Zabawy z dzieckiem niedowidzącym to kilka propozycji zabaw dyktowanych realną potrzebą i problem, jakim jest poszukiwanie obszarów wspólnej aktywności dla dziecka niedowidzącego i widzącego prawidło. W naszych placówkach coraz częściej pojawiają się dzieci, o różnych deficytach i specjalnych potrzebach edukacyjnych. Warto mieć w zanadrzu kilka pomysłów na to, jak zaangażować we wspólne zabawy dzieci sprawne wzrokowo i te, które zmagają się z trudnościami związanymi z widzeniem. Czy to propozycje zabaw tylko dla dzieci niedowidzących? Nie! Te zabawy to ciekawa inspiracja dla każdego, kto chce rzucić dzieciom przyjemne edukacyjne wyzwanie nieangażujące wzroku.

Zabawy z dzieckiem niedowidzącym – z czego zrezygnować?

W pewnym sensie to oczywiste – z zabaw angażujących wzrok. Z tego powodu musimy zrezygnować z większości gier, w których wykonanie zadania wiąże się z czytaniem lub percepcją precyzyjnych różnic w obrazach. Generalnie, choć dziecko nie jest niewidome, stawianie wyzwań angażujących wzrok stawia dziecko na przegranej pozycji, względem dziecka widzącego w normie. Dlatego wybierając zabawy warto wyrównać szanse i zdecydować się na innego typu aktywność.

Zabawy z dzieckiem niedowidzącym i niewidzącym – na co warto postawić?

Na wszystkie pozostałe zmysły związane z receptorami węchu, smaku, dotyku i dźwięku! W ten sposób uporządkowane zostały poniższe propozycje.

Zabawy z dzieckiem niedowidzącym i niewidzącym angażujące zmysł smaku

Czy tylko dzieci niedowidzące będą się dobrze bawić? Oczywiście, że nie! Warto organizować zabawy w formie gry lub współzawodnictwa, które dodaje energii zabawie:

  • Rozpoznawanie produktów spożywczych na podstawie smaku – ustawiamy przez dzieckiem 20 kubeczków z różnymi smakołykami. Dziecko odgaduje tak długo, aż nie popełni błędu. Wygrywa osoba, która odgadnie więcej produktów;
  • Słodki, słodszy, najsłodszy! – stawiamy przed dzieckiem 5 kubeczków z herbatami słodzonymi różną ilością cukru – gorzką, pół łyżeczki, 1, 2 i rekordowo – 3. Zadaniem dziecka jest ustawić kubeczki z herbatą od najmniej do najbardziej słodkiej;
  • Słony, bardziej słony, supersłony! – analogicznie do powyższego, ale z rozsądkiem przy dodawanej ilości cukru
  • Co to za smak? – zadaniem dziecka jest nazwać zaproponowany smak i podać dwa przykłady produktu o takim charakterze smakowym, np. słodki, słony, gorzki, kwaśny, (umami), można pokusić się o nazwanie potrawy pikantną, wędzoną, marynowaną, itp.




Zabawy z dzieckiem niedowidzącym i niewidzącym angażujące zmysł słuchu

  • Rozpoznawanie instrumentów po ich brzmieniu;
  • Podążanie za dźwiękiem instrumentu przez dziecko z zawiązanymi uszami;
  • Memory dźwiękowe – takie jak to na obrazku (możecie je obejrzeć tutaj -> Memory dźwiękowe)

memory słuchowe

Zabawy z dzieckiem niedowidzącym i niewidzącym angażujące zmysł powonienia

  • Rozpoznawanie potraw, owoców, warzyw po zapachu;
  • Podążanie za zapachem perfum przez dziecko z zawiązanymi oczami;
  • Łączenie ubrań z płynami do płukania, w których zostały wyprane.




Zabawy z dzieckiem niedowidzącym i niewidzącym angażujące zmysł dotyku

To chyba moje ulubione! Bardzo lubię wszystkie pomoce, które można w nich ciekawie wykorzystać. Nawet proste zabawki, gdy zamkniemy oczy, zaczynają stawiać przez dzieckiem nowe wyzwania.

  • Nakładanie klocków na odpowiednie słupki przy związanych oczach – można wykonywać zadanie na czas i starać się pobić własny rekord lub rekord kolegi (taki sorter do nakręcania można znaleźć tutaj -> Sorter)

  • Rozpoznawanie kształtów na podstawie dotyku – ważne, by były dosyć grube i dawały możliwość zbadania obiema rękami, dobrze spisują się takie drewniane klocki z workiem o dwóch wejściach (znalazłam je tutaj -> Kształty do rozpoznawania)

zabawy z dzieckiem niedowidzącym i niewidzącym

  • Wybieranie klocków o podanym kształcie (walców, sześcianów, itp.) z zawiązanymi oczami – do tej zabawy możesz wykorzystać dowolny zestaw posiadanych drewnianych klocków

zabawy z dzieckiem niedowidzącym i niewidzącym

  • Nawlekanie koralików z zamkniętymi oczami – to zadnie również może wykonywać więcej niż jedno dziecko równocześnie. Zadaniem każdego z dzieci jest nawlekać na sznurek wyłącznie koraliki o umówionym wcześniej kształcie, np. sześcienne, walcowane, kuliste, itp. Mi przypadły do gusty koraliki z tego zestawu;

  • Rozpoznawanie kolegów na podstawie twarzy i fryzury przy zawiązanych oczach;
  • Rozpoznawanie kształtów zanurzonych w masach sensorycznych lub cieczach – zmiana otoczenia dodatkowo utrudnia zadanie;
  • Wyszukiwanie w worku (bez kontroli wzroku) konkretnego przedmiotu – dziecko wkłada rękę do worka i odnajduje w nim dokładnie to, o co poprosimy – autko, klocek, plastikową figurkę, itp.

Z taki zadaniami śmiało radzą sobie już trzylatki!

Czy to inspiracje do zabaw tylko i wyłącznie dla dzieci niedowidzących i niewidzących? Oczywiście, że nie! Ale mam nadzieję, że posłużą inspiracją dla tych, którzy obawiali się tematu wspólnej zabawy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych!




Facebook Comments