Angielski w przedszkolu – piosenki, gry i zabawy do wykorzystania
Język angielski w przedszkolu nie tylko nikogo nie dziwi, a nawet wiele z nas interesuje. Nie tylko jako nauczycielki, ale i jako rodzice, chętnie szukamy ciekawych materiałów i zabaw, które warto zaprezentować przedszkolakom. Przedstawiam zestaw piosenek, zabaw i gier, które na pewno warto wykorzystać! Angielski w przedszkolu – piosenki, gry i zabawy gotowe do wykorzystania!
-
Hello, how are you?
Tekst:
Hello, hello, hello, how are you? x2
(machamy prawą ręką, lewą, prawą, wyciągamy obie ręce przed siebie)
I’m good! I’m great! I’m wonderful! x2
(kciuk do przodu, drugi kciuk do przodu, dwa kciuki machają góra i dół)
Hello, hello, hello, how are you? x2
(machamy prawą ręką, lewą, prawą, wyciągamy obie ręce przed siebie)
I’m sad! I’m hungry! I’m not so good! x2
(pokazujemy smutną minę, głaszczemy się po brzuchu, krzyżujemy ręce i przecząco kiwamy głową)
Co jeszcze?
Dzieci poruszają się swobodnie po dywanie do akompaniamentu grzechotki lub tamburyna, kiedy instrument cichnie, dobierają się w pary i realizują dialog:
- Hello, Kasia!
- Hello, Tomek!
- How are you?
- I’m…sad/happy/good/great/etc. And how are you?
- I’m …sad/happy/good/great/etc.
2. Piłka goni piłkę – What’s your name?/How are you?/How old are you?
Ta zabawa pozwoli utrwalić podstawowe zwroty.
Dzieci siedzą w kole. Nauczyciel przygotowuje dwie różniące się od siebie piłeczki, nie za duże, by nie utrudniać zabawy. Jedna z nich goni drugą – na hasło start zabawa się rozpoczyna – piłki ruszają po obwodzie koła, w tym samym kierunku, na hasło stop piłki zatrzymują się w rękach osób, które w danym momencie miały je w ręce.
Jedna z piłek oznacza pytanie, druga odpowiedź – uzgadniamy to na początku zabawy. Ja używam piłki różowej i niebieskiej – niebieska zawsze pyta, różowa odpowiada.
W zależności od tego, które z pytań chcemy utrwalać, jedno dziecko, które ma piłkę pyta, np. How old are you?, a dziecko z drugą piłką odpowiada, np. “I’m six”. Po przeprowadzeniu krótkiego dialogu, nauczyciel ponownie mówi start i piłki ruszają dalej. Na kolejne stop inna para dzieci przeprowadza dialog.
3. Bingo – angielski w przedszkolu
Cel: rozwijanie rozumienia słów w języku angielskim
Niezależnie od tego jaki temat omawiamy – ta zabawa to doskonała propozycja do utrwalania poznawanych słów. Każde dziecko, para lub grupa otrzymuje plansze z obrazkami związanymi z omawianym tematem, np. zwierzęta oraz odpowiednią ilość karteczek bez obrazków. W przykładzie poniżej – plansza zawiera 8 obrazków ze zwierzętami, więc każde dziecko/para/grupa otrzymuje również 8 karteczek pustych. Nauczyciel odczytuje nazwy obrazków – dziecko po usłyszeniu odpowiedniej nazwy – zakrywa dany obrazek. Odczytywane nazwy muszą zawierać również przykłady ‘zmyłki’ – czyli wyrazy, które w ogóle nie występują na planszy. Kiedy dziecko zasłoni wszystkie obrazki woła “BINGO” 🙂
4. Who took the cookie? – zabawa kołowa, doskonaląca język angielski w przedszkolu
Wszystkie dzieci siedzą w kole. Na środku stawiamy umowny słoik na ciasteczka, a w nim ciasteczko. Nauczyciel prosi, aby dzieci zamknęły oczy. Jedno z nich dostaje ciasteczko, tak aby inni nie widzieli. Dzieci otwierają oczy, wciąż nie wiedząc kto ma ciasteczko. Rozpoczynają śpiewanie tekstu pląsu, typując kolejne dzieci, które podejrzewają o posiadanie ciastka.
Dla ułatwienia:
Tekst:
Who took the cookie from the cookie jar?
Kasia took the cookie from the cookie jar!
Kasia: Who, me?!
Reszta: Yes, you!
Kasia: Not me!
Reszta: Then who?
Kasia: Tomek!
Who took the cookie from the cookie jar?
Tomek took the cookie from…etc.
5. Walk around the circle – modyfikacja
Dzieci stoją w kole. Wokół nich ustawione są krzesełka lub poduszki, a na nich ułożone są ilustracje adekwatne do omawianego tematu. Dzieci chodzą w koło, śpiewając piosenkę “Walk around the circle” i wykonując gesty i ruchy zgodnie z pląsem. Jednak po frazie “We all fall down”, dzieci zajmują pierwsze wolne krzesło i nazywają znalezioną ilustrację, np. “Zebra! Kangaroo!”, etc.
6. I’m cold! I’m cold!
Dzięki tej zabawie utrwalimy słownictwo związane z ubieraniem się, a także nazwy ubrania. Wybrane dziecko śpiewa frazę “I’m cold, I’m cold!”, nauczyciel lub inne dziecko odpowiada mu śpiewem “Put your…on” – dziecko, które “marznie” ubiera na siebie wyśpiewane ubranie lub prezentuje odpowiednią ilustrację (pierwsza wersja jest zdecydowanie ciekawsza).
7. Piosenki utrwalające liczebniki główne – “One, two, three, four, five- jump!”
Daruję sobie transkrypcję tekstu, ponieważ nie da się go nie zapamiętać za pierwszym razem 🙂
8. Kąciki specjalistów – utrwalamy to, co znamy!
Wybrane dzieci otrzymują emblematy ze znakami zapytania – są to eksperci w naszej grze. Ich rolę powinny pełnić dzieci, które lepiej sobie radzą. Dzieci ustawiają się w różnych miejscach w sali, w dość dużych odstępach od siebie. Każde z nich ma przydzielone pytanie, w zależności od tego co ćwiczy dana grupa, np.:
- What colour is it?
- What’s your name?
- What’s this?
- How old are you?
- How are you?
Pozostałe dzieci biegają po dywanie w czasie np. gry grzechotki. Gdy grzechotka milknie – dzieci podbiegają do dowolnego eksperta i ustawiają się w kolejce, by zmierzyć się pytaniem. Ekspert zadaje pytanie kolejno każdemu dziecku, które jest w kolejce – to, które odpowie poprawnie – otrzymuje pieczątkę, to które nie wie jak odpowiedzieć – udaje się do nauczyciela po pomoc.
9. Five little monkey were jumping on the bed…
Małpek może być więcej 🙂 Ja wybieram więcej małpek, około 10, które “skaczą po łóżku” (po prostu – skaczą), reszta dzieci pomaga w śpiewaniu i liczeniu małpek, które spadły (więcej niż jedna – inaczej niż w oryginale) i małpek, które zostały.
Dzieci śpiewają piosenkę:
Five little monkey were jumping on the bed! (wybrane dzieci skaczą)
One fell of and bumped his head! (nauczyciel wskazuje dziecko, które “spada” – siada)
Mama called the doctor and the doctor said (markujemy dzwonienie przez telefon)
No more monkeys jumping on the bed! (kiwamy palcem karcąco)
Śpiewanie kontynuujemy do czasu aż wszystkie małpki będą siedzieć.
10. Bye, bye, good bye … – piosenka na pożegnanie
Tekst:
Bye, bye, goodbye! Bye, bye, bye, bye, goodbye!
(machamy na pożegnanie jedną ręką, drugą i potem dwiema)
I can clap my hands!
(klaszczemy 3 razy)
I can stamp my feet!
(tupiemy 3 razy)
Bardzo przejrzysty blog, pełen pomysłowych zabaw, które będą dla mnie inspiracją podczas zajęć. Cieszę się, że tu trafiłam.
Dziękuję za tak pomysłową i przejrzystą stronę. Cieszę się, że tu trafiłam. Podane zabawy będą dla mnie inspiracją w pracy z przedszkolakami.