Witam serdecznie po urlopie 馃檪 Dzi臋kuj臋 za wszystkie odwiedziny i mi艂e komentarze, a tak偶e za Wasz膮 obecno艣膰 na stronie na facebooku (www.facebook.pl/blogpanimonia). Rekompensuj膮c d艂ug膮 nieobecno艣膰, w pe艂ni 艣wiadoma tego, 偶e przyd艂ugich wst臋p贸w nikt czyta膰 nie lubi, prezentuj臋 zapowiadan膮 gr臋.

Jest pro艣ciutka i przeznaczona na 15 – 20 minut, w zale偶no艣ci od liczby zespo艂贸w, kt贸re bior膮 udzia艂.

Nie jest jako艣 niebywale tw贸rcza i kreatywna. Jest w艂a艣ciwie kolorow膮 opraw膮 do 膰wiczenia s艂uchu fonematycznego ( o samych 膰wiczeniach, celach i propozycjach zabaw pisa艂am tu i tu), ale korzysta z materia艂贸w, kt贸re ju偶 wcze艣niej pojawi艂y si臋 na blogu, wi臋c bez wielkiego drukowania i trudu mo偶na do艂膮czy膰 gr臋 do k膮cika logopedycznego.

Wzbogacona opowie艣ci膮 ruchow膮, pl膮sem, piosenk膮 lub innymi 膰wiczeniami z zakresu profilaktyki logopedycznej, b臋dzie pomoc膮 w trakcie hospitacji, zaj臋膰 z rodzicami czy te偶 codziennych 膰wicze艅 logopedycznych.

Wariant I tej gry przeznaczony jest dla dzieci starszych – doskonali umiej臋tno艣膰 wyznaczania g艂oski w nag艂osie. Wariant II to propozycja dla dzieci m艂odszych, doskonali umiej臋tno艣膰 analizy sylabowej. W obu przypadkach korzystamy z tych samych element贸w, z tym 偶e starszakom urozmaicamy gr臋 literami i inaczej dobieramy ilustracje.

2016-08-06 12.29.41

Oto czego potrzebujemy:

WARIANT I – starszaki

  • koperta – walizka (do wyboru format A4 lub A5) – jedna dla ka偶dego zespo艂u;

20160806_104143(1)

 

Do pobrania i wydruku tutaj: Koperta

  • ilustracje przedstawiaj膮ce ubrania z zestawu聽 Memory obrazkowe:
    • 15 rozpoczynaj膮cych si臋 na g艂osk臋 s,
    • 15 rozpoczynaj膮cych si臋 na g艂osk臋 b,
    • 15 rozpoczynaj膮cych si臋 na g艂osk臋 k,
    • 5 rozpoczynaj膮cych si臋 na g艂osk臋 p,
    • reszta dowolnie.
  • litery (3xS,3xB, 3xK,1xP), gotowe do wydruku wraz z instrukcj膮: instrukcja do gry walizka
  • kostka do gry i pionki (tyle ile jest zespo艂贸w)

Ca艂o艣膰 gotowa do gry wygl膮da w ten spos贸b:

2016-08-06 12.31.30

 

WARIANT II – przedszkolaki m艂odsze:

  • koperta – walizka (do wyboru format A4 lub A5) – jedna dla ka偶dego zespo艂u.Do pobrania i wydruku tutaj: Koperta
  • ilustracje przedstawiaj膮ce ubrania z zestawu聽 Memory obrazkowe
    • 15 dwusylabowych,
    • 15 trzysylabowych,
    • 5 czterosylabowych.
  • liczmany (3 x liczman „2”, 3 x liczman „3”, 1 x liczman „4”), gotowe do wydruku wraz z instrukcj膮:instrukcja do gry walizka wariant 2
  • kostka do gry i pionki (tyle ile jest zespo艂贸w).

 

Przygotowanie gry (dla obu wariant贸w):

  • Dzieci podzielone na zespo艂y 2-3 osobowe
  • Ka偶dy zesp贸艂 otrzymuje jedn膮 kopert臋-walizk臋
  • Ka偶dy zesp贸艂 losuje liter臋 z przygotowanego zestawu (starszaki) lub liczman (przedszkolaki m艂odsze).
  • Przygotowane ilustracje u艂o偶one s膮 w ko艂o, ilustracj膮 do do艂u. Liczba ilustracji zale偶y od liczby zespo艂贸w.Ich liczba musi dawa膰 r贸wne szanse wszystkim zespo艂om, czyli dla ka偶dego zespo艂u przypada na planszy 5 pasuj膮cych ilustracji (szczeg贸艂owy opis i przyk艂ady s膮 w instrukcji)

Na dowolnych ilustracjach rozstawiamy pionki zespo艂贸w, b臋dzie to ich pole startowe.

Przebieg gry:

WARIANT I – przedszkolaki starsze

Cel gry: doskonalenie s艂uchu fonematycznego, wyznaczanie g艂oski聽 w nag艂osie

  • Ka偶dy zesp贸艂 losuje jedn膮 g艂osk臋 z Zestawu g艂osek – w instrukcji (wersja I/II/III).
  • Wylosowan膮 g艂osk臋 montuje przy swojej walizce.
  • Zespo艂y kolejno rzucaj膮 kostk膮. Po wyrzuceniu, przesuwaj膮 si臋 o odpowiedni膮 liczb臋 oczek w dowolnym kierunku. Ods艂aniaj膮 kart臋, na kt贸rej zatrzyma艂 si臋 ich pionek. Je艣li nazwa danego przedmiotu rozpoczyna si臋 od wylosowanej g艂oski 鈥 przedmiot trafia do walizki, je艣li nie 鈥 pozostaje zas艂oni臋ty na planszy.
  • Gr臋 wygrywa zesp贸艂, kt贸ry jako pierwszy zdob臋dzie 3 przedmioty zgodnie z zasad膮.

 

WARIANT II – przedszkolaki m艂odsze

Cel gry: doskonalenie umiej臋tno艣ci analizy sylabowej wyraz贸w, wzbogacanie s艂ownictwa.

  • Ka偶dy zesp贸艂 losuje jeden liczman
  • Wylosowany liczman montuje przy swojej walizce.
  • Zespo艂y kolejno rzucaj膮 kostk膮. Po wyrzuceniu, przesuwaj膮 si臋 o odpowiedni膮 liczb臋 oczek w dowolnym kierunku. Ods艂aniaj膮 kart臋, na kt贸rej zatrzyma艂 si臋 ich pionek. Je艣li nazwa danego przedmiotu ma tyle sylab ile prezentuje wylosowany liczman 鈥 przedmiot trafia do walizki, je艣li nie 鈥 pozostaje zas艂oni臋ty na planszy.
  • Gr臋 wygrywa zesp贸艂, kt贸ry jako pierwszy zdob臋dzie 3 przedmioty zgodnie z zasad膮 (liczman na walizce -> liczba sylab w wyrazie).

 

Pozosta艂e propozycje:

Wariant贸w gry mog艂oby by膰 du偶o wi臋cej.

  • Zamiast liczmanu czy g艂oski, na walizce mo偶e pojawi膰 si臋 jako kryterium pora roku albo pogoda. Mo偶na wykorzysta膰 ilustracje z tego pakietu (klik) albo inne, kt贸re ju偶 masz 馃檪
  • Mo偶na poszukiwa膰 ubra艅 na podstawie cz臋艣ci cia艂a – g艂owa (czapka, kapelusz, kaszkiet), szyja (szalik, chusta, krawat, mucha), itp.
  • Zamiast walizeczek – mog膮 by膰 kubeczki z odpowiednim emblematem lub g艂osk膮. Wtedy wystarczy roz艂o偶y膰 wszystkie ilustracje na dywanie i zaprasza膰 dzieci do klasyfikacji.

Same pewnie macie wiele innych pomys艂贸w. 馃檪

呕ycz臋 mi艂ej zabawy 馃檪

I dzi臋kuj臋 za kolejn膮 wizyt臋, kt贸ra jest mi艂膮 dodatkow膮 motywacj膮 do tworzenia nowych pomocy.

 

Zapisz

Zapisz