Listopad zdmuchuje skutecznie liście z drzew na znak upływającego czasu. A wraz z biegiem czasu nasze przedszkolaki poznają coraz więcej i więcej sekretów zbliżających je do dalszej edukacji w szkole. Co mam na myśli? Litery 🙂 Które nie jednej z nas spędzają sen z powiek w związku z dość trudnym wymaganiem jakie stawia podstawa programowa – nauka liter drukowanych wielkich i małych. Ale… myślę, że te plansze okażą się pomocne. Poza zwykłym materiałem pokazowym, dołączam kolorowanki! 🙂 Kto ich nie lubi, ręka do góry 😉 Przedstawiam litery drukowane – plansze i kolorowanki.

Litery drukowane – plansze

Tworząc ten zestaw starałam się zadbać o to, by był jak najbardziej czytelny. Dlatego zdecydowałam się na pojedynczą ilustrację, zapis liter bardzo dużą czcionką i globalny zapis jednego z wyrazów. Te same zasady obowiązywały przy tworzeniu kolorowanek:




Litery drukowane –  zmiękczenia, plansze i kolorowanki

Poza alfabetem podstawowym, zamieściłam również zestaw plansz ze zmiękczeniami:

s n

Te z liter, które w wyrazach występują tylko w środku, zostały w przykładzie wytłuszczone:

y

Świadomie zachowałam w tym przykładzie wielką literę Y zakładając, że trafienie na nią jest dużo bardziej prawdopodobne niż na przykład trafienie na wielką literę Ń, która w języku polskim w takiej formie nie występuje – co więcej, w żadnym innym języku również nie przychodzi mi do głowy, natomiast Y w tekstach z języka angielskiego, niektórych imionach – wystąpi nie raz.a

W przypadku kolorowanek, zdecydowałam się na pozostawienie konturów liter. Dzięki zapełnianiu, dziecko z większym prawdopodobieństwem utrwali sobie kształt litery i poświęci jej więcej uwagi.

Przygotowane plansze mogą posłużyć do udekorowania przedszkolnej gazetki, być pomocą w trakcie zajęć lub przyjemną kartą pracy. Prezentując je należy jednak pamiętać o kierunku ułożenia kartki:

  • Jeśli siedzimy w kole – liter powinny być prezentowane na płaskiej tablicy, tak, by każde dziecko postrzegało kształty pod tym samym kątem;
  • Prezentując plansze z literami unikamy kładzenia ich na środku koła – zaburza to kąt widzenia, a niektóre dzieci obserwują literę z profilu lub do góry nogami;
  • Prezentując nową literę warto porównać ją z inną, podobną – na przykład warto zwrócić uwagę, że a i ą, choć są bardzo podobne – to różne litery, czy na przykład o i ó;
  • Wręczając dziecku kolorowankę, warto zadbać, by w trakcie pracy nie obracało kartki – choć ułatwia to kolorowanie, na pewno utrudni zapamiętanie prawidłowego wzorca litery.

Wiedząc wszystko co trzeba, zapraszam do pobrania – docx czy pdf? (jeśli macie starszego Worda, polecam jednak pdf)

Przyda się? 🙂

Facebook Comments