodki, słony, gorzki, kwaśny, (umami), można pokusić się o nazwanie potrawy pikantną, wędzoną, marynowaną, itp.
Zabawy z dzieckiem niedowidzącym i niewidzącym angażujące zmysł słuchu
- Rozpoznawanie instrumentów po ich brzmieniu;
- Podążanie za dźwiękiem instrumentu przez dziecko z zawiązanymi uszami;
- Memory dźwiękowe – takie jak to na obrazku (możecie je obejrzeć tutaj -> Memory dźwiękowe)
Zabawy z dzieckiem niedowidzącym i niewidzącym angażujące zmysł powonienia
- Rozpoznawanie potraw, owoców, warzyw po zapachu;
- Podążanie za zapachem perfum przez dziecko z zawiązanymi oczami;
- Łączenie ubrań z płynami do płukania, w których zostały wyprane.
Zabawy z dzieckiem niedowidzącym i niewidzącym angażujące zmysł dotyku
To chyba moje ulubione! Bardzo lubię wszystkie pomoce, które można w nich ciekawie wykorzystać. Nawet proste zabawki, gdy zamkniemy oczy, zaczynają stawiać przez dzieckiem nowe wyzwania.
- Nakładanie klocków na odpowiednie słupki przy związanych oczach – można wykonywać zadanie na czas i starać się pobić własny rekord lub rekord kolegi (taki sorter do nakręcania można znaleźć tutaj -> Sorter)
- Rozpoznawanie kształtów na podstawie dotyku – ważne, by były dosyć grube i dawały możliwość zbadania obiema rękami, dobrze spisują się takie drewniane klocki z workiem o dwóch wejściach (znalazłam je tutaj -> Kształty do rozpoznawania)
- Wybieranie klocków o podanym kształcie (walców, sześcianów, itp.) z zawiązanymi oczami – do tej zabawy możesz wykorzystać dowolny zestaw posiadanych drewnianych klocków
- Nawlekanie koralików z zamkniętymi oczami – to zadnie również może wykonywać więcej niż jedno dziecko równocześnie. Zadaniem każdego z dzieci jest nawlekać na sznurek wyłącznie koraliki o umówionym wcześniej kształcie, np. sześcienne, walcowane, kuliste, itp. Mi przypadły do gusty koraliki z tego zestawu;
- Rozpoznawanie kolegów na podstawie twarzy i fryzury przy zawiązanych oczach;
- Rozpoznawanie kształtów zanurzonych w masach sensorycznych lub cieczach – zmiana otoczenia dodatkowo utrudnia zadanie;
- Wyszukiwanie w worku (bez kontroli wzroku) konkretnego przedmiotu – dziecko wkłada rękę do worka i odnajduje w nim dokładnie to, o co poprosimy – autko, klocek, plastikową figurkę, itp.
Z taki zadaniami śmiało radzą sobie już trzylatki!
Czy to inspiracje do zabaw tylko i wyłącznie dla dzieci niedowidzących i niewidzących? Oczywiście, że nie! Ale mam nadzieję, że posłużą inspiracją dla tych, którzy obawiali się tematu wspólnej zabawy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych!