Kodeks przedszkolaka to jest definitywny must have każdej sali w naszej placówce. W innym wypadku ciężko byłoby egzekwować nieprzestrzeganie zasad, gdyby nie były one znane i zrozumiane przez dziecko. Wiemy, że powinny wisieć  miejscu dobrze widocznym i to jest dość łatwe do zrealizowania. Co zrobić, by było również łatwo zapamiętać kodeks przedszkolaka? Oto moja propozycja.

Kodeks przedszkolaka – co powinien zawierać?

Długo szukałam odpowiedniego kodeksu. Oczekiwania nie były nad wyrost, chciałam, aby kodeks był:

  • obrazkowy z niewielką ilością tekstu;
  • czytelny;
  • wpadający w pamięć;
  • zwięzły, ale możliwy do rozwinięcia;
  • pozytywny – wskazujący kierunek, a nie zabraniający (nie biegamy -> chodzimy powoli)
  • estetyczny;
  • platyczny* (wyjaśnię to zaraz, daję słowo!)
  • (byłoby miło: tani w wydruku).

Natchniona pomysłami z anglojęzycznych stron, postawiłam na najprostszą wersję do zapamiętania.

Na dowód, spróbuj zapamiętać sama 🙂

Oto część pierwsza, zapamiętaj: oczy, uszy, usta, ręce, nogi.

Oto część druga:

Kodeks przedszkolaka – nasze zasady:

  • oczypatrzą uważnie,
  • uszysłuchają uważnie,
  • ustamówią ciuchutko,
  • ręcesą pomocne,
  • nogichodzą powoli.

A oto jak kodeks wygląda, a potem linku do pobrania i wydruku:

kodeks wzór

Ile nauczycielek, tyle preferencji. Niektórzy wolą zasady formułowane pełnymi zdaniami, inni wolą, gdy jest ich dużo. Ja uważam, że ten kodeks, po omówieniu z dziećmi, jest naprawdę warty uwagi.




Tutaj wzór tego co jest do wydruku:

 

Kodeks przedszkolaka – do pobrania:

Link do plików w pdf i docx:

Kodeks przedszkolaka – rozwinięcia dla przykładu:

Oczy – patrzą uważnie:

  • skupiamy na osobie, która mówi;
  • pozwalamy innym patrzeć bez przeszkód, czy to na widowni podczas spektaklu, czy też w trakcie zajęć.

Uszy – słuchają uważnie:

  • skupiamy się na osobie, która mówi;
  • staramy się zapamiętywać ważne informacje;
  • pozwalamy innym słuchać bez utrudnień.

Usta – mówią cichutko:

  • w czasie zabawy swobodnej mówimy półgłosem;
  • w czasie wyznaczonym przez nauczyciela pracujemy w ciszy;
  • stosujemy zwroty grzecznościowe;
  • gdy czegoś potrzebujemy od pani/innej osoby, podchodzimy do niej.

Ręce – są pomocne:

  • dbamy o porządek w naszej sali;
  • jako dyżurni, pomagamy pani technicznej przy posiłku;
  • pomagamy kolegom/pani, gdy tego potrzebują i chcą;
  • sygnalizujemy, gdy chcemy coś powiedzieć w czasie zajęć.

Nogi – chodzą powoli:

  • dbamy o bezpieczeństwo własne i kolegów;
  • biegamy w wyznaczonych miejscach i określonym czasie.

Czas na gwizdkę *.

Co miałam na myśli zakładając, że mój wymarzony kodeks powinien być plastyczny? Wprowadzając kodeks w życie na pewno go omawiamy. I na pewno żadna nie zakłada naiwnie, że po jednym odczytaniu go dzieciom, będą go pamiętać i przestrzegać. Myślę, że dobrze jest zakorzenić zasady w grupie – np. realizując tydzień dotyczący zasad we wrześniu, a następnie odwołując się do niego w każdej sytuacji, która tego wymaga. Korzystając z symboli użytych w kodeksie można tworzyć gry, emblematy do samooceny dzieci i całe mnóstwo innych rzeczy, które przyjdą nam do głowy.

Kodeks przedszkolaka – materiały dodatkowe:

KOSTKA:

  • gdy dziecko wyrzuci daną ilustrację, nazywa zasadę lub rozwija;
  • gdy wylosuje pole z dziećmi (tytułowy obrazek Nasze zasady) stara się wymienić wszystkie 5 zasad
  • gdy dziecko wyrzuci daną ilustracje, wymienia jedną rzecz, która mogłaby złamać tą zasadę;
  • siatka do wydruku: kostka – kodeks przedszkolaka

kostka wzór.jpg

KARTECZKI DO SAMOOCENY:

karteczki do samooceny wzór

ILUSTRACJE DO DOWOLNEGO WYKORZYSTANIA

Jak te powyżej, do pobrania w wygodnej formie tutaj:

No i w ten oto sposób nasze dzieci już nigdy nie będą niegrzeczne!… Chyba. 😉




Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Facebook Comments