Prawa Dziecka – plansze edukacyjne
Prawa dziecka to prawa, które powinien poznać każdy malec. Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka to doskonała okazja do tego, by je zaprezentować. Jak? Możesz pokazać dziecku plansze edukacyjne, które dla Ciebie przygotowałam, zachęcić je do wspólnej zabawy i zagrać w emocjonujące gry. Poznaj pomysły na to, jak świętować ten dzień z najmłodszymi.
Jakie są prawa dziecka?
Dzieci są ludźmi wyjątkowej rangi. Mają swoje prawa, które należy przedstawić przystępnym dla nich językiem, dlatego proponuję Ci kilka zabaw, które to wyjaśnią. Wybierz plansze, które wydają Ci się bardziej atrakcyjne i zachęć dzieci to tego, aby dzielić się ich własnymi definicjami i rozumieniem tych praw.
Prawa dziecka to prawo do:
- odpowiedzialności rodziców za dziecko;
- pomocy dziecku przez państwo;
- równości bez względu na kolor skóry, wyznanie, pochodzenie;
- pomocy, opieki i leczenia;
- nauki;
- odpoczynku;
- rozwijania swoich zainteresowań i talentów;
- prywatności, do swojego miejsca;
- wychowania w rodzinie, do kontaktu z obojgiem rodziców;
- wypowiadania się w sprawach, które dotyczą dziecka, do poszanowania wyboru dziecka;
- życia w zdrowiu fizycznym i psychicznym;
- życia bez przemocy.
Konwencja zawiera inne ich ujęcie. Jednak, jak to bywa z dokumentami, ich język nie jest dostosowany do możliwości dziecka, dlatego też zachęcam do przedstawiania ich w przyjaznej dla dziecka formie.
Prawa dziecka – plansze edukacyjne
Są kolorowe, symboliczne, dziecięce. Wierzę, że pomogą dziecku zrozumieć istotę praw, które mu przysługują. Możecie je pobrać bezpłatnie.
Przygotowane plansze są poziome – myślę, że w tej wersji są bardziej czytelne. Tutaj znajdziesz pliki:
- odpowiedzialność rodziców
- dla wszystkich
- do leczenia
- nauki
- prywatności
- rodziny
- do wypowiedzi
- życia bez przemocy
- życia i rozwoju
W wersji plakatów polecam także ten zestaw:
Pobierzesz je tutaj: prawa dziecka plansze.
Prawa dziecka – zabawy dla przedszkolaków
To wcale nie jest taki prosty temat dla dziecka! Generalnie, głównie ze względu na to, że na szczęście, w większości dziecięcych głów nie istnieje życie, w którym pozbawiane są swoich praw. To dobrze! Jednak, warto, na wszelki wypadek uzmysłowić dziecku co jest złe, a co dobre, bo to, aby w odpowiedniej chwili dziecko potrafiło powiedzieć STOP!
Prawda i fałsz
Materiały: kartka zielona i czerwona dla każdego dziecka
Przebieg: Nauczyciel mówi prawo dziecka lub jego przeciwieństwo. Zadaniem dzieci jest stanąć na odpowiedniej kartce – zielonej, jeśli zgadzają się z wypowiedzią nauczyciela, czerwonej – jeśli nie.
Zgadnij, co to?
Materiały: termometr, plaster, zdjęcie rodziny, zdjęcie pokoju, książka, poduszka, papier pakowy, gazeta
Przebieg: Nauczyciel owija gazetą lub pakowym papierem przygotowane akcesoria. Dzieci starają się rozpoznać je po kształcie. Po rozpoznaniu – rozpakowują je. Po rozpakowaniu zgadują z jakim prawem mogą być związane.
Dobre rady
Materiały: zdjęcia zasmuconych dzieci i ich wesołe odpowiedniki
Przebieg: Nauczyciel dzieli dzieci na pary lub małe zespoły. Każdy zespół otrzymuje zdjęcie zasmuconego dziecka i poznaje ogromy problem, jaki ma dziecko, np.:
- inni śmieją się z jego koloru skóry
- źle się czuje i nikt mu nie pomaga
- nie posprzątał zabawek i dostał klapsa
- jest zmęczony, ale cały czas musi pomagać rodzicom przy pracy.
Zadaniem dzieci jest ustalić:
- jak czuje się dziecko na zdjęciu,
- jakie prawo tego dziecka zostało złamane,
- co powinno zrobić teraz to dziecko,
- jak temu dziecku mogą pomóc inni dorośli.
Dzieci mają problem z zapamiętaniem kilkuelementowych poleceń. Dlatego warto zapisać te “polecenia” w formie piktogramów, np. na tablicy typu white board.
W jaki sposób świętujecie ten dzień? Chętnie poznam Wasze pomysły!