25 listopada obchodzimy Światowy Dzień Pluszowego Misia. Czy warto go świętować? Uważam, że zdecydowanie. Niewiele rzeczy w dzisiejszym świecie wzrusza, pobudza ciepłe emocje i ma w sobie tyle łagodności i dobra, ile zawiera się w tej prostej zabawce, jaką jest pluszowy miś. Jesteś też prawdziwym indywidualistą XXI wieku – ile osobowości, tyle misiów i ich wcieleń. Jak więc spędzić ten dzień ze swoimi dziećmi? Przedstawiam kilka pomysłów, scenariusz i inspiracje, których wspólnym mianownikiem jest ten pluszowy skarb.

Dzieci są mądre. Bardzo mocno w to wierzę. Są też dociekliwe. Od czego więc rozpocząć zajęcia? Od sprawdzenia dziecięcej wiedzy i  rozbudzenia wyobraźni.




Pytania do rozwiązania – praca zespołowa

Dzieci podzielone są na kilku osobowe grupy. Jeśli piszą, mogą zapisywać swoje pomysły na dużym arkuszu papieru, jeśli nie – mogą je symbolicznie narysować (jeśli rzadko stosujemy tą technikę, warto zwrócić uwagę dzieciom, że celem nie jest piękny rysunek – ma być on tylko symboliczny, szybki, tak, by dziecko nie zapomniało swoich pomysłów) albo po prostu zapamiętać. Każda grupa otrzymuje swoje pytanie do przedyskutowania – pytania mogą wymyślać dzieci (grupy starsze) lub mogą być postawione przez nauczyciela. O co warto spytać?

  • Jak wyglądały pierwsze misie?
  • Kiedy powstał pierwszy miś i jaka była tego przyczyna?
  • Jak powstaje miś?
  • Jakie misie znasz z bajek lub książek?
  • Jakie zalety ma miś – za co go lubimy?
  • Jakie wady ma miś – co moglibyśmy zrobić, by był jeszcze lepszy?

Grupy po upływie 2-3 minut przedstawiają swoje odpowiedzi na forum grupy. To są dziecięce tezy – nie powinnyśmy potwierdzać, ani zaprzeczać żadnej z nich. Naszym celem będzie w toku zajęć rozwikłać te zagadki 🙂 Wiele z tych pytań wymaga twórczego myślenia dzieci – nie łatwo wymyślić ulepszenia dla pluszowej zabawki. Ale na pewno warto spróbować się nad nimi zastanowić, by rozwijać twórcze myślenie naszych przedszkolaków.

Jak wyglądały pierwsze misie – praca z obrazkiem:

Nauczyciel prezentuje dzieciom obrazki trzech misiów i prosi, by ułożyły je w kolejności od najstarszego do najnowszego misia. Dzień Pluszowego Misia to świetna okazja na to, by pochylić się nad przeszłymi wytworami 🙂 Wybrane dzieci mocują na tablicy misie, według swojego odczucia. Warto przygotować 3-4 zestawy ilustracji, by kilkoro dzieci miało możliwość zaprezentowania swojej tezy. Nauczyciel nie podaje jeszcze prawidłowej kolejności. Ja Wam też nie podam 😉 Oto ilustracje:

 

Po wykonaniu przez dzieci zadania nauczyciel opowiada dzieciom, że na początku misie były bardziej zbliżone swoim wyglądem do prawdziwych niedźwiedzi, wypchane drewnianą wełną, co sprawiało, że były dość sztywne. Z biegiem czasu miś wzbogacony był o kolejne elementy, np. o ubiór, a jego kształty i wypełnienie stawały się bardziej delikatne i dziecięce.

Po przeczytaniu informacji dzieci mają możliwość poprawy swoich tez – przestawiają obrazki, jeśli chcą.

Następnie nauczyciel wywiesza obrazki w poprawnej kolejności. A oto i ona:

Kiedy postał pierwszy miś i jaka była tego przyczyna?

By się tego dowiedzieć, nauczyciel opowiada dzieciom obrazkową historyjkę. Po jej odczytaniu zadaje dzieciom pytanie i prosi kolejne dzieci o relacjonowanie historii z pomocą obrazków, oto i one:

Jeśli macie ochotę pobrać tą obrazkową historię w formacie pdf, bardzo proszę:

 




Jak powstaje miś?

Pomocna w wyjaśnieniu będzie ‚historyjka obrazkowa’. Dzieci mogą ułożyć ją samodzielnie, z pomocą nauczyciela (np. można poprzedzić to zadanie opowiadaniem nauczyciela). Ułożenie ‚obrazkowej historii’ może poprzedzić też film. A oto historyjka obrazkowa i film:

Kilka rzeczy, które może się przydać:

Do pobrania tutaj:

 

Dzień Pluszowego Misia –  mega, giga kolorowanka:

Wystarczy pobrać plik, a we właściwościach drukowania ustawić „1 na 3×3”. Efekt? GIGANT!

A kolorowanka do pobrania tutaj:

kolorowanka-do-druku-maxi

 

Jeśli oprogramowanie Waszej drukarki nie umożliwia opcji druku 1 na 3×3 polecam program Posteriza.

Po pobraniu i zainstalowaniu programu (zajmuje to jakie 2 minuty):

posteriza-instruction

  • Kliknij Open (czarne kółko na ilustracji) – wybierz z komputera plik z kolorowanką z misiem. Jeśli w ten sposób napotykasz problem, kliknij Open photo w menu Photo (czerwone kółko na ilustracji);
  • Po lewej stronie w menu (czerwone kółko na ilustacji) w zakładce Text odznacza ptaszki (w innym razie na obrazie pojawiają się napisy). W zakładce Border odznacz ptaszka (w innym razie kolorowanka ma ramkę). W zakładce Photo znajduje się podgląd otwartego pliku – tam nie zmieniaj nic. W zakładce Size ustaw Width 3, Heigth 3.
  • Kliknij Apply – zielone kółko na obrazku
  • Kliknij Print – niebieskie kółko na obrazku 🙂
Rozmowy o emocjach – przedstaw swojego misia!

Misie są różne. Któż może wiedzieć to lepiej od dzieci? W tym pięknym dniu, bo w końcu to Dzień Pluszowego Misia, dajmy się im szansę przynieść swojego misia, opowiedzieć o nim na forum grupy. Za co go lubi, skąd go ma, jak się nazywa i … co tylko chcą. Misie to naprawdę piękna sprawa 🙂