Wakacje trwają w najlepsze. Ja właściwie rozpoczynam właśnie koniec pierwszej części urlopu (tak, jest też druga część w sierpniu:), która przeminęła pod hasłem ładowania akumulatorów. Czytałam książki i Wysokie Obcasy extra, na co nie miałam czasu od dawna, jeździłam na rowerze, odwiedzałam siłownie, wyjeżdżałam na wycieczki po najbliższej okolicy, coś pięknego! Stale obowiązuje zasada nie włączania budzika:) Jest dużo muzyki, relaksu, znajomych i słońca. A w sierpniu tour de Europa 🙂

Korzystając z wolnego czasu, równoważąc ilość przeczytanych książek – czymś napisanym od siebie, prezentuję dalszą częścią ćwiczeń z zakresu profilaktyki logopedycznej. Pierwszą część znajdziecie tutaj: Profilaktyka logopedyczna -CZ.1 Najwyraźniej po miesiącu stęskniłam się za pracą 🙂

Zakres ćwiczeń: ĆWICZENIA RYTMIZUJĄCE

Cel i przykłady:

  1. Rozwijanie poczucia rytmu: wystukiwanie rytmu z wykorzystanie różnych instrumentów, kształtowanie umiejętności poruszania się do wyznaczonego rytmu

Propozycje realizacji:

  • prosta rytmizacja do utworów o mocnym, dobrze słyszalnym rytmie;
  • wprowadzanie utworów i choreografii metodą Batii Strauss: kto zna, ten wie. Kto nie zna, może mimo to śmiało korzystać. Moim zdaniem te wersje utworów są genialne do ćwiczeń. Wszystkie znajdują się na chomiku, jest też opis proponowanych zabaw, spis utworów i takie tam (Batia Strauss – muzyka, hasło:panimonia). Na youtubie udało mi się odszukać uroczą grupę przedszkolną mierzącą się z jednym z utworów wraz z manualną prezentacją:

  • tańce – przeróżne, wiadomo 🙂 Chyba żaden nie zaszkodzi. Koleżanka Beatka poleciła mi kiedyś świetną bazę pomysłów na tańce, a mianowicie youtube i hasło: zumba kids, a ja dołożę jeszcze malocakids
  • instrumentalizacja z wykorzystaniem własnych instrumentów, na przykład takich: Przedszkolna orkiestro, graj!
  • ćwiczenia logorytmiczne: oprócz typowych ruchów do rytmu, akcentowanie ruchem akcentu w muzyce (np. krok, krok, krok i skok!), ćwiczenia słowno-rytmiczne (np. wypowiadanie imion do rytmu)

Zakres ćwiczeń: ĆWICZENIE SŁUCHOWE (W TYM SŁUCHU FONEMATYCZNEGO)

Cele i przykłady:

  1. Reagowanie na dźwięk – zgodnie z umówionym sygnałem, zabawy typu bieg/stop
  2. Rozpoznawanie słyszanych dźwięków z otoczenia
  3. Wyróżnianie dźwięków mowy z większych części: wyrazów w zdaniu, sylab w wyrazie, głosek w nagłosie, wygłosie, śródgłosie, itp.
  4. Rozróżnianie dźwięków podobnych (na podstawie dźwięków mowy)

Propozycje realizacji:

  • zabawy z nagranymi dźwiękami typu Co słyszę? (znalezione na chomiku: Różne dźwięki)
  • zabawy typu Wysoko/nisko itp. z typowych zestawów dołączanych do przewodników;
  • zabawa Zagraj tak jak ja : na środku koła ustawiamy parawan albo inną formę zasłony, po jednej stronie staje połowa dzieci (gr.a), po drugiej druga połowa (gr.b), dzieci ustawione są w dwóch pociągach, po dwóch stronach parawanu (symetrycznie), po każdej stronie parawanu leży ten sam zestaw instrumentów. Dziecko z grupy a gra na instrumencie tak, żeby dziecko z grupy b nie widziało co to za instrument. Na podstawie wrażeń słuchowych dziecko z grupy b musi odpowiedzieć tym samym instrumentem
  • wyznaczanie liczby wyrazów w zdaniu, sylab  wyrazie, głosek w wyrazie klockami lub innymi liczmanami – w zależności od możliwości dzieci, należy wybierać zdania proste, raczej bez zaimków, wyrazy o prostej budowie bez uproszczeń, tj. wyraz jabłko (fonet.:japko) nie jest dobrym pomysłem. Odpowiedni przykład: domek (fonet.: domek)
  • paronimy, czyli wybieranie odpowiedniego wyrazu spośród grupy wyrazów zbliżonych artykulacyjnie lub brzmieniowo, np. Tomek-domek, lalka-jajka, kos-kosz. Ja lubię ten stary materiał obrazkowy (każdy obrazek jest podpisany, niestety na biało):
  • praca z obrazkami – nazywanie, wyznaczanie głoski w nagłosie, później w wygłosie, gra w memory i wszystkie inne wariacje. Genialną bazą ilustracji jest (polecona przez naszą dawną anglistkę) ta angielska stronka (Materiał obrazkowy, tematyczny – do druku). Po wejściu na stronę z listy z lewej strony wybieramy temat (w języku angielskim)-> wyświetli się dość chaotyczny tekst z hiperłączami -> wybieramy large flashcards -> drukujemy 🙂
  • sylabowe Podaj dalej : rzucamy do dziecka piłeczkę i podajemy pierwszą sylabę, zadaniem dziecka jest dokończyć tak, by powstał wyraz (np. ka-sza, ka-sa, ka-lafior, itp.)

Zakres ćwiczeń: ĆWICZENIE ZDOLNOŚCI KOMUNIKACYJNYCH

Cele i przykłady:

  1. Rozwijanie inicjatywy komunikacyjnej dzieci – zachęcanie do wypowiedzi na interesujący temat
  2. Rozwijanie umiejętności budowania zdań i wypowiadania się zdaniami
  3. Kształtowanie umiejętności budowania pytań
  4. Rozwijanie umiejętności fleksyjnych i gramatycznych: dodawanie odpowiednich końcówek, tworzenie słów z tej samy rodziny wyrazów, itp.

Propozycje realizacji:

  • zachęcanie do opowieści na podstawie ciekawego materiału obrazkowego, polecam wszystkie pictures books i genialne Story Cubes (ja kupiłam w Tigerze)
  • indeksbudowanie zdań z wylosowanym obrazkiem;
  • zabawa Sto pytań do… – wybieramy osobę, której zadajemy pytania lub przedmiot, o którym chcemy się czegoś się dowiedzieć, np. miś z naszej sali, nie koniecznie trzeba na te pytania odpowiadać. Budowanie pytań to naprawdę level hard dla naszych przedszkolaków;
  • tworzenie bajek, opowiadań na podstawie ilustracji dzieci;
  • Rodziny wyrazów – dzieci dzielimy na grupy, każda z nich otrzymuje ilustracje z wyrazem, wokół którego łatwo skonstruujemy wyrazy pochodne, np. dom (domek, domownik, domostwo, domowy)
  • w s z y s t k o, co sprowokuje, że dzieci będą miały chęć mówić, rozwijać słownictwo i używać wyrazów, w różnych przypadkach, będzie ekstra 🙂

A na koniec scenariusz zrealizowany w ramach Miejskiego Programu Profilaktyki Logopedycznej -> scenariusz zajęć – profilaktyka logopedyczna.

Dziękuję za wizytę! 🙂

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz